Kiertotalousliiketoiminnan kehittäminen tekstiili- ja vaatetusalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: K000FA56-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.02.2025 - 21.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 25
- Koulutus
- Vaatetusalan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Natalia Särmäkari
- Marja Tuhkanen
- Vastuuopettaja
- Natalia Särmäkari
- Ryhmät
-
K0924S6Vaatetusalan tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- K000FA56
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Kiertotalousliiketoiminnan kehittäminen tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA56-3003 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Pe 21.02.2025 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Kiertotalousliiketoiminnan kehittäminen tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA56-3003 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Pe 07.03.2025 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Kiertotalousliiketoiminnan kehittäminen tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA56-3003 |
AR341
Oppimistila Montaasi
|
Pe 21.03.2025 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Kiertotalousliiketoiminnan kehittäminen tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA56-3003 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Tavoitteet
• Opiskelija ymmärtää kiertotalouden merkityksen osana kestävää kehitystä.
• Opiskelija tuntee kiertotaloustavoitteita ja niiden tukena vaikuttavaa lainsäädäntöä.
• Opiskelija osaa vertailla erilaisia liiketoimintamalleja kestävän kehityksen ja kiertotalouden näkökulmasta tekstiili- ja vaatetusalalla.
• Opiskelija tuntee palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen pääperiaatteita, vaiheita ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä pyrkimyksessä kohti kiertotaloutta.
• Opiskelija tietää merkityksellisiä kiertotaloustoimijoita tekstiili- ja vaatetusalalla.
• Opiskelija tunnistaa kiertotaloutta tukevia innovaatioita ja teknologioita, ja ymmärtää näiden mahdollisuuksia alansa liiketoiminnalle.
Sisältö
• Kiertotalouden keskeiset periaatteet ja liiketoimintamallit
• Kiertotaloustavoitteet ja niitä tukeva lainsäädäntö
• Yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun mahdollisuudet kiertotaloudessa
• Kiertotalouden ekosysteemit ja strategiset kumppanuudet
• Kiertotaloutta tukevia innovaatiota ja teknologioita tekstiili- ja vaatetusalalla
Aika ja paikka
Hybridiopetus, joka tapahtuu samaan aikaan Arabian kampuksella ja Zoomissa. Oppimisalustana käytetään Moodlea.
Aika: 14.2.–30.3.2025
Opetuspäivät:
Pe 14.2. klo 9–15:30
Pe 21.2. klo 9–15:30
Pe 07.3. klo 9–15:30
Pe 21.3. klo 9–15:30
Muu aika itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, muut aineistot ja kirjallisuus löytyvät opintojakson Moodlesta. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä.
Lisäksi Moodlessa on laaja kirjallisuuslista, jota voi hyödyntää myös opintojakson ulkopuolella.
Opetusmenetelmät
(Etä)luentoja, keskustelua, ryhmätehtäviä, lukupiiri sekä lopputehtävänä kehittämissuunnitelma.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee useita työelämän edustajia luennoimassa ja opintojakson kehittämistehtävät liittyvät läheisesti opiskelijoiden omiin työnantajiin (jos mahdollista).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h (27h/op)
135h = 22h opetupäivät + 60h itsenäistä työskentelyä + 53h oppimistehtävien tekoa.
Sisällön jaksotus
Opetuspäivät:
Opetuspäivä 1: Johdatus opintojaksoon
- kiertotalouden keskeisiä periaatteita, tavoitteita ja liiketoimintamalleja
- kaksi vierailijaa erilaisista kiertotaloutta edustavista yrityksistä (kaksi eri kiertotalousliiketoimintamallia)
Opetuspäivä 2: Kiertotalouden haasteet ja yhteiskehittäminen
- yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun mahdollisuudet kiertotaloudessa, vieraileva luennoitsija
- kiertotalousliiketoiminnan haasteita (lukupiirin anti)
Opetuspäivä 3: Siirtyminen kiertotalouteen
- toimenpiteitä ja ratkaisuja mikro-, meso- ja makrotasolla
- kiertotalouden ekosysteemit ja strategiset kumppanuudet
- vierailija järjestökentältä
- vierailija tutkimuskentältä
Opetuspäivä 4: Kurssin päätös
- lopputehtävien esittelyt
- opintojaksopalaute
Oppimistehtävät ja niiden palautuspäivät:
Tehtävä 1. Lukupiiri, 21.2. mennessä
Tehtävä 2. TiedeTV, 5.3. mennessä
Tehtävä 3. Kehittämissuunnitelma, 21.3. mennessä
Tehtävä 4. Vertaisarviointi, 30.3. mennessä
Tehtävä 5. Itsearviointi, 30.3. mennessä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää kiertotalouden merkityksen osana kestävää kehitystä.
