Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GH44-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anna Niinitanner
Ryhmät
SXH25S2SO
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
Opintojakso
SX00GH44

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 21.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001
MPA6009 Oppimistila
To 28.08.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001
MPC4012 Oppimistila
Pe 12.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001
MPC4013 Oppimistila
To 25.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001
MPC4013 Oppimistila
To 09.10.2025 klo 08:30 - 13:00
(4 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3001
MPA5018 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija

-osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa tuottaa erilaisia sosiaalialan tekstilajeja englanniksi
-osaa viestiä asiantuntijana sosiaalialan moninaisissa työtehtävissä ja -ympäristöissä, myös tutkimus- ja kehittämistehtävissä
-osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti
-tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti
-osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Sisältö

- Asiantuntijan tekstitaidot ja tekstien laadinta: kirjoitusprosessin vaiheet ja yhteiskirjoittaminen
- Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet
- Selkokielinen kommunikaatio
- Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen
- Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt ja tekoälyn eettinen käyttö
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat

Aika ja paikka

Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.

Aikataulu (muutokset mahdollisia)

21.8.2025 12.45 - 16.00 orientaatiokerta (läsnäolo välttämätöntä)
28.8.2025 08.30 - 11.45
12.9.2025 08.30 - 11.45
25.9.2025 08.30 - 11.45
9.10.2025 08.30 - 13.00 seminaari (puhe-esitykset, läsnäolo välttämätöntä)

Oppimateriaalit

Suomeksi
Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
<https://kielitoimistonohjepankki.fi> Viitattu 17.1.2025.

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022. <https://www.kielitoimistonsanakirja.fi> Viitattu 17.1.2025.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus. <www.kielijelppi.fi>. Viitattu 17.1.2025.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
<http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc> Viitattu 17.1.2025.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
<https://www.kotus.fi/kielitieto/hyva_virkakieli> Viitattu 17.1.2025.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Opintojaksolla on luentoja, joihin tulee osallistua, sekä lisäksi runsaasti itsenäisesti tehtävää opiskelua ja työskentelyä (materiaaliin tutustuminen, oppimistehtävät, itsenäinen työskentely, ryhmätyöt...).

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.

Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana ovat aktiivinen osallistuminen opetukseen, läsnäolovaatimus luennoilla, vaadittujen oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan, sekä niiden hyväksytyt suoritukset.

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Siirry alkuun