Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FS42-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
20.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Johanna Holvikivi
Mia Rosenström
Ryhmät
S3225S6
Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
SX00FS42

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 23.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa SX00FS42-3003
MPC5011 Oppimistila
Ti 11.11.2025 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa SX00FS42-3003
To 27.11.2025 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa SX00FS42-3003
To 11.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa SX00FS42-3003
MPA4018 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- johtaa henkilöstöä, tiimejä, työyhteisöjä ja organisaatioita edistäen hyvää henkilöstöpolitiikkaa huomioiden yhteiskunnalliset ja organisaatioihin kohdistuvat työn muutokset
- rakentaa vuorovaikutuksessa uudistuvia johtajuuskäytäntöjä ja luoda mahdollisuuksia vaikuttaa monitoimijuudessa ympäristöön sekä kehittää tulevaisuuden työympäristöjä
- edistää työn merkityksellisyyttä ja huomioida työntekijöiden työmotivaation näkökulmia muutostilanteissa
- edistää työyhteisön moninaisuutta vahvistaen organisaatioiden sosiaalista kestävyyttä
- uudistaa työyhteisöjen toimintatapoja tuomalla yhteen erilaisia näkökulmia dialogin ja keskustelun avulla sekä rakentaa yhteistoimintaa ja yhteisöllistä toimijuutta inklusiivisten vuorovaikutussuhteiden avulla

Sisältö

Hyvän henkilöstöpolitiikan ja vuorovaikutuksen periaatteita työyhteisön henkilöstön johtamisessa ja organisaation eettisen kestävyyden vahvistamisessa

Uudistuvat monitoimijuuteen perustuvat johtamiskäytännöt ja työympäristöjen kehittämisen johtaminen työn muutoksessa

Työntekijän mahdollisuudet kehittää merkityksellistä työtä vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kanssa

Moninaisuuden ja inklusiivisuuden huomioiminen monimuotoisten tiimien sekä organisaatioiden johtamisessa sosiaalisen kestävyyden turvaamisessa

Eettinen johtaminen, yhdenvertaisuus, ratkaisukeskeisyys ja voimavaralähtöisyys yhteisöllisessä toimijuudessa ja inklusiivisissa vuorovaikutussuhteissa

Aika ja paikka

Orientaatiotehtävä 14.10 – 22.10.2025

To 23.10.2025 klo 9.00 - 12 lähi
 
I Välityöskentely (hyvän johtamisen ominaispiirteet)

Ti 11.11.2025 klo 14.00 - 17.00 etä

II Välityöskentely (johtaminen ja digitalisaatio)
 
To 27.11.2025 klo 14.00 – 17.00 etä

III Välityöskentely (itseohjautuvuus ja yhteisöohjautuvuus)

To 11.12.2025 klo 9.00-12 lähi

 

Oppimateriaalit

Julkaistaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etäopetus
Essee
Lähiopetus
Verkko-opetus

Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä, mutta hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista pienryhmätyöskentelyyn sekä opintojakson tehtävän hyväksytysti suorittamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Avoimen amk;n opiskelijapaikkojen kiintiö 10 paikkaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön ja osaa soveltaa asioita käytännön johtamisessa. Hän kykenee itsenäisessä tiedon hankintaan, analyysiin ja tulkintaan kuitenkin niin, että kyvyssä soveltaa teoriaa ja käytäntöä yhteen on keskeneräisyyttä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa, analysoi ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky arvioida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen ja kyky analysoida sekä käyttää hankittua osaamistaan. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteeri, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön ja osaa soveltaa asioita käytännön johtamisessa. Hän kykenee itsenäisessä tiedon hankintaan, analyysiin ja tulkintaan kuitenkin niin, että kyvyssä soveltaa teoriaa ja käytäntöä yhteen on keskeneräisyyttä.

Arviointikriteeri, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa, analysoi ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky arvioida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen ja kyky analysoida sekä käyttää hankittua osaamistaan. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hän omaa kriittisen, tutkivan, kehittävän ja innovatiivisen näkemyksen johtamiseen ja alan tulevaisuuteen.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- johtaa henkilöstöä, tiimejä, työyhteisöjä ja organisaatioita edistäen hyvää henkilöstöpolitiikkaa huomioiden yhteiskunnalliset ja organisaatioihin kohdistuvat työn muutokset
- rakentaa vuorovaikutuksessa uudistuvia johtajuuskäytäntöjä ja luoda mahdollisuuksia vaikuttaa monitoimijuudessa ympäristöön sekä kehittää tulevaisuuden työympäristöjä
- edistää työn merkityksellisyyttä ja huomioida työntekijöiden työmotivaation näkökulmia muutostilanteissa
- edistää työyhteisön moninaisuutta vahvistaen organisaatioiden sosiaalista kestävyyttä
- uudistaa työyhteisöjen toimintatapoja tuomalla yhteen erilaisia näkökulmia dialogin ja keskustelun avulla sekä rakentaa yhteistoimintaa ja yhteisöllistä toimijuutta inklusiivisten vuorovaikutussuhteiden avulla

Sisältö

Hyvän henkilöstöpolitiikan ja vuorovaikutuksen periaatteita työyhteisön henkilöstön johtamisessa ja organisaation eettisen kestävyyden vahvistamisessa

Uudistuvat monitoimijuuteen perustuvat johtamiskäytännöt ja työympäristöjen kehittämisen johtaminen työn muutoksessa

Työntekijän mahdollisuudet kehittää merkityksellistä työtä vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kanssa

Moninaisuuden ja inklusiivisuuden huomioiminen monimuotoisten tiimien sekä organisaatioiden johtamisessa sosiaalisen kestävyyden turvaamisessa

Eettinen johtaminen, yhdenvertaisuus, ratkaisukeskeisyys ja voimavaralähtöisyys yhteisöllisessä toimijuudessa ja inklusiivisissa vuorovaikutussuhteissa

Siirry alkuun