Yksilö- ja ryhmänohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00GE03-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
27.10.2025 - 10.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Ryhmät
-
SXH25S2VASosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, monimuoto
- Opintojakso
- SX00GE03
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 27.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3002 |
MPB4021
Reflektointitila
|
Ti 28.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3002 |
MPB4021
Reflektointitila
|
Ma 10.11.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3002 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ti 11.11.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3002 |
MPC4013
Oppimistila
|
Ti 25.11.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3002 |
MPC4013
Oppimistila
|
Ti 25.11.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3002 |
MPB4021
Reflektointitila
|
Ke 10.12.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Seminaari, Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3002 |
MPC3001
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää yksilöohjauksen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vuorovaikutus- ja ohjausmenetelmiä dialogisessa yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
- osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ohjaustilanteissa ja ymmärtää digitaalisten ohjausmenetelmien mahdollisuudet ja haasteet
- kehittää omia ohjaustaitojaan reflektoimalla omia ohjauskokemuksiaan
- osaa analysoida ryhmädynamiikkaa ohjaustilanteissa ja osaa käyttää erilaisia menetelmiä sen tukena.
Sisältö
- Yksilöohjauksen perusteet: vuorovaikutus-, motivaatio- ja tukitaidot
- Ryhmänohjauksen perusteet: ryhmädynamiikka, roolit ja ryhmäprosessit
- Digitaalinen ohjaus: digitaaliset välineet, verkko-ohjaus ja vuorovaikutustaidot
- Ohjauksen ja vuorovaikutuksen eettiset periaatteet
- Dialoginen kohtaaminen
- Käytännön harjoituksia yksilö-, ryhmä- ja yhteisöohjauksesta eri kohderyhmien kanssa
Aika ja paikka
Lähiopetus:
27.10.2025 klo 12.45-16.00: MPB4021 Orientaatio, ohjauksen perusteet & harjoituksia
28.10.2025 klo 12.45-16.00: MPB4021 Yksilöohjaus & harjoitukset
10.11.2025 klo 12.45-16.00: MPC4001 Ryhmänohjaus & harjoitukset
11.11.2025 klo 8.30-11.45: MPC4013 Ryhmänohjaus työpajojen suunnittelupaja
17.11.2025-21.11.2025 Ensimmäinen ryhmänohjaus sovitussa ympäristössä
25.11.2025 klo 8.30-11.45: MPC4013
25.11.2025 klo 12.45-16.00: MPB4021
1.12.2025-5.12.2025 Toinen ryhmänohjaus sovitussa ympäristössä
10.12.2025 klo 8.30-16.00: MPC3001 Seminaari
Oppimateriaalit
Suomeksi
Voi tulla päivityksiä/tarkennuksia:
Yksilöohjauksen osuuden materiaali:
1. Lähiopetuksessa käsitellyt asiat
2. Mikä tekee dialogin: Dialogisen vuorovaikutuksen tunnuspiirteet ja edellytykset. 2018. Sitran artikkeli. https://www.sitra.fi/artikkelit/mika-tekee-dialogin-dialogisen-vuorovaikutuksen-tunnuspiirteet-ja-edellytykset/
3. JOKO Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus TAI Vehviläinen S. 2014 Ohjaustyön opas. Gaudeamus. Valintaa ei tarvitse ilmoittaa opettajalle. Käytetään yksilöohjauksen portfoliossa!!!
4. Sarvikas H. 2020. Asiakas kohdataan kuuntelemalla. Julkaisussa Tietoa, taitoa ja teknologiaa – kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345656/B157.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ryhmänohjauksen oheiskirjallisuus (käytetään ryhmänohjauksen oppimistehtävässä):
Alaverdyan, A., Mattila, L., Peuna-Korpioja, K., Kivioja, T. & Lautamo, L. 2019. Ryhmänohjaajan opas. Kompensaatiokeinoista apua arkeen, työhön ja oppimiseen Komppaa-ryhmätoimintamallin avulla. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 271. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-541-8.
Osallistavat menetelmät - vinkkejä ja virikkeitä kouluttajalle. KSL. https://www.ksl.fi/julkaisut/osallistavat-menetelmat/
EHYT ry. Ryhmäilmiö. Ryhmänohjaajan käsikirja. https://ehyt.fi/tuote/ryhmailmio-ryhman-ohjaajan-kasikirja/
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Lähiopetus Myllypuron kampuksella (ks. alla aikataulu).
Yksilöohjausharjoitukset oman ryhmän kanssa (sopikaa oman ryhmän kanssa aikataulu) ja siihen liittyvä yksilöohjauksen portfolio (tehdään yksilöohjausharjoitusten perusteella itsenäisenä työnä, muodostaa 50% arvosanasta)
Ryhmänohjaukset kohdeorganisaation tiloissa (2 x 45 min ohjauskerrat) .ja siihen liittyvä ryhmätyö (tehdään yhteistyöorganisaation kanssa toteutettujen ohjauskäyntien perusteella, muodostaa 50% arvosanasta)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana käydään suorittamassa kaksi ohjauskäyntiä yhteistyötahojen luona. Ohjauskäynnit voivat sijoittua peruskouluun, lukioon, ammattiopistoon, seniorikeskukseen tai hanketyöhön. Yhteistyötahoista kerrotaan tarkemmin opintojakson orientaatiokerralla
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei tehdä tenttiä.
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen opintojakso tarkoittaa noin 135 tunnin työpanosta. 1 opintopiste vastaa noin 27 tunnin työpanosta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ensimmäisenä luentopäivänä 27.10.2025 ja päättyy seminaariin 10.12.2025.
Yksilöohjauksen portfolio tulee palauttaa 28.11.2025 klo 23.59 mennessä Moodleen.
Ryhmänohjauksen seminaariesitys (PowerPoint) tulee palauttaa 10.12.2025 klo 23.59 mennessä Moodleen.
Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuskerroilla ja opintojakson tehtävien palauttamisen aikataulussa. Myöhästynyt palautus voi olla peruste arvosanan laskemiselle. Opintojakson tehtäviä ei oteta enää vastaan 10.12.2025 jälkeen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa hyödynnetään Metropolian sosionomi-opinnoissa käytössä olevaa yleistä arviointikehikkoa, joka käydään ensimmäisellä luentokerralla opiskelijoiden kanssa läpi.
Arvioinnit tehdään tutkintosäännön mukaisesti neljän viikon kuluessa tehtävien palautuksesta. Vapaajaksot pidentävät arviointien kestoa vapaajakson pituuden verran (huom. joulun vapaajakso).