Orientoivat perusopinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00GH92-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 24.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 14.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- TR00GH92
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 25.08.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Orientoivat perusopinnot TR00GH92-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
To 28.08.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Orientoivat perusopinnot TR00GH92-3001 |
MPA3008
Digitila
|
Pe 29.08.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Työharjoitteluseminaari |
MPA4011
Luentosali
|
Ti 02.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Orientoivat perusopinnot TR00GH92-3001 |
MPA5018
Oppimistila
|
To 11.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Orientoivat perusopinnot TR00GH92-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Orientoivat perusopinnot TR00GH92-3001 TURVAPUISTO |
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy oppilaitoksen ja tutkinnon opiskelukäytäntöihin sekä tulevaan ammattialaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää oppilaitoksen tarjoamia palveluita, edistää opiskeluaan ja hakea tarvittaessa tukea opintoihinsa. Hän ymmärtää oman roolinsa tutkivana oppijana ja tämän merkityksen jatkuvan oppimisen näkökulmasta.
Opiskelija ymmärtää ryhmätyötaitojen ja itseohjautuvuuden periaatteet sekä merkityksen ja osaa toimia aktiivisena ryhmän jäsenenä.
Opiskelija ymmärtää tietoturvan merkityksen ja pystyy omaksumaan työelämän vaatimukset tietoturvaosaamisen suhteen.
Opiskelija osaa hyödyntää tekoälyä vastuullisesti ja eettisesti vastaten itse työnsä sisällöstä ja noudattaen hyvää tieteellistä käytäntöä.
Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa vaikutuksia sekä omaan että muiden toimintaan.
Sisältö
Tutkinnon sisältö ja tavoitteet.
Opiskelu-, oppimis- ja arviointimenetelmät.
Tutkinnon keskeiset pedagogiset linjaukset.
Käytännön viestintätavat.
Ryhmäytyminen.
Opetussuunnitelmat sekä HOPS ja AHOT- käytännöt.
Keskeiset digitaaliset työkalut ja oppilaitoksen sähköiset järjestelmät.
Turvallisuusohjeet ja muut oppilaitoksen keskeiset säännöt.
Perustiedot ja - taidot tietoturvasta ja tietosuojasta.
Tekoälyn toimintaperiaatteeseen kuuluvien käsitteiden ymmärtäminen ja oikea käyttökonteksti.
Opiskelijapalvelut.
Kirjasto- ja tietohallintopalvelut.
Työelämämahdollisuudet.
Oman alan keskeiset yritykset, järjestöt, tutkimuslaitokset, julkaisut ja muut tietolähteet ja -kannat.
Oman alan kansainvälisyys ja opiskelijavaihto.
Mahdollisesti työturvallisuuskortin suorittaminen.
Mahdollisesti tutustuminen suunnittelutoimistoon ja / tai rakennustyömaahan.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Työmuodot
Aktivoiva luento
Oppimistehtävät
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Aktiivisuus luennolla
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Prosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.