Kansainväliset strategiat (3 op)
Toteutuksen tunnus: LC00FY43-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Degree Programme in International Business and Logistics
- Opettajat
- William Simcoe
- Vastuuopettaja
- Suvi Moll
- Ryhmät
-
IBL_SETO24International Business and Logistics_Commissioned education 2024
-
LXC24K1TInternational Business and Logistics, tilauskoulutus
- Opintojakso
- LC00FY43
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 26.08.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 02.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 09.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 16.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 23.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 30.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 07.10.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 21.10.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 28.10.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 04.11.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 11.11.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 18.11.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 25.11.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 02.12.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Ti 09.12.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
International Strategies LC00FY43-3001 |
MMA214
Auditorio Corner
|
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa arvioida eri markkinoiden kansainvälistymisen ajureita ja potentiaalia.
• pystyy tunnistamaan kilpailuedun lähteet kansainvälisessä strategiassa sekä paikallisten tekijöiden hyödyntämisen että globaalin hankinnan kautta.
• ymmärtää globaalin integraation ja paikallisen reagointikyvyn välisen eron sekä kansainvälisen strategian päätyypit.
• pystyy asettamaan markkinat tärkeysjärjestykseen markkinoille tuloa tai laajentumista varten ottaen huomioon houkuttelevuuden, kulttuuriset ja muut etäisyyden muodot sekä kilpailijoiden vastatoimien uhat.
• pystyy arvioimaan eri markkinoillepääsystrategioiden, kuten yhteisyritysten, lisensoinnin ja franchisingin sekä kokonaan omistettujen tytäryhtiöiden, suhteellisia etuja.
Sisältö
• Kansainvälistymistä edistävät tekijät
• Maantieteelliset etujen lähteet
• Paikallinen etu: Porterin timantti
• Kansainvälinen arvojärjestelmä
• Kansainväliset strategiat
• Markkinoiden valinta ja markkinoille pääsy
• Maan ja markkinoiden ominaispiirteet
• Kilpailulliset ominaisuudet
• Markkinoille tulon strategiat
• Tytäryhtiöiden tehtävät kansainvälisessä portfoliossa
• Kansainvälistyminen ja suorituskyky
• Työskentely kansainvälisessä ympäristössä
Aika ja paikka
Ajoitus – milloin varsinainen toteutus alkaa ja päättyy:
syyslukukausi 2025 (Metropolia Myyrmäen kampus)
Oppimateriaalit
Toimitettava materiaali – myös oppikirjaesimerkkejä:
-Markkinointi eri kulttuureissa; Usinier (FT, Prentice Hall, mikä tahansa painos)
-Globaali markkinointi: eurooppalainen näkökulma; Keegan & Schlegelmilch
(FT, Prentice Hall, mikä tahansa kirjaston painos)
-Kansainvälinen markkinointistrategia; Phillips. Doole & Lowe (Routledge, mikä tahansa kirjaston painos)
Opetusmenetelmät
Luennot ovat kirjallisuutta, joita seuraa harjoitustyöt, teoria- ja terminologian katsastustyökalu kurssin lopussa sekä luennoitsijan ja opiskelijan yhdessä määrittelemä projekti – opiskelijan kiinnostuksen kohteiden, mahdollisen harjoittelupaikan ja kokemuksen mukaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jotkut kurssit keskittyvät työkaluihin, joilla on välitöntä sovellusarvoa, ja toiset pidemmän aikavälin oppimistavoitteisiin, kuten analyyttisiin ja viestintäkykyihin ja -kompetensseihin, ja jotkut tämän kurssin kaltaiset yrittävät keskittyä sekä elinikäisen oppimisen kykyihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutetaan loppuarviointityökalu, jonka arvo on 40 % arvosanasta – tämä on luokkatehtävä – ei sinänsä koe.
Kansainvälisyys
Tämä on kansainvälisten strategioiden kurssi - ja sisältää myös kansainvälistä johtamismateriaalia ja seurauksia.
Myös projektit ovat usein kansainvälisiä - ja kansainväliset strategiat ja viestintä ovat näissä pyrkimyksissä kriittisiä - ja se taas riippuu osittain kunkin opiskelijan kiinnostuksen kohteiden valitsemasta projektista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä kurssi tehdään yksilö- ja projektityöllä – maksimiaika riippuu edellytyksistä sekä yksilö- ja projektivaatimuksista.
Sisällön jaksotus
Gantt-kaavio, jossa näkyvät tehtävät aika- ja määräaikoineen (tehtävä, loppuarviointityökalu ja projekti), toimitetaan ensimmäisenä kurssipäivänä, joka kattaa myös seuraavat aiheet:
1. Kansainvälistymispäätös (yritys ja kansainvälistyminen; kansainvälistymisen aloitus; kansainvälistymisteoriat; yrityksen kansainvälisen kilpailukyvyn kehittäminen – kansainvälinen vs monikansallinen vs globaali)
2- Kohdemarkkinat - Maa - Valinta (kansainvälinen maan/markkinoiden valintaprosessi ja
PESTLE-tekijäanalyysit)
3 – Markkinoille pääsyn strategiat (lähestymistavat, vientitavat, keskitason tulotavat, hierarkkiset muodot ja kansainvälistyminen)
4- Laajennusongelmat (kansainvälisen markkinointimixin hallinta)
5- Globalisaatio ja standardointi versus monikansallistaminen Rationalisointi ja klusterointi ja kulttuurien huomioiminen, globaalin ohjelman organisointi ja valvonta sekä yhteiskuntien kestävyys
Huomaa: Projektit voivat keskittyä innovaatioihin yleisellä "Kestävä yhteiskunta" -alueella ja tiettyihin tuotteisiin "Älykäs kaupunki" - luennot molemmista - mutta tämä on jälleen opiskelijan päätettävissä.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: Markkinoinnin (johdanto, strateginen) kurssi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa on tehtäviä, mukaan lukien koe vaadittavasta materiaalista, teorian ja terminologian tarkistustyökalu kurssin lopussa sekä projekti
1 = huono; 5 = Erinomainen (pisteet: 50 s = 1, 60 s = 2, 70 s = 3, 80 s = 4, 90 s ja 100 = 5)
Esitietovaatimukset
Kansainväliset markkinat ja liiketoimintakäytännöt tai vastaavat opinnot