Siirry suoraan sisältöön

Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FR96-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
28.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 17
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Konservointi Virtuaali
Kirsi Perkiömäki
Vastuuopettaja
Kirsi Perkiömäki
Ryhmät
KXA24S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00FR96

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 63 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 28.08.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001
ARP42 Konservoinnin oppimistila 2
Pe 29.08.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001, Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
AR104 Yhteistyötila Kollaasi
Pe 12.09.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Sini Oksanen
ARP42 Konservoinnin oppimistila 2
Pe 26.09.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001
ARP42 Konservoinnin oppimistila 2
Ma 29.09.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Lasse Mattila
ARP42 Konservoinnin oppimistila 2
Ti 30.09.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Lasse Mattila
ARP42 Konservoinnin oppimistila 2
Pe 03.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001, Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
AR104 Yhteistyötila Kollaasi
Ma 06.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Sini Oksanen
ARP42 Konservoinnin oppimistila 2
Ti 07.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Sini Oksanen
ARP42 Konservoinnin oppimistila 2
Pe 10.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen KX00FR96-3001 Sini Oksanen
ARP42 Konservoinnin oppimistila 2
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät epäorgaaniset materiaalit, joita on käytetty kulttuurihistoriallisten, alkuperäiskansojen ja arkeologisten esineiden valmistuksessa ja hallitsee niiden ominaispiirteet ja käyttäytymisen. Näitä materiaaleja ovat: Metallit ja niiden seokset, keramiikka, lasi, kivi, tiili ja laasti. Opiskelija tuntee epäorgaanisten materiaalien käytön historiaa sekä niiden ikääntymis- ja vaurioitumisprosessit. Osaamistavoitteet: Materiaaliosaaminen

Sisältö

Materiaalien tunnistustehtävät, materiaalien käytön historia kokoelmaesimerkkejä hyväksikäyttäen, ryhmätehtävät

Työmuodot

Esittävä luento, lähiopetus, ohjatut harjoitukset, laboratoriotyöt, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Aika ja paikka

Lähiopetus järjestetään Arabian kampuksella Hämeentie 135 D. Mahdolliset etäluennot järjestetään TEAMS tai ZOOM yhteydellä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennoitsijan antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit ilmoitetaan ennen luentoja

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssin luennoitsijat ovat konservoinnin työelämän edustajia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 17 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu eri alojen osaajista, jotka kertovat miten ja millaisista epäorgaanisista materiaaleista konservoitavat kohteet rakentuvat

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennoille osallistuminen, tehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Siirry alkuun