Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FF65-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
29.08.2025 - 09.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 90
- Koulutus
- Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Opettajat
- Emilia Vesanto
- Marjo Wallin
- Vastuuopettaja
- Marjo Wallin
- Ryhmät
-
S3725S6Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, yamk
-
L1525S6Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, ylempi
-
S3125S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
- Opintojakso
- S000FF65
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009 |
B5010 / Teams
|
Ma 08.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009 |
TEAMS
|
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009 |
TEAMS
|
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009 |
TEAMS
|
To 09.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009 |
TEAMS
|
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.
Sisältö
- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet
Aika ja paikka
Opintojakson lukujärjestyksen mukaiset verkkotapaamiset järjestetään Teamsissa seuraavasti:
Pe 29.8.2025 klo 13.00- 14.30
Ma 8.9.2025 klo 13.00-16.00
Ke 10.9.2025 klo 13.00-16.00
Ti 7.10.2025 klo 13.00-16.00
To 9.10.2025 klo 13.00-16.00
Teams-linkki löytyy jokaisen luentokerran osalta lukujärjestyksestä ja Moodlen oppimistilasta.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali on Moodlessa ja se avataan opintojakson alussa. Oppimista tukevana materiaalina suositellaan hyödynnettävän esim. luotettavia verkkolähteitä, ajantasaista uutisointia ja kirjaston aineistoa.
Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat saavat Moodle oppimisympäristön linkin ja kurssiavaimen OMA:n työtilasta.
Tekoälyn hyödyntämiseen oppimistehtävien suorittamisessa kannustetaan edellyttäen, että asia tuodaan selkeästi ilmi. Tästä annetaan erilliset ohjeet Moodlessa.
Opetusmenetelmät
TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN OPINTOJAKSO
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa; Moodlessa ja Teamsissa. Toteutus muodostuu viidestä lukujärjestyksen mukaisesta verkkotapaamisesta, itsenäisistä tehtävistä ja vuorovaikutuksesta Moodlessa/Teamsissa.
Luento-osuudet tallennetaan ja ne on katsottavissa Moodle-oppimisympäristössä kurssin opiskelijoille vielä kuukauden ajan opintojakson päättymisestä. Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
Ei ennalta määriteltyjä kansainvälisiä yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
(1 op = 27 h, 5 op = 135 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso avataan Moodlessa 29.8.2025 ja tehtävien suorittamisen aika päättyy 26.10.2025
klo 21. Sisältöjä saatetaan avata vaiheistaen ja/tai täydentää esim. ajankohtaisilla materiaaleilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän annetun aikataulun mukaisesti. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja voi poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon kuluttua opinnon alkamisesta.
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea, jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa sote-alan digiprojekteissa ja/tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.
Tekoälyn käyttö
Tekoälyn hyödyntämiseen oppimistehtävien suorittamisessa kannustetaan edellyttäen, että asia tuodaan selkeästi ilmi. Pääsääntönä on, että noudatetaan Metropolian yleistä ohjeistusta tekoälyn käytöstä. Tästä annetaan erilliset ohjeet Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikki kurssin tehtävät on suoritettava hyväksytysti tai vähintään arvosanalla 1, jotta kurssin saa kokonaisuudessaan suoritettua. Kurssilla on tehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja lisäksi tehtävä, joka arvioidaan asteikolla 0-5.
Arviointiasteikko: 0-5
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Hyvä 3-4
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Kiitettävä 5
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.