Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FZ66-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.01.2025 - 12.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 18
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Häkäri
- Vastuuopettaja
- Anna Häkäri
- Ryhmät
-
KXA23S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FZ66
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 112 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 14.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 15.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 21.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 22.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 28.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 29.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 04.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 05.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 10.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 11.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 25.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 26.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 04.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 06.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 11.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 12.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Konservoinnin projekti I: Isokokoisten tasotekstiilien konservointi KX00FZ66-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee ryijyjen historiaa
- Opiskelija tuntee ryijyn valmistusmateriaaleja ja tekniikoita
- Opiskelija tuntee ryijykonservoinnin tekniikoita ja konservoinnissa käytettäviä materiaaleja
- Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti ryijyn tai muun seinävaatteen/isokokoisen tekstiilin konservointityön
- Opiskelija osaa huomioida työssään näytteille asetuksen asettamat vaatimukset
- Opiskelija osaa laatia konservoitavasta kohteesta asiamukaisen kohteenkuvauksen, vauriokartoituksen, konservointisuunnitelman ja konservointikertomuksen sekä tekemään havainnoistaan kirjallisen, graafisen ja kuvallisen dokumentoinnin
Sisältö
- Ryijyn historia
- Ryijykonservoinnin tekniikat ja konservoinnissa käytettävät materiaalit
- Isokokoisten tasotekstiilien pintapuhdistus, pesu ja tukeminen
- Näytteille asetuksen asettamat vaatimukset ja niiden huomioiminen konservoinnissa
Oppimateriaalit
Annetaan ennen opintojakson alkua ja sen aikana.
Opetusmenetelmät
Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen oppiminen, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa. Opetus on suomeksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen kautta. Esineet opintojaksolle hankitaan museoista ja eri laitoksista jo olemassa olevien työelämäyhteyksien kautta sekä yksityisiltä asiakkailta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoristustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitustyöt 70%
Itsenäinen työskentely 30%
Opiskelijan viikkotyömäärä on 1,5 opintopistettä kohti 40 tuntia, josta noin 18 - 20 tuntia on lehtorin kontaktiopetusta. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen käytännön työskentelyyn tai itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija on saavuttanut hyvän kädentaidon tason konservoinnissa ja muissa kädentaitoa vaativissa toimenpiteissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija toimi itsenäisesti tutkivana oppijana.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan sekä erinomaisen kädentaidon tason konservoinnissa ja muissa kädentaitoa vaativissa toimenpiteissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön konservointityöhön ja kirjalliseen konservointiraporttiin sekä niiden arviointiin.
Esitietovaatimukset
Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I/jatko 5 op, Kemia II 5 op, Tekstiilikonservoinnin ompelutekniikat 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät 5 op
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.