Developing Circular Economy Business in Textiles and Fashion (5 ECTS)
Code: K000FA56-3003
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
14.02.2025 - 21.03.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) Cultural Management & Fashion and Clothing
- Campus
- Hämeentie 135 D
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Fashion and Clothing
- Teachers
- Natalia Särmäkari
- Marja Tuhkanen
- Teacher in charge
- Natalia Särmäkari
- Groups
-
K0924S6Vaatetusalan tutkinto-ohjelma ylempi
- Course
- K000FA56
Implementation has 4 reservations. Total duration of reservations is 26 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 14.02.2025 time 09:00 - 15:30 (6 h 30 min) |
Kiertotalousliiketoiminnan kehittäminen tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA56-3003 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Fri 21.02.2025 time 09:00 - 15:30 (6 h 30 min) |
Kiertotalousliiketoiminnan kehittäminen tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA56-3003 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Fri 07.03.2025 time 09:00 - 15:30 (6 h 30 min) |
Kiertotalousliiketoiminnan kehittäminen tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA56-3003 |
AR341
Oppimistila Montaasi
|
Fri 21.03.2025 time 09:00 - 15:30 (6 h 30 min) |
Kiertotalousliiketoiminnan kehittäminen tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA56-3003 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Objective
• The student understands the importance of circular economy as part of sustainable development.
• The student is familiar with circular economy targets and supporting legislation.
• The student is able to compare different business models from the perspective of sustainable development and circular economy in the textile and clothing industry.
• The student knows key principles, stages and methods of service design and co-creation and is able to apply them in the quest for a circular economy.
• The student knows relevant circular economy actors in the textile and clothing sector.
• The student recognises innovations and technologies supporting circular textile economy, and understands their potential for business in their field.
Content
• Key principles of circular economy and circular business models
• Circular economy targets and supporting legislation
• Opportunities of co-creation and service design in a circular economy
• Circular economy ecosystems and strategic partnerships
• Innovation and technologies supporting circular textile economy
Location and time
Hybridiopetus, joka tapahtuu samaan aikaan Arabian kampuksella ja Zoomissa. Oppimisalustana käytetään Moodlea.
Aika: 14.2.–30.3.2025
Opetuspäivät:
Pe 14.2. klo 9–15:30
Pe 21.2. klo 9–15:30
Pe 07.3. klo 9–15:30
Pe 21.3. klo 9–15:30
Muu aika itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.
Materials
Luentomateriaalit, muut aineistot ja kirjallisuus löytyvät opintojakson Moodlesta. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä.
Lisäksi Moodlessa on laaja kirjallisuuslista, jota voi hyödyntää myös opintojakson ulkopuolella.
Teaching methods
(Etä)luentoja, keskustelua, ryhmätehtäviä, lukupiiri sekä lopputehtävänä kehittämissuunnitelma.
Employer connections
Opintojaksolla vierailee useita työelämän edustajia luennoimassa ja opintojakson kehittämistehtävät liittyvät läheisesti opiskelijoiden omiin työnantajiin (jos mahdollista).
Exam schedules
Ei tenttejä.
International connections
-
Student workload
5 op = 135h (27h/op)
135h = 22h opetupäivät + 60h itsenäistä työskentelyä + 53h oppimistehtävien tekoa.
