Siirry suoraan sisältöön

Kansainväliset strategiat (3 op)

Toteutuksen tunnus: LC00FY43-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
25.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Degree Programme in International Business and Logistics
Opettajat
William Simcoe
Vastuuopettaja
Suvi Moll
Ryhmät
IBL_SETO24
International Business and Logistics_Commissioned education 2024
LXC24K1T
International Business and Logistics, tilauskoulutus
Opintojakso
LC00FY43

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 26.08.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 02.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 09.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 16.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 23.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 30.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 07.10.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 21.10.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 28.10.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 04.11.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 11.11.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 18.11.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 25.11.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 02.12.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Ti 09.12.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
International Strategies LC00FY43-3001
MMA214 Auditorio Corner
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa arvioida eri markkinoiden kansainvälistymisen ajureita ja potentiaalia.
• pystyy tunnistamaan kilpailuedun lähteet kansainvälisessä strategiassa sekä paikallisten tekijöiden hyödyntämisen että globaalin hankinnan kautta.
• ymmärtää globaalin integraation ja paikallisen reagointikyvyn välisen eron sekä kansainvälisen strategian päätyypit.
• pystyy asettamaan markkinat tärkeysjärjestykseen markkinoille tuloa tai laajentumista varten ottaen huomioon houkuttelevuuden, kulttuuriset ja muut etäisyyden muodot sekä kilpailijoiden vastatoimien uhat.
• pystyy arvioimaan eri markkinoillepääsystrategioiden, kuten yhteisyritysten, lisensoinnin ja franchisingin sekä kokonaan omistettujen tytäryhtiöiden, suhteellisia etuja.

Sisältö

• Kansainvälistymistä edistävät tekijät
• Maantieteelliset etujen lähteet
• Paikallinen etu: Porterin timantti
• Kansainvälinen arvojärjestelmä
• Kansainväliset strategiat
• Markkinoiden valinta ja markkinoille pääsy
• Maan ja markkinoiden ominaispiirteet
• Kilpailulliset ominaisuudet
• Markkinoille tulon strategiat
• Tytäryhtiöiden tehtävät kansainvälisessä portfoliossa
• Kansainvälistyminen ja suorituskyky
• Työskentely kansainvälisessä ympäristössä

Aika ja paikka

Ajoitus – milloin varsinainen toteutus alkaa ja päättyy:
syyslukukausi 2025 (Metropolia Myyrmäen kampus)

Oppimateriaalit

Toimitettava materiaali – myös oppikirjaesimerkkejä:
-Markkinointi eri kulttuureissa; Usinier (FT, Prentice Hall, mikä tahansa painos)
-Globaali markkinointi: eurooppalainen näkökulma; Keegan & Schlegelmilch
(FT, Prentice Hall, mikä tahansa kirjaston painos)
-Kansainvälinen markkinointistrategia; Phillips. Doole & Lowe (Routledge, mikä tahansa kirjaston painos)

Opetusmenetelmät

Luennot ovat kirjallisuutta, joita seuraa harjoitustyöt, teoria- ja terminologian katsastustyökalu kurssin lopussa sekä luennoitsijan ja opiskelijan yhdessä määrittelemä projekti – opiskelijan kiinnostuksen kohteiden, mahdollisen harjoittelupaikan ja kokemuksen mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Jotkut kurssit keskittyvät työkaluihin, joilla on välitöntä sovellusarvoa, ja toiset pidemmän aikavälin oppimistavoitteisiin, kuten analyyttisiin ja viestintäkykyihin ja -kompetensseihin, ja jotkut tämän kurssin kaltaiset yrittävät keskittyä sekä elinikäisen oppimisen kykyihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutetaan loppuarviointityökalu, jonka arvo on 40 % arvosanasta – tämä on luokkatehtävä – ei sinänsä koe.

Kansainvälisyys

Tämä on kansainvälisten strategioiden kurssi - ja sisältää myös kansainvälistä johtamismateriaalia ja seurauksia.
Myös projektit ovat usein kansainvälisiä - ja kansainväliset strategiat ja viestintä ovat näissä pyrkimyksissä kriittisiä - ja se taas riippuu osittain kunkin opiskelijan kiinnostuksen kohteiden valitsemasta projektista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä kurssi tehdään yksilö- ja projektityöllä – maksimiaika riippuu edellytyksistä sekä yksilö- ja projektivaatimuksista.

Sisällön jaksotus

Gantt-kaavio, jossa näkyvät tehtävät aika- ja määräaikoineen (tehtävä, loppuarviointityökalu ja projekti), toimitetaan ensimmäisenä kurssipäivänä, joka kattaa myös seuraavat aiheet:
1. Kansainvälistymispäätös (yritys ja kansainvälistyminen; kansainvälistymisen aloitus; kansainvälistymisteoriat; yrityksen kansainvälisen kilpailukyvyn kehittäminen – kansainvälinen vs monikansallinen vs globaali)
2- Kohdemarkkinat - Maa - Valinta (kansainvälinen maan/markkinoiden valintaprosessi ja
PESTLE-tekijäanalyysit)
3 – Markkinoille pääsyn strategiat (lähestymistavat, vientitavat, keskitason tulotavat, hierarkkiset muodot ja kansainvälistyminen)
4- Laajennusongelmat (kansainvälisen markkinointimixin hallinta)
5- Globalisaatio ja standardointi versus monikansallistaminen Rationalisointi ja klusterointi ja kulttuurien huomioiminen, globaalin ohjelman organisointi ja valvonta sekä yhteiskuntien kestävyys
Huomaa: Projektit voivat keskittyä innovaatioihin yleisellä "Kestävä yhteiskunta" -alueella ja tiettyihin tuotteisiin "Älykäs kaupunki" - luennot molemmista - mutta tämä on jälleen opiskelijan päätettävissä.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: Markkinoinnin (johdanto, strateginen) kurssi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa on tehtäviä, mukaan lukien koe vaadittavasta materiaalista, teorian ja terminologian tarkistustyökalu kurssin lopussa sekä projekti
1 = huono; 5 = Erinomainen (pisteet: 50 s = 1, 60 s = 2, 70 s = 3, 80 s = 4, 90 s ja 100 = 5)

Esitietovaatimukset

Kansainväliset markkinat ja liiketoimintakäytännöt tai vastaavat opinnot

Siirry alkuun