Gerontologinen hoitotyö (verkkototeutus) (4 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FZ34-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Katja Kosonen
- Carita Hand
- Vastuuopettaja
- Carita Hand
- Ryhmät
-
SXO25S2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
-
TERVEYSAMMAV25STerveys ammatillinen väylä
- Opintojakso
- SX00FZ34
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti iäkkäiden hoitotyössä
- ymmärtää toimintakyvyn ja siinä tapahtuvien muutosten vaikutukset ikääntyneen kykyyn suoriutua päivittäisistä toiminnoista hänen elinympäristössään
- ymmärtää kotihoidon merkityksen ikääntyneen elämänlaadun ja toimintakyvyn tukemisessa sekä osaa edistää ikääntyneen itsenäisyyttä, turvallisuutta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia
- osaa tunnistaa keskeisiä ikääntyneiden sairauksia, niihin liittyviä oirekuvia ja sairauksien vaikutuksia toimintakykyyn
- ymmärtää ravitsemuksen ja suun terveyden merkityksen ikääntyneen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa arvioida ja toteuttaa ikääntyneiden lääkehoitoa huomioiden elimistön ikääntymisen vaikutukset
Sisältö
Eettiset periaatteet ja päätöksenteko ikääntyneiden hoitotyössä
Toimintakyvyn osa-alueet, arviointimenetelmät ja voimavaralähtöisyys
Ikääntymisen ja ympäristön vaikutukset toimintakykyyn ja päivittäisistä toiminnoista suoriutumiseen eri toimintaympäristöissä
Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn
Ravitsemuksen ja suun terveyden merkitys ikääntyessä
Yhteistyö läheisten ja omaisten kanssa iäkkäiden hoitotyössä
Ikääntyneiden lääkehoidon erityispiirteet
Aika ja paikka
20.10.2025-19.12.2025
Orientaatio järjestetään hybridinä verkossa ja Myllypurossa.
Virtuaalisesti opiskeltava jakso Moodle-oppimisympäristössä
Zoomissa vapaaehtoiset ohjaustunnit.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Moodlesta.
Tentissä käytetään seuraavia lähteitä soveltuvin osin:
1. Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt (Terveysportti)
2. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo.
Vaihtoehtoisesti Tohmola, A., Matilainen, I., Miettinen, T., & Sanoma Pro. (2025). Gerontologinen hoitotyö (1. painos.). Sanoma Pro Oy.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, ohjattu (Moodle)
Yksilö-, pari- sekä ryhmätyöskentely
Verkkotentit ja -testit sekä verkkokurssit
Lääkelaskut
Tentti Exam-tenttiakvaariossa
HUOM! Muutokset mahdollisia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Moodlessa.
Tentti 15.-20.12.2025
1. uusinta 5.-10.1.2026
2. uusinta 2.-7.2.2026
Lääkelaskukoe suoritetaan Examissa toteutuksen aikana. Sallittuja suorituskertoja on kolme.
Verkkotehtäviä ja testejä on mahdollista tehdä oman aikataulun mukaan opintojakson aikana palautuspäivät huomioiden.
Tenttiä voi käydä korottamassa tutkintösäännön mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-päätös tulee olla tehtynä ennen opintojakson alkamista. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 opintopistettä. Opiskelijalle 1 op tarkoittaa 27 tuntia työtä, eli 4 opintopistettä vartentulee käyttää 108 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on kliinisen hoitotyön ja lääkehoidon perusteiden osaaminen.
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Tekoälyä voi käyttää apuna ideoiden keksimisessä kirjoitustehtäviin, mutta se ei saa korvata omaa ajattelua ja kirjoittamista. Oman tekstin kielen ja muotoilun korjaaminen tekoälyllä on sallittua, mutta kokonaisia tekstejä ei saa teettää tekoälyllä. Jos käytät tekoälyä, kerro siitä avoimesti. Tekoälyn käytön salaaminen on vilppiä. Kun käytät tekoälyä, tutustu Metropolian tekoälyohjeisiin (https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680) ja toimi niiden mukaan. Olet itse vastuussa ohjeiden noudattamisesta.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osaa riittävästi etsiä tietoa ja käyttää alan tietoperustaa toimintansa suunnittelussa
- omaa riittävät tiedot ja taidot ammatillisessa toiminnassa
- toimii asiakas-/potilaslähtöisesti ja huomioi turvallisuuden sekä eettiset periaatteet
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa toimintansa suunnittelussa
- osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti ja vastuullisesti
- osaa hyödyntää ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan, huomioiden turvallisuuden näkökulmat
- osaa toimia vuorovaikutuksessa moninaisuuden huomioiden
- tunnistaa omat vahvuudet sekä kehittymistarpeet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- soveltaa laaja-alaisesti ja ammattialan tietoa näyttöön perustuen
- osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida toimintansa seurauksia
- toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti, huomioiden turvallisuuden näkökulmat
- osaa toimia vuorovaikutuksessa moninaisuutta kunnioittaen
- tunnistaa omat vahvuudet sekä kehittymistarpeet ja osaa kehittää toimintaansa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Opiskelija
- osaa riittävästi etsiä tietoa ja käyttää alan tietoperustaa toimintansa suunnittelussa
- omaa riittävät tiedot ja taidot ammatillisessa toiminnassa
- toimii asiakas-/potilaslähtöisesti ja huomioi turvallisuuden sekä eettiset periaatteet
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
HYLÄTTY
Opiskelija
- ei osaa riittävästi etsiä tietoa eikä osaa käyttää alan tietoperustaa toimintansa suunnittelussa
- ei omaa riittäviä tietoja ja taitoja ammatillisessa toiminnassa
- ei osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti eikä osaa huomioida turvallisuus- eikä eettisiä periaatteita
- ei kykene arvioimaan omia vahvuuksiaan tai kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti Examissa (0-5)
Lääkelaskut (HYV-HYL)
Oppimistehtävät (HYV-HYL)
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Esitietovaatimukset
Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen. Lääkehoidon perusteiden osaaminen.