Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ93-3071

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
13.10.2025 - 14.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marianne Sipilä
Elina Puikkonen
Vastuuopettaja
Marianne Sipilä
Ajoitusryhmät
Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Toteutuksen opetusryhmä 2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Toteutuksen opetusryhmä 3 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Toteutuksen opetusryhmä 4 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Toteutuksen opetusryhmä 5 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatioryhmä 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatioryhmä 2 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatioryhmä 3 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatioryhmä 4 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatioryhmä 5 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Simulaatioryhmä 6 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
SXO24S2
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
SXO24S2VERKKO
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto, hallinnollinen ryhmä VERKKO
Pienryhmät
Toteutuksen opetusryhmä 1
Toteutuksen opetusryhmä 2
Toteutuksen opetusryhmä 3
Toteutuksen opetusryhmä 4
Toteutuksen opetusryhmä 5
Simulaatioryhmä 1
Simulaatioryhmä 2
Simulaatioryhmä 3
Simulaatioryhmä 4
Simulaatioryhmä 5
Simulaatioryhmä 6
Opintojakso
SX00DZ93

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 17.10.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
ETÄ: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
Ti 28.10.2025 klo 08:45 - 14:15
(5 t 30 min)
R3 & R4: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
MPA3007 Oppimistila
Ti 28.10.2025 klo 08:45 - 14:15
(5 t 30 min)
R1 & R2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
MPB6007 Oppimistila
Ti 28.10.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
MPB2005 Anatomia
To 06.11.2025 klo 08:45 - 16:00
(7 t 15 min)
R1 & R2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
MPA2019 Oppimistila
To 06.11.2025 klo 08:45 - 16:00
(7 t 15 min)
R3 & R4: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
MPA4010 Oppimistila
Pe 07.11.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
ETÄ: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
Ke 12.11.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Simulaatioryhmä 3: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Ke 12.11.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Simulaatioryhmä 4: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
To 13.11.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Simulaatioryhmä 1: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
MPB4013 Simulaatio, koti
MPB4022 Reflektointitila
To 13.11.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Simulaatioryhmä 2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3071
MPB4013 Simulaatio, koti
MPB4022 Reflektointitila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata hoidollisen vuorovaikutuksen sisällön, käytänteet, elementit sekä näiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä kanssa erilaisissa kulttuuri- ja toimintaympäristöissä ja ymmärtää niiden merkityksen
- osaa potilaslähtöisen ja läheiset osallistavan mielenterveys - ja päihdehoitotyön suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin teoreettiset perusteet ja saa valmiudet soveltaa teoriatietoa erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kertoa mielenterveyden, mielenterveyden häiriöiden ja psykiatristen sairauksien sekä päihderiippuvuuden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen läheistensä hyvinvointiin
- osaa tunnistaa ja pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiä ongelmia
- osaa selittää terveyttä edistävän, häiriöitä ehkäisevän ja voimavaralähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet
- osaa selittää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyön (psykososiaaliset auttamismenetelmät, lääkehoito) suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin teoreettiset perusteet
- osaa kuvata akuutissa kriisissä olevan ihmisen tukemisen perusteet
- osaa päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- osaa selittää ihmisen kehityksen eri vaiheet
- tuntee mielenterveys - ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän
- ymmärtää mielenterveyslain keskeisen sisällön ja merkityksen yksilölle

Sisältö

- perustiedot keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista
- perustiedot riippuvuutta aiheuttavista aineista (alkoholi, tupakkatuotteet ja huumeet) ja päihdeongelmista
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja vuorovaikutuksen keskeiset sisällöt
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön etiikka ja keskeinen lainsäädäntö
- monikulttuurisuus mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- lääkehoito mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- perustiedot kriisipsykologiasta
- perustiedot kehityspsykologiasta
- viitekehyksenä toipumisorientaatio

Aika ja paikka

13.10.-14.11.2025
vkot 42-46

Tentti Metropolian EXAM tiloissa opintojakson lopusta vko 46 ja vko 47.
Uusintatentit Metropolian EXAM tiloissa; uusinta 1 vko 51, uusinta 2 vko 3.

