Toimintakyvyn arvioinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FO37-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 5 - 35
- Koulutus
- Degree Programme in Physiotherapy
- Opettajat
- Raili Räikkönen
- Lasse Liikanen
- Nina Talvitie
- Vastuuopettaja
- Lasse Liikanen
- Ryhmät
-
SXS25S2Degree Programme in Physiotherapy, monimuoto
- Opintojakso
- SX00FO37
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 28.10.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
LIVE Group A /Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPC5011
Oppimistila
|
To 30.10.2025 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
LIVE Group B /Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPC5011
Oppimistila
|
Ti 04.11.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ke 05.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ke 12.11.2025 klo 09:30 - 11:30 (2 t 0 min) |
LIVE: Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB6005
Oppimistila
|
To 13.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LIVE: Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB6005
Oppimistila
|
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
LIVE Group B/ Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Pe 14.11.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
LIVE Group A /Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
LIVE Group A /Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ti 18.11.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
LIVE Group B /Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ma 24.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ti 25.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
To 27.11.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LIVE: Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ti 02.12.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ma 15.12.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
LIVE: Basics of Functional Capacity Assessment SX00FO37-3007 |
MPB6005
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.
Sisältö
- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus
Aika ja paikka
Myllypuron kampus.
Opetusmenetelmät
Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Verkkokurssit (Oppiportti)
Ryhmätyö
Seminaari
Lähiopetus
Ennakkotehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet 2 op.
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät 2 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu 1 op.
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.
Kirjallisten tehtävien palautusajankohdat tarkentuvat opintojakson aikana.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyyn.
Osoitetut tehtävät hyväksytty / hylätty.
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia -opintojakso
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.
Sisältö
- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia -opintojakso