Siirry suoraan sisältöön

Orgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FR95-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
25.08.2025 - 24.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 17
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anna Häkäri
Vastuuopettaja
Anna Häkäri
Ryhmät
KXA24S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00FR95
Toteutukselle KX00FR95-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät orgaaniset materiaalit, joita on käytetty kulttuurihistoriallisten, alkuperäiskansojen ja arkeologisten esineiden valmistuksessa ja hallitsee niiden ominaispiirteet ja käyttäytymisen. Näitä materiaaleja ovat: puu, nahka, tekstiili, paperi, luu, sarvi sekä mahdollisesti kohteissa olevat liimat, lakat ja väriaineet.

Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee orgaanisten materiaalien käytön historiaa sekä niiden ikääntymis- ja vaurioitumisprosessit. Materiaaliosaaminen

Sisältö

Orgaanisen ominaispiirteet ja käyttäytyminen
Tavanomaisimmat materiaalit, joita kulttuurihistoriallisten, alkuperäiskansojen ja arkeologisten esineiden valmistukseen on käytetty
Materiaalien ja esineiden vaurioituminen sekä ennaltaehkäisevä konservointi
Asiantuntijuuden syventäminen ja kehittäminen

Aika ja paikka

Metropolia Ammattikorkeakoulu, Hämeentie 135 D, Konservonnin tutkinto-ohjelman tilat.

Oppimateriaalit

Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.

Opetusmenetelmät

Luennot, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta. Esineet opintojaksolle hankitaan museoista ja eri laitoksista jo olemassa olevien työelämäyhteyksien kautta sekä yksityisiltä asiakkailta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita toteutustapoja. Muita konservoinnin puhdistuskursseja ei hyväksytä, koska kysessä on tekstiilien puhdistuksen syventävä jatkokurssi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävä annettuun kirjallisuuteen ja pidettävä yksi Powerpoint-esitelmä valitusta/lehtorin osoittamasta aiheesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 70 %, jatkuva arviointi 30 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Annetut tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti ohjeiden mukaisesti.

Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Siirry alkuun