Kemia 1 jatko (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FR88-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.03.2025 - 25.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 16
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tannar Ruuben
- Kirsi Perkiömäki
- Vastuuopettaja
- Kirsi Perkiömäki
- Ryhmät
-
KXA24S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FR88
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 84 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 13.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
To 27.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
To 03.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
To 10.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ti 15.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ke 16.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
To 17.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ti 22.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ke 23.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
To 24.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia 1 jatko KX00FR88-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa työskennellä laboratoriossa turvallisesti, sekä huomioida työssään tarvittavan henkilökohtaisen suojauksen ja kemikaalien aiheuttamat riskit ja jätteenkäsittelyn. Opiskelija osaa tarkastella toimintaansa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti mm. vähentämällä veden käyttöä ja jätteiden tuottamista.Opiskelija osaa käyttää stereo- ja valomikroskooppeja konservoitavien kohteiden tarkasteluun ja dokumentointiin sekä ottaa mikroskooppikuvia näytteistä.
Opiskelija tuntee erilaisia kulttuuriperintökohteissa ja -materiaaleissa olevia haitallisia aineita ja riskejä. Hän osaa tunnistaa yleisimpiä museoissa ja kokoelmissa esiintyviä tuhohyönteisiä ja niiden aiheuttamia vaurioita. Opiskelija tietää miten tutkia mikrobeja ja osaa ennaltaehkäistä biologisia riskejä kokoelmissa.
Sisältö
Tarkka ja turvallinen työskentely laboratoriossa, käyttöturvallisuustiedotteet, jätteiden käsittely. Museokokoelmien haitalliset aineet, tuhohyönteiset ja -eläimet sekä homeet museokokoelmissa. Vaurioille altistavat tekijät sekä ennaltaehkäisevät toimenpiteet. Mikroskopointi ja mikroskooppikuvaus sekä analyysilaitteiden soveltaminen konservoinnin dokumentointiin.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Metropolian Arabian kampuksella.
Oppimateriaalit
Lehtorin antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit
Mikrobiologia: Kirsi Sojakka - Maija-Liisa Välimäki, Ammatillinen mikrobiologia
Laura Häkkinen - INTEGROITU TUHOELÄINTORJUNTASUUNNITELMA MUSEOYMPÄRISTÖÖN
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/118687/Laura_Hakkinen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Insect Pests and Integrated Pest Management in Museums, Libraries and Historic Buildings
Pascal Querner1
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4553500/
Lajihakemisto, Suomen lajitietokeskus
https://dev.laji.fi/taxon/MX.193715/observations
Opetusmenetelmät
Esittävä luento, lähiopetus, ohjatut harjoitukset, laboratoriotyöt, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 23 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävä annettuun kirjallisuuteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee turvallisen työskentelyn laboratoriossa. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perustyöskentelymenetelmät ja tunnistaa esineille ja kokoelmille aiheutuvia riskejä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija hallitsee turvallisen työskentelyn laboratoriossa. Opiskelija hallitsee hyvin kurssin perustyöskentelymenetelmät ja tunnistaa esineille ja kokoelmille aiheutuvia riskejä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija hallitsee turvallisen työskentelyn laboratoriossa. Opiskelija hallitsee hyvin kurssin perustyöskentelymenetelmät ja osaa soveltaa niitä dokumentoinnissa. Hän tunnistaa monipuolisesti esineille ja kokoelmille aiheutuvia riskejä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee turvallisen työskentelyn laboratoriossa. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perustyöskentelymenetelmät ja tunnistaa esineille ja kokoelmille aiheutuvia riskejä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.