Opiskelija tuntee kiertotaloustavoitteita ja niiden tukena vaikuttavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija osaa vertailla erilaisia liiketoimintamalleja kestävän kehityksen ja kiertotalouden näkökulmasta tekstiili- ja vaatetusalalla.
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen pääperiaatteita, vaiheita ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä pyrkimyksessä kohti kiertotaloutta.
Opiskelija tietää merkityksellisiä kiertotaloustoimijoita tekstiili- ja vaatetusalalla.
Opiskelija tunnistaa kiertotaloutta tukevia innovaatioita ja teknologioita, ja ymmärtää näiden mahdollisuuksia alansa liiketoiminnalle.
Sisältö
Kiertotalouden keskeiset periaatteet ja liiketoimintamallit
Kiertotaloustavoitteet ja niitä tukeva lainsäädäntö
Yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun mahdollisuudet kiertotaloudessa
Kiertotalouden ekosysteemit ja strategiset kumppanuudet
Kiertotaloutta tukevia innovaatiota ja teknologioita tekstiili- ja vaatetusalalla
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää kiertotalouden keskeisiä periaatteita ja tavoitteita. Hän osaa kuvailla erilaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja. Opiskelija tietää palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen pääperiaatteita ja soveltamisen mahdollisuuksia. Hän pystyy nimeämään alansa kiertotaloustoimijoita sekä kiertotaloutta tukevia innovaatioita. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut oppimistilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee kiertotalouden keskeiset periaatteet, kiertotaloustavoitteita sekä niihin liittyvää lainsäädäntöä. Hän suhtautuu erilaisiin kiertotalouden liiketoimintamalleihin analyyttisesti. Opiskelija tuntee palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen pääperiaatteita, vaiheita ja menetelmiä sekä soveltamisen mahdollisuuksia kiertotalouden kontekstissa. Hän tunnistaa alansa merkityksellisiä kiertotaloustoimijoita, innovaatioita, teknologioita ja näiden mahdollisuuksia alansa liiketoiminnalle. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut aktiivisesti oppimistilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee kiertotalouden keskeiset periaatteet sekä tuntee kiertotaloustavoitteita ja niihin liittyvää lainsäädäntöä. Hän osaa vertailla erilaisia liiketoimintamalleja kestävän kehityksen ja kiertotalouden näkökulmasta. Opiskelija tuntee palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen pääperiaatteita, vaiheita ja menetelmiä sekä osaa soveltaa niitä kiertotalouden kontekstissa. Opiskelija tuntee alansa kiertotaloustoimijoita, innovaatioita ja teknologioita. Hän ymmärtää ja osaa analysoida näiden mahdollisuuksia alansa liiketoiminnalle oman toimintaympäristönsä tilanne ja haasteet huomioiden. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät määräajassa ja osallistunut rakentavasti oppimistilanteisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää kiertotalouden keskeisiä periaatteita ja tavoitteita. Hän osaa kuvailla erilaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja. Opiskelija tietää palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen pääperiaatteita ja soveltamisen mahdollisuuksia. Hän pystyy nimeämään alansa kiertotaloustoimijoita sekä kiertotaloutta tukevia innovaatioita. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut oppimistilanteisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät 1 ja 2 arvioidaan asteikolla hylätty - hyväksytty. Saadaksesi opintojaksosta suorituksen, sinun tulee tehdä kaikki tehtävät hyväksytysti.
Opintojakso kokonaisuudessaan arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnissa painottuu kurssin päätteeksi palautettava lopputehtävä (tehtävä 3), jota peilataan opintojakson osaamistavoitteisiin. Arviointiin vaikuttaa sekä opettajan arviointi (70%), vertaisarviointi (15%) että opiskelijan oma arvio (15%).