Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FS42-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Johanna Holvikivi
- Mia Rosenström
- Ryhmät
-
S3225S6Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- SX00FS42
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 23.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa SX00FS42-3003 |
MPC5011
Oppimistila
|
Ti 11.11.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa SX00FS42-3003 |
|
To 27.11.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa SX00FS42-3003 |
|
To 11.12.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa SX00FS42-3003 |
MPA4018
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa henkilöstöä, tiimejä, työyhteisöjä ja organisaatioita edistäen hyvää henkilöstöpolitiikkaa huomioiden yhteiskunnalliset ja organisaatioihin kohdistuvat työn muutokset
- rakentaa vuorovaikutuksessa uudistuvia johtajuuskäytäntöjä ja luoda mahdollisuuksia vaikuttaa monitoimijuudessa ympäristöön sekä kehittää tulevaisuuden työympäristöjä
- edistää työn merkityksellisyyttä ja huomioida työntekijöiden työmotivaation näkökulmia muutostilanteissa
- edistää työyhteisön moninaisuutta vahvistaen organisaatioiden sosiaalista kestävyyttä
- uudistaa työyhteisöjen toimintatapoja tuomalla yhteen erilaisia näkökulmia dialogin ja keskustelun avulla sekä rakentaa yhteistoimintaa ja yhteisöllistä toimijuutta inklusiivisten vuorovaikutussuhteiden avulla
Sisältö
Hyvän henkilöstöpolitiikan ja vuorovaikutuksen periaatteita työyhteisön henkilöstön johtamisessa ja organisaation eettisen kestävyyden vahvistamisessa
Uudistuvat monitoimijuuteen perustuvat johtamiskäytännöt ja työympäristöjen kehittämisen johtaminen työn muutoksessa
Työntekijän mahdollisuudet kehittää merkityksellistä työtä vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kanssa
Moninaisuuden ja inklusiivisuuden huomioiminen monimuotoisten tiimien sekä organisaatioiden johtamisessa sosiaalisen kestävyyden turvaamisessa
Eettinen johtaminen, yhdenvertaisuus, ratkaisukeskeisyys ja voimavaralähtöisyys yhteisöllisessä toimijuudessa ja inklusiivisissa vuorovaikutussuhteissa
Aika ja paikka
Orientaatiotehtävä 14.10 – 22.10.2025
To 23.10.2025 klo 9.00 - 12 lähi
I Välityöskentely (hyvän johtamisen ominaispiirteet)
Ti 11.11.2025 klo 14.00 - 17.00 etä
II Välityöskentely (johtaminen ja digitalisaatio)
To 27.11.2025 klo 14.00 – 17.00 etä
III Välityöskentely (itseohjautuvuus ja yhteisöohjautuvuus)
To 11.12.2025 klo 9.00-12 lähi
Oppimateriaalit
Julkaistaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus
Essee
Lähiopetus
Verkko-opetus
Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, mutta hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä opintojakson tehtävän hyväksytysti suorittamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Avoimen amk;n opiskelijapaikkojen kiintiö 10 paikkaa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön ja osaa soveltaa asioita käytännön johtamisessa. Hän kykenee itsenäisessä tiedon hankintaan, analyysiin ja tulkintaan kuitenkin niin, että kyvyssä soveltaa teoriaa ja käytäntöä yhteen on keskeneräisyyttä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa, analysoi ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky arvioida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen ja kyky analysoida sekä käyttää hankittua osaamistaan. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteeri, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön ja osaa soveltaa asioita käytännön johtamisessa. Hän kykenee itsenäisessä tiedon hankintaan, analyysiin ja tulkintaan kuitenkin niin, että kyvyssä soveltaa teoriaa ja käytäntöä yhteen on keskeneräisyyttä.
Arviointikriteeri, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa, analysoi ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky arvioida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen ja kyky analysoida sekä käyttää hankittua osaamistaan. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa henkilöstöä, tiimejä, työyhteisöjä ja organisaatioita edistäen hyvää henkilöstöpolitiikkaa huomioiden yhteiskunnalliset ja organisaatioihin kohdistuvat työn muutokset
- rakentaa vuorovaikutuksessa uudistuvia johtajuuskäytäntöjä ja luoda mahdollisuuksia vaikuttaa monitoimijuudessa ympäristöön sekä kehittää tulevaisuuden työympäristöjä
- edistää työn merkityksellisyyttä ja huomioida työntekijöiden työmotivaation näkökulmia muutostilanteissa
- edistää työyhteisön moninaisuutta vahvistaen organisaatioiden sosiaalista kestävyyttä
- uudistaa työyhteisöjen toimintatapoja tuomalla yhteen erilaisia näkökulmia dialogin ja keskustelun avulla sekä rakentaa yhteistoimintaa ja yhteisöllistä toimijuutta inklusiivisten vuorovaikutussuhteiden avulla
Sisältö
Hyvän henkilöstöpolitiikan ja vuorovaikutuksen periaatteita työyhteisön henkilöstön johtamisessa ja organisaation eettisen kestävyyden vahvistamisessa
Uudistuvat monitoimijuuteen perustuvat johtamiskäytännöt ja työympäristöjen kehittämisen johtaminen työn muutoksessa
Työntekijän mahdollisuudet kehittää merkityksellistä työtä vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kanssa
Moninaisuuden ja inklusiivisuuden huomioiminen monimuotoisten tiimien sekä organisaatioiden johtamisessa sosiaalisen kestävyyden turvaamisessa
Eettinen johtaminen, yhdenvertaisuus, ratkaisukeskeisyys ja voimavaralähtöisyys yhteisöllisessä toimijuudessa ja inklusiivisissa vuorovaikutussuhteissa