Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000GA81-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
20.08.2025 - 11.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Sari Helenius
- Kaisa Hartikainen
- Anna Kaipainen
- Vastuuopettaja
- Sari Helenius
- Ryhmät
-
S3525S6Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000GA81
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 20.08.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001 |
MPC4012
Oppimistila
|
To 21.08.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001 |
MPC4012
Oppimistila
|
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001 |
Zoom
|
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001 |
Zoom
|
Ke 22.10.2025 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001 |
Zoom
|
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001 - Webinaari |
|
To 11.12.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001 |
Zoom
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutuksen asiantuntijaosaamista yhteisön tavoitteellisen, jatkuvan ja tulevaisuussuuntautuneen oppimisen vahvistamiseksi
- arvioida kuntoutustoiminnan kehittämisessä tarvittavaa tietoa kriittisesti ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävässä johtamisessa
- edistää ja johtaa moninaisen asiantuntijuuden kehittämistä poikkitieteellisessä kuntoutuksessa työelämän muutoksessa.
Sisältö
- Kuntoutuksen asiantuntijaosaamisen arvioiminen ja kehittäminen yksilön ja yhteisön tasolla
- Kuntoutuksen ja lähitieteiden keskeiset tietokannat ja tietolähteet
- Tutkimusten laadunarviointi ja hyödyntäminen näyttöön perustuvan kuntoutustoiminnassa
- Moninaisen asiantuntijuuden johtaminen eettisesti kestävällä tavalla kansainvälistyvässä ja muuttuvassa työelämässä
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2025
Opetuskerrat ovat:
Myllypuron kampus 20.8.2025 klo 9.00-10.30, 21.8.2025 klo 9-12.15
Lähiopetus verkko-oppimisympäristössä: 10.9.2025 klo 9.00-12.15, 22.10.2025 klo 9.00-16.15, 14.11.2025 klo 9-12.15, 11.12.2025 klo 13.00-14.30
Muutokset aikataulussa ovat mahdollisia.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäinen verkko-opiskelu, yhteiskehittely, työpajat, oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttejä tai uusinta- tai arvosanankorostusmahdollisuuksia.
Jos oppimistehtävä ei täytä hyväksytyn tehtävän kriteerejä, opiskelijan on mahdollista täydentää tehtävää annetun palautteen perusteella.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.
Resurssit: 5 op x 27 h = 135 h.
Syksy 2025: Lähiopetus 22h. Itsenäistä työskentelyä 113 h.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi 2025.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden ääni kuullaan. Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena. Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä. Hyödynnetään olemassa
olevia verkostoja. Muutosta arvioidaan toteavasti. Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden osallisuus mahdollistetaan. Eettisyys ilmenee kohtaamisessa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan toimijoiden kanssa yhdessä yhdyspinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa. Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä. Toimitaan verkostojen yhdyspinnoilla. Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti. Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijat ymmärretään aktiivisina kehittäjäkumppaneina. Toimijoiden tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä. Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan. Toimijat yhdessä rakentavat mielekkäitä ja uudistavia toimintakokonaisuuksia hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja jaettuun ymmärrykseen. Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta. Verkostot uudistuvat yhdyspintoja ylittäviksi. Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi. Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden näkökulma ei tule ilmi. Toiminnan eettiset näkökulmat jäävät huomioimatta. Toimintakokonaisuuksien tuottaminen ei toteudu eikä toimijoiden huomiointi käy ilmi.
Muutososaaminen
Yhteistä päämäärää ei ole sovittu tai se on asetettu yksitahoisesti. Käytäntöjen kehittäminen ei käy ilmi. Verkostoja ei hyödynnetä. Muutoksen arviointi ei käy ilmi. Ilmapiirin rakentamista ei huomioida.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutuksen asiantuntijaosaamista yhteisön tavoitteellisen, jatkuvan ja tulevaisuussuuntautuneen oppimisen vahvistamiseksi
- arvioida kuntoutustoiminnan kehittämisessä tarvittavaa tietoa kriittisesti ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävässä johtamisessa
- edistää ja johtaa moninaisen asiantuntijuuden kehittämistä poikkitieteellisessä kuntoutuksessa työelämän muutoksessa.
Sisältö
- Kuntoutuksen asiantuntijaosaamisen arvioiminen ja kehittäminen yksilön ja yhteisön tasolla
- Kuntoutuksen ja lähitieteiden keskeiset tietokannat ja tietolähteet
- Tutkimusten laadunarviointi ja hyödyntäminen näyttöön perustuvan kuntoutustoiminnassa
- Moninaisen asiantuntijuuden johtaminen eettisesti kestävällä tavalla kansainvälistyvässä ja muuttuvassa työelämässä