Oppimateriaalit

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017.Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017 Psykiatria. Duodecim. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Psykiatrian Käypä hoito –suositukset
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset
Lastenpsykiatrian Käypä hoito–suositukset
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110832/TOIMINTAOHJE%20%20liitteet.pdf?sequence=2&isAllowed=y

sekä

Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Ympäristö vai perimä–psykologian pitkä tie tasapainoiseen ihmiskäsitykseen. Tieteessä tapahtuu, 24(2).
Pesonen, A. (2010). Varhainen vuorovaikutus on suotuisan psyykkisen kehityksen edellytys. Duodecim, 126, 515-20.
Saari, S. (2012, muutkin painokset käyvät). Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen. Otava. s. 13-73 (traumaattiset tapahtumat, uhrit ja käsittelyprosessi) ja 142-149 (psyykkinen ensiapu).
Sinkkonen, J. (2004). Kiintymyssuhdeteoria–tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. Duodecim, 120(15), 1866-1873.

Lista muusta suositellusta oppimateriaalista annetaan orientaatiotunnilla ja opetuksen yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
Verkko-opetus (Moodle)
Aktivoiva luento (etäyhteys)
Harjoitteet kampuksella (vuorovaikutus), simulaatio
Käänteinen oppiminen (ennakkoon luettava materiaali ja valmistautuminen tunnille, ns. dialogitentit).
Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskukoe Metropolian EXAM tiloissa orientaation jälkeen vko 42.
Lääkelaskukokeen uusinnat (2 kertaa) EXAM tiloissa; uusinta 1 vko 44, uusinta 2 vko 46..

Tentti Metropolian EXAM tiloissa opintojakson lopusta vko 46 ja vko 47.
Uusintatentit Metropolian EXAM tiloissa; uusinta 1 vko 51, uusinta 2 vko 3.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tieto uusimismahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan. (Tutkintosääntö)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op. 1op=27 opiskelijan työtä, 5 op=135t. Opintojakso on intensiivinen ja sisältää paljon tehtäviä luentojen lisäksi. Kannattaa varata aikaa tehtävien tekemiseen.
Verkkotehtäviin kuluu 108 tuntia ja laboraatioihin ja simulaatioon 27 tuntia koululla.

Sisällön jaksotus

13.10.-14.11.2025
viikot 42-46

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2 , lääkehoito 1 tulee olla tehty ennen opintojakson alkua.

Läsnäolo orientaatiotunneilla on pakollinen.
Myös läsnäolo Laboraatio 1 Hoitosuhdetyöskentely ja psykososiaaliset auttamismenetelmät ja simulaatio on pakollinen. Mikäli et pääse osallistumaan, kysy opettajalta etukäteen kuinka edetä.

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista mahdolliseen lähi-/etäopetukseen ja työskentelyyn.
Mahdolliset poissaolot tulee korvata erikseen sovittavalla tavalla.
Verkko-opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivisesta osallistumista ja osatehtävien suorittamista sovitusti.
Psykologian osuus (1 op) koostuu ennakkotehtävistä Moodlessa, kahdesta lähitapaamisesta, sekä osaamisen osoittamisesta joko tentissä ja/tai dialogitentissä. Psykologian osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista työskentelyyn Moodlessa ja tenttien hyväksyttyä suorittamista.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.


AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus, jossa heidän tulee esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.

Hoitotyön viitekehyksenä on Toipumisorientaatio (Recovery), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Tekoälyn käyttö:

Opintojakson tehtävässä voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Opintojakson tentti tulee tehdä ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää tentissä vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttö tentissä tai käytön ilmoittamatta jättäminen tehtävissä käsitellään vilppiepäilynä Metropolian kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeen mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Lääkelaskukoe (hyväksytty-hylätty)
Verkkotehtävät ja itsenäiset tehtävät (100%)
Psykologia hyväksytty - hylätty.
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Opintojakson arvosana (hyl/1-5) perustuu tenttiin.

Opintojakson tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa opintojakson kokonaisarvosanaa laskevasti

Esitietovaatimukset

Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen.
Lääkehoidon perusteiden osaaminen.

Siirry alkuun