Suunnitteluperusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00FF93-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 24.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 14.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jorma Lehtinen
- Jarkko Könönen
- Karoliina Hoppu
- Ryhmät
-
TXR25S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00FF93
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 57 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 26.08.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3003 |
MPA5018
Oppimistila
|
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3003 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ti 09.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3003 |
MPA5018
Oppimistila
|
Pe 12.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3003 |
MPA3018
Oppimistila
|
Pe 19.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3003 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ti 23.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet / itsenäinen työskentely |
MPA5018
Oppimistila
|
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet / välinäyttö |
MPA3018
Oppimistila
|
Ti 30.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet |
MPA5018
Oppimistila
|
Pe 03.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet |
MPA3018
Oppimistila
|
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet / itsenäinen työskentely |
MPA5018
Oppimistila
|
Pe 10.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Suunnitteluperusteet / palautepäivä |
MPA3018
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy arkkitehtuurin peruskäsitteisiin ja ottaa käyttöön keskeisimmät suunnittelun työvälineet.
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa tarkastella rakennuksia ja niiden arkkitehtuuria peruskäsitteiden kautta.
Opiskelija osaa hyödyntää piirtämisen tekniikoita ja pienoismallityöskentelyä oppimisen tukena.
Opiskelija osaa koota harjoitustöistä ammattialalle tyypillisiä esityksiä ja esitellä laatimiaan ehdotuksia.
Sisältö
Arkkitehtuurin keskeiset käsitteet (tila, volyymi, muoto, rakenne, pinta, rytmi, valo, väri, suhde, mittakaava, funktio, ympäristö, maisema).
Pienoismallityöskentely.
Rakennusten ja ympäristön havainnointi.
Ammattialalle tyypilliset piirtämisen tavat.
Ehdotusten esittely ja argumentointi.
Aika ja paikka
Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Osatehtävät
Harjoitustyö
Ohjatut harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista
Lisätietoja opiskelijoille
Suorituksen edellytyksenä on luennoille ja ohjauksiin osallistuminen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö arvioidaan asteikolla 1-5
Osatehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty
Kurssin kokonaisarviointiin vaikuttavat
- harjoitustyön arvosana
- osallistuminen ja aktiivisuus lähiopetustilanteissa sekä harjoitustyön tekemisessä
- toiminta tutkivana opiskelijana
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Lisätiedot
Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.
Lisätiedot
Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.