Skip to main content

Professional Communication and Academic Writing (5 ECTS)

Code: SX00GH44-3003

General information


Enrollment
05.05.2025 - 30.09.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
Timing
11.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Virtual portion
5 ECTS
Mode of delivery
Online
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Social Services
Teachers
Anna Niinitanner
Teacher in charge
Anna Niinitanner
Groups
SXH25S2VE
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
Course
SX00GH44

Implementation has 5 reservations. Total duration of reservations is 17 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 22.08.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Tue 26.08.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Tue 09.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Tue 23.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Tue 07.10.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Changes to reservations may be possible.

Objective

The student
- can act in communication and interaction situations related to studying and tasks in their field of work
- can produce various types of social services texts in English
- can communicate as an expert in the diverse tasks and environments of social services, including research and development roles
- can search for and critically evaluate information and use it purposefully
- knows best practices in oral and written communication and can apply them appropriately
- can utilise their language and communication skills to continuously develop their thinking and expertise.

Content

- Professional text skills and text production: stages of the writing process and collaborative writing
- Interaction skills: client communication, teamwork, and negotiation situations
- Communication in plain language
- Presentation skills: advocacy work through speech and giving feedback
- Best practices for digital communication and ethical use of AI
- Basics of academic writing
- Ethical and critical use of sources and citation methods

Location and time

Lähiopetus Zoomissa, ks. lukujärjestys.

Aikataulu (muutokset mahdollisia)

22.08.2025 12.30 - 14.00 orientaatiokerta (läsnäolo välttämätöntä)
26.08.2025 13.00 - 16.00
09.09.2025 09.00 - 12.00
23.09.2025 09.00 - 12.00
07.10.2025 09.00 - 16.00 seminaari (puhe-esitykset, läsnäolo välttämätöntä)

Materials

Suomeksi
Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
<https://kielitoimistonohjepankki.fi> Viitattu 17.1.2025.

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022. <https://www.kielitoimistonsanakirja.fi> Viitattu 17.1.2025.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus. <www.kielijelppi.fi>. Viitattu 17.1.2025.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
<http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc> Viitattu 17.1.2025.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
<https://www.kotus.fi/kielitieto/hyva_virkakieli> Viitattu 17.1.2025.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.

Teaching methods

interactive teaching, exercises, study conversation, oral presentations, group work

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Opintojaksolla on verkkoluentoja, joihin tulee osallistua, sekä lisäksi runsaasti itsenäisesti tehtävää opiskelua ja työskentelyä (materiaalin tutustuminen, oppimistehtävät, itsenäinen työskentely, ryhmätyöt...).

Further information

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.

Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Verkko-opetuksessa opiskelijalla tulee olla valmius käyttää kameraa ja mikrofonia kaikessa opetuksessa sekä pienryhmätyöskentelyssä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Assessment criteria, approved/failed

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Assessment methods and criteria

Arvioinnin perustana ovat aktiivinen osallistuminen opetukseen, läsnäolovaatimus luennoilla, vaadittujen oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan, sekä niiden hyväksytyt suoritukset.

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
---
---
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Go back to top of page