Valmentava johtamisote (5 op)
Toteutuksen tunnus: LY00FG26-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 16.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Anne-Mari Raivio
- Raisa Varsta
- Vastuuopettaja
- Raisa Varsta
- Ryhmät
-
L1425S6Muutosjohtaminen, ylempi
- Opintojakso
- LY00FG26
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 26.08.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3008 |
MMC304
Oppimistila
|
To 18.09.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3008 |
Online
|
To 23.10.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3008 |
Online
|
Ma 01.12.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3008 |
Online
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää dialogisen ja valmentavan johtamisen periaatteet ja osaa analysoida ja kehittää omaa toimintaansa niiden pohjalta. Opiskelija kykenee johtamaan valmentavalla otteella moninaisuutta työyhteisössään. Opiskelija osaa kehittää omaa ja muiden työhyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida muutosten vaikutuksia työyhteisöön sekä yksilöihin ja kykenee toimimaan proaktiivisesti työyhteisön ja yksilöiden toimijuuden tunteen vahvistamiseksi.
Sisältö
* Dialoginen johtaminen
* Valmentava esihenkilötyö
* Psykologinen turvallisuus
* Työyhteisön moninaisuus
* Työhyvinvointi
* Työuran johtaminen
* Toimijuus
Aika ja paikka
Tapaamiset sekä Myyrmäen kampuksella (aloitustapaaminen) että verkossa.
Syksy 2025: 26.8. 17-20 Myyrmäki
18.9., 17-20 verkko
23.10. 17-20 verkko
1.12. 17-20 verkko
Totuteus jatkuu keväälle 2026, aikataulut ilmoitetaan viimeistään marraskuussa
Oppimateriaalit
Kurssin ennakkomateriaalina on Carol Dweckin kirja Mindset, menestymisen psykologia. Mikä tahansa painos käy.
Opetusmenetelmät
Tavoitteenamme tällä opintojaksolla on ns. käänteinen oppiminen, jossa tavoitteena on itseohjautuva opiskelija, metodina yhteisöllinen oppiminen ja oppimisen tukena oppimisprosessia fasilitoiva opettaja (Toivola, M. & Silfverberg, H. 2016).
Opintojaksolla hyödynnetään monimuotoista opiskelua lähitapaamisten ja etäkohtaamisten muodossa. Käytössä oleva opiskelumenetelmä on käänteinen opetus, eli sinä perehdyt itseopiskelumateriaaleihin Moodlessa ennen luentoa ja osallistut sen jälkeen teeman keskusteluun verkossa. Keskustelun reflektiot kirjataan Moodleen ja ne arvioidaan.
Opintojakson lopputehtävässä muodostat oman nykytilanteen analyysin pohjalta omaan työelämäästi sopivan kehittymissuunnitelman ja myös sen toteuttamista. Omaa kehittymissuunnitelmaa sparrataan opiskelijoiden muodostamissa valmennustiimeissä.
Oppimisalustana on Moodle, johon saat kirjautumisohjeet kurssin alkua edeltävällä viikolla. Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että viestimme sinulle ainoastaan Moodlen ja Oman kautta ja näistä lähtevät spostit tulevat sinun Metropolian spostilaatikkoosi. Halutessasi voit kuitenkin uudelleenohjata spostit johonkin omaan spostiosoitteeseesi. Lisäohjeita Metropolian tietohallinnon sivuilla Oma-intranetissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtäviä voi soveltaa omaan työelämään ja verkostoitumiseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Opiskelumateriaali on kansainvälistä ja osin englanninkielistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkomateriaaliin perehtyminen 15 tuntia
Muhun materiaaliin perehtyminen 50 tuntia
Työpajat ja ryhmäkohtaamiset 30 tuntia
Oman kehittymissuunnitelman toteuttaminen 45 tuntia
Sisällön jaksotus
ks. yllä aika ja paikka
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisissa tehtäviin ryhmätöihin ja keskeisten havaintojen jakaminen Moodleen (=Reflektiotehtävä laadukkaasti toteutettuna). Tai esteen sattuessa verkkotapaamisten tehtävien itsenäinen tekeminen ja laadukkaat reflektiot Moodlessa. (= max 40 pistettä)
2. Oman kehittymisen dokumentointi (=max 60 pistettä), johon sisältyy:
- Kuvaus omasta kehittymissuunnitelmastasi, joka pohjaa nykytilan analyysiin, ja jonka perusteella olet systemaattisesti ja perustellusti lähtenyt tekemään kehittämistoimenpiteitä opintojakson aikana. Reflektio omasta suunnittelusta ja toteutuksesta.
- Osallistuminen oman valmennustiimin tapaamisiin ja muiden sparraaminen heidän kehittymissuunnitelmiensa kanssa valmentavalla työotteella, ja tämän dokumentointi.
- Esitys omasta kehittymissuunnitelmastasi ja sen toteuttamisesta yhteisessä loppuseminaarissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto