Professional Communication and Academic Writing (5 ECTS)
Code: SX00GH44-3003
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
-
11.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- Online
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Anna Niinitanner
- Teacher in charge
- Anna Niinitanner
- Groups
-
SXH25S2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
- Course
- SX00GH44
Implementation has 5 reservations. Total duration of reservations is 17 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 22.08.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003 |
|
Tue 26.08.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003 |
|
Tue 09.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003 |
|
Tue 23.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003 |
|
Tue 07.10.2025 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003 |
Objective
The student
- can act in communication and interaction situations related to studying and tasks in their field of work
- can produce various types of social services texts in English
- can communicate as an expert in the diverse tasks and environments of social services, including research and development roles
- can search for and critically evaluate information and use it purposefully
- knows best practices in oral and written communication and can apply them appropriately
- can utilise their language and communication skills to continuously develop their thinking and expertise.
Content
- Professional text skills and text production: stages of the writing process and collaborative writing
- Interaction skills: client communication, teamwork, and negotiation situations
- Communication in plain language
- Presentation skills: advocacy work through speech and giving feedback
- Best practices for digital communication and ethical use of AI
- Basics of academic writing
- Ethical and critical use of sources and citation methods
Location and time
Lähiopetus Zoomissa, ks. lukujärjestys.
Aikataulu (muutokset mahdollisia)
22.08.2025 12.30 - 14.00 orientaatiokerta (läsnäolo välttämätöntä)
26.08.2025 13.00 - 16.00
09.09.2025 09.00 - 12.00
23.09.2025 09.00 - 12.00
07.10.2025 09.00 - 16.00 seminaari (puhe-esitykset, läsnäolo välttämätöntä)
Materials
Suomeksi
Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
<https://kielitoimistonohjepankki.fi> Viitattu 17.1.2025.
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022. <https://www.kielitoimistonsanakirja.fi> Viitattu 17.1.2025.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus. <www.kielijelppi.fi>. Viitattu 17.1.2025.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
<http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc> Viitattu 17.1.2025.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
<https://www.kotus.fi/kielitieto/hyva_virkakieli> Viitattu 17.1.2025.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.
Teaching methods
interactive teaching, exercises, study conversation, oral presentations, group work
Student workload
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Opintojaksolla on verkkoluentoja, joihin tulee osallistua, sekä lisäksi runsaasti itsenäisesti tehtävää opiskelua ja työskentelyä (materiaalin tutustuminen, oppimistehtävät, itsenäinen työskentely, ryhmätyöt...).
Further information
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.
Verkko-opetuksessa opiskelijalla tulee olla valmius käyttää kameraa ja mikrofonia kaikessa opetuksessa sekä pienryhmätyöskentelyssä.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.
Assessment criteria, approved/failed
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.
Assessment methods and criteria
Arvioinnin perustana ovat aktiivinen osallistuminen opetukseen, läsnäolovaatimus luennoilla, vaadittujen oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan, sekä niiden hyväksytyt suoritukset.
Hyväksytty suoritus:
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
---
---
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.