Siirry suoraan sisältöön

Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FG96-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
25.08.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma

Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 88 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet / itsenäinen työskentely
Pe 24.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003
MPA3018 Oppimistila
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003
MPA5027 Oppimistila
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet / itsenäinen työskentely
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003
MPA3018 Oppimistila
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003
MPA5018 Oppimistila
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003 itsenäinen työskentelu
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ma 17.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003
MPA3015 Oppimistila
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet / itsenäinen työskentely
Pe 21.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003 VÄLINÄYTTÖ
MPA3018 Oppimistila
Ti 25.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet / itsenäinen työskentely
To 27.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet / itsenäinen työskentely
Pe 05.12.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003
MPA3018 Oppimistila
Ti 09.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet / itsenäinen työskentely
Pe 12.12.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3003 PALAUTEPÄIVÄ
MPA3018 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija suunnittelee pienen yleisörakennuksen.
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa rakennussuunnittelun periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestävä pieni yleisörakennus. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurikirjallisuutta ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä ilmaisunsa tukena.
Opiskelija ymmärtää pienen yleisörakennuksen erityispiirteet ja osaa huomioida ne rakennussuunnittelijan tehtävissä.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa pienen yleisörakennuksen suunnittelutehtävään liittyviä määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija osaa pienen yleisörakennuksen suunnitteluprosessin. Hän osaa laatia ehdotuksestaan ammattialalle tyypillisen esitysmateriaalin ja esitellä oman ehdotuksensa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti pienen yleisörakennuksen arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena ja itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Pienen yleisörakennuksen rakennussuunnittelun periaatteet.
Pienen yleisörakennuksen erityispiirteet.
Pienten yleisörakennusten arkkitehtuuri.
Kestävyyden periaatteet.
Pienen yleisörakennuksen suunnitteluprosessi.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Ilmiölähtöinen projektioppiminen työelämää simuloivassa yhteisössä ja ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Viitesuunnitelman laatiminen (ehdotussuunnitteluvaihe, luonnostasoiset piirustukset).

Esitietovaatimukset

Suunnitteluperusteet ja johdanto arkkitehtuurin ja rakennussuunnittelun opintoihin.

Työmuodot

Aktivoiva luento
Osatehtävät
Harjoitustyö
Ohjatut harjoitukset

Aika ja paikka

Myllypuron kampus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista

Lisätietoja opiskelijoille

Suorituksen edellytyksenä on luennoille ja ohjauksiin osallistuminen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustyö arvioidaan asteikolla 1-5
Osatehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty

Kurssin kokonaisarviointiin vaikuttavat
- harjoitustyön arvosana
- osallistuminen ja aktiivisuus lähiopetustilanteissa sekä harjoitustyön tekemisessä
- toiminta tutkivana opiskelijana ja ryhmän jäsenenä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Siirry alkuun