Content scheduling
Opetuspäivät:
Opetuspäivä 1: Johdatus opintojaksoon
- kiertotalouden keskeisiä periaatteita, tavoitteita ja liiketoimintamalleja
- kaksi vierailijaa erilaisista kiertotaloutta edustavista yrityksistä (kaksi eri kiertotalousliiketoimintamallia)
Opetuspäivä 2: Kiertotalouden haasteet ja yhteiskehittäminen
- yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun mahdollisuudet kiertotaloudessa, vieraileva luennoitsija
- kiertotalousliiketoiminnan haasteita (lukupiirin anti)
Opetuspäivä 3: Siirtyminen kiertotalouteen
- toimenpiteitä ja ratkaisuja mikro-, meso- ja makrotasolla
- kiertotalouden ekosysteemit ja strategiset kumppanuudet
- vierailija järjestökentältä
- vierailija tutkimuskentältä
Opetuspäivä 4: Kurssin päätös
- lopputehtävien esittelyt
- opintojaksopalaute
Oppimistehtävät ja niiden palautuspäivät:
Tehtävä 1. Lukupiiri, 21.2. mennessä
Tehtävä 2. TiedeTV, 5.3. mennessä
Tehtävä 3. Kehittämissuunnitelma, 21.3. mennessä
Tehtävä 4. Vertaisarviointi, 30.3. mennessä
Tehtävä 5. Itsearviointi, 30.3. mennessä
Further information
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää kiertotalouden merkityksen osana kestävää kehitystä.
Opiskelija tuntee kiertotaloustavoitteita ja niiden tukena vaikuttavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija osaa vertailla erilaisia liiketoimintamalleja kestävän kehityksen ja kiertotalouden näkökulmasta tekstiili- ja vaatetusalalla.
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen pääperiaatteita, vaiheita ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä pyrkimyksessä kohti kiertotaloutta.
Opiskelija tietää merkityksellisiä kiertotaloustoimijoita tekstiili- ja vaatetusalalla.
Opiskelija tunnistaa kiertotaloutta tukevia innovaatioita ja teknologioita, ja ymmärtää näiden mahdollisuuksia alansa liiketoiminnalle.
Sisältö
Kiertotalouden keskeiset periaatteet ja liiketoimintamallit
Kiertotaloustavoitteet ja niitä tukeva lainsäädäntö
Yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun mahdollisuudet kiertotaloudessa
Kiertotalouden ekosysteemit ja strategiset kumppanuudet
Kiertotaloutta tukevia innovaatiota ja teknologioita tekstiili- ja vaatetusalalla
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student knows the key principles and targets of the circular economy. The student is able to describe different circular business models. The student knows the key principles of service design and co-creation and the possibilities of their application. The student is able to name circular economy actors in their field as well as innovations that support the circular economy. The student has completed the assigned tasks and participated in learning situations.
Assessment criteria, good (3)
The student knows the key principles and targets of the circular economy as well as related legislation. The student is analytical about different circular economy business models. The student knows the key principles, stages and methods of service design and co-creation and the possibilities of their application in the context of circular economy. The student recognises relevant circular economy actors, innovations and technologies in their field, as well as their possibilities for textile and clothing business. The student has completed the assigned tasks and actively participated in learning situations.
Assessment criteria, excellent (5)
The student masters the key principles of the circular economy and knows the related targets as well as legislation. The student is able to compare different business models from the perspective of sustainable development and circular economy. The student knows the key principles, stages and methods of service design and co-creation and is able to apply them in the context of circular economy. The student knows relevant circular economy actors, innovations and technologies. The student understands and is able to analyze the possibilities of these for textile and clothing business, taking into account the situation and challenges of their operating environment. The student has completed the assigned tasks on time and participated constructively in learning situations.
Assessment criteria, approved/failed
The student knows the key principles and targets of the circular economy. The student is able to describe different circular business models. The student knows the key principles of service design and co-creation and the possibilities of their application. The student is able to name circular economy actors in their field as well as innovations that support the circular economy. The student has completed the assigned tasks and participated in learning situations.
Assessment methods and criteria
Tehtävät 1 ja 2 arvioidaan asteikolla hylätty - hyväksytty. Saadaksesi opintojaksosta suorituksen, sinun tulee tehdä kaikki tehtävät hyväksytysti.
Opintojakso kokonaisuudessaan arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnissa painottuu kurssin päätteeksi palautettava lopputehtävä (tehtävä 3), jota peilataan opintojakson osaamistavoitteisiin. Arviointiin vaikuttaa sekä opettajan arviointi (70%), vertaisarviointi (15%) että opiskelijan oma arvio (15%).