Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FR96-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 24.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 28.08.2025 - 10.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 17
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Konservointi Virtuaali
- Kirsi Perkiömäki
- Vastuuopettaja
- Kirsi Perkiömäki
- Ryhmät
-
KXA24S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FR96
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 63 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 28.08.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Pe 29.08.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001, Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
AR104
Yhteistyötila Kollaasi
|
Pe 12.09.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Sini Oksanen |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Pe 26.09.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ma 29.09.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Lasse Mattila |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ti 30.09.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Lasse Mattila |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Pe 03.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001, Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
AR104
Yhteistyötila Kollaasi
|
Ma 06.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Sini Oksanen |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ti 07.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Sini Oksanen |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Pe 10.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Sini Oksanen |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa yleisimmät epäorgaaniset materiaalit, joita on käytetty kulttuurihistoriallisten, alkuperäiskansojen ja arkeologisten esineiden valmistuksessa ja hallitsee niiden ominaispiirteet ja käyttäytymisen. Näitä materiaaleja ovat: Metallit ja niiden seokset, keramiikka, lasi, kivi, tiili ja laasti. Opiskelija tuntee epäorgaanisten materiaalien käytön historiaa sekä niiden ikääntymis- ja vaurioitumisprosessit. Osaamistavoitteet: Materiaaliosaaminen
Sisältö
Materiaalien tunnistustehtävät, materiaalien käytön historia kokoelmaesimerkkejä hyväksikäyttäen, ryhmätehtävät
Työmuodot
Esittävä luento, lähiopetus, ohjatut harjoitukset, laboratoriotyöt, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.
Aika ja paikka
Lähiopetus järjestetään Arabian kampuksella Hämeentie 135 D. Mahdolliset etäluennot järjestetään TEAMS tai ZOOM yhteydellä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennoitsijan antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit ilmoitetaan ennen luentoja
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin luennoitsijat ovat konservoinnin työelämän edustajia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 17 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu eri alojen osaajista, jotka kertovat miten ja millaisista epäorgaanisista materiaaleista konservoitavat kohteet rakentuvat
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennoille osallistuminen, tehtävät
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.