Skip to main content

Mental Health and Substance Abuse (5 ECTS)

Code: SX00EP09-3017

General information


Enrollment
02.12.2024 - 31.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2025 - 25.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Social Services
Teachers
Taina Valkeapää
Groups
SXH23S1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus
Course
SX00EP09

Implementation has 11 reservations. Total duration of reservations is 46 h 45 min.

Time Topic Location
Thu 16.01.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5020 Oppimistila
Thu 23.01.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
Mon 27.01.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
Thu 30.01.2025 time 09:00 - 11:45
(2 h 45 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA6018 Oppimistila
Mon 10.02.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5020 Oppimistila
Thu 13.02.2025 time 09:00 - 11:45
(2 h 45 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5025 Oppimistila
Fri 28.02.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
LÄHIPÄIVÄ KLUBITALON KANSSA: Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA4009 Oppimistila
Mon 03.03.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
Thu 06.03.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5025 Oppimistila
Mon 10.03.2025 time 09:00 - 13:00
(4 h 0 min)
Tentti, Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5024 Oppimistila
Mon 28.04.2025 time 16:30 - 19:00
(2 h 30 min)
1. uusintatentti / 1st retake of exam: Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017, Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3016, Mental health and substance abuse SX00FD72-3001
MPA4009 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The students understand the phenomena and challenges related to mental health. They identify the special needs of client groups. They understand and are able to apply key legislation and basic concepts in the field. The students recognize the service system and are able to guide and support the client to the services. The students are able to reflect on their professional activities and identify the limits of their own professional competence in the work of a Bachelor of Social Services. The students are able to evaluate current discussions related to mental health and substance abuse and understand the importance of structural work in the fields of mental health and substance abuse.

Content

Mental health
Protective factors / risk factors. Being normal / abnormal. History of mental health work. Mental health components. Challenges in Mental health. The students have the ability to support suicidal clients and their close ones. Supporting a person prone to suicide and loved ones.
Substance use in the life of an individual.
Addictions as phenomena. Trends in substance abuse work. Client-respecting encounters, speaking up and motivating. Legislation safeguarding the fundamental rights of the individual. The students are able to guide and support the client to services. Key services and guiding the client to them. Preventive, corrective and rehabilitative mental health and substance abuse work.

Location and time

16.01.2025 12.45 - 16.00 Orientaatio
23.01.2025 09.00 - 16.00 Itsenäinen työskentely
27.01.2025 09.00 - 16.00 Itsenäinen työskentely
30.01.2025 09.00 - 11.45 Luento
10.02.2025 12.45 - 16.00 Luento
13.02.2025 09.00 - 11.45 Luento
28.02.2025 10.00 - 14.00 Luento
03.03.2025 09.00 - 16.00 Itsenäinen työskentely
06.03.2025 12.45 - 16.00 Luento
10.03.2025 09.00 - 13.00 Tentti

Materials

TENTTIMATERIAALI

1) Luennot

2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32 (Luku 1; Mielenterveys ja mielenterveyshoitotyö); 182-223 (Luku 6; Mielenterveyshoitotyön menetelmät ); 224-298 (Luku 7; Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja niiden hoitotyö). Löytyy myös e-kirjana.

3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162 (Luku 3 Päihteet ja niiden käyttö); 246-268, 316-333, 335-350 (Luvusta 8 Päihdehoitotyö toimintana luvut 8.3, 8.5 ja 8.6); 466-492 (Luvusta 11 Yhteiskunta, päihteet ja riippuvuus luvut 11.3. ja 11.4). Löytyy myös e-kirjana.

4) Rissanen, A. (2022). Suomalaisen laitospsykiatrian historiaa. Teoksessa S. Jäntti, K. Heimonen, S. Kuuva, K. Maanmieli, & A. Rissanen (toim.), Kokemuksia mielisairaalasta: muistoihin kaivertuneet tilat (sivut 65-86). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Linkki artikkeliin: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83684/1/kokemuksia-mielisairaalasta_s65-86.pdf

5) Lainsäädäntö:
Terveydenhuoltolaki 1326/2010
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Mielenterveyslaki 1116/1990
Päihdehuoltolaki 1308/2014

Teaching methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luennoille valmistavien tehtävien tekeminen
Tentti
Verkkokoulu yhteistyössä Suomen Klubitalojen kanssa

Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä verkkokoulun hyväksyttyä suorittamista.

Exam schedules

Tentti 10.3.25 klo 9-13

Uusinnat kevään 2025 aikana, tarkemmat ajat ilmoitetaan myöhemmin.

Completion alternatives

Itsenäinen toteutus.

Mahdolliset ahot-hakemukset tulee lähetttää ennen ilmoittautumista vastuuopettajalle Taina Valkeapää (taina.valkeapaa@metropolia.fi)

Content scheduling

3. periodi

Further information

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Tentti 0-5
Verkkokoulu hyv/hyl
Kaikki osiot oltava hyväksytysti suoritettu kokonaisarvioinnin saamiseksi.


Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi

Go back to top of page