Voi hyvin - Sosiaalinen hyvinvointi ja mielenterveys (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00CH56-3027
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
15.09.2025 - 26.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Opetuskielet
- suomi
Tavoitteet
Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä
Sisältö
Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä
Aika ja paikka
Opiskelu Moodle-alustalla 15.09.2025- 26.10.2025
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on kirjattuna Moodlessa.
Oppimiateriaali on saatavana sähköisesti.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa:
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät
Verkkokeskustelut
Oppimispäiväkirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kuudesta osa-alueesta, jotka opiskelija suorittaa kuuden viikon aikana. Seuraavaan jaksoon siirtyminen edellyttää edellisen jakson suorittamista, joten opiskelijan on palautettava oppimistehtävänsä viikoittain. Lopuksi opiskelija koostaa oppimispäiväkirjan, joka palautetaan opintojakson päätteeksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Tekoälyn käyttö:
Opintojakson tehtävässä voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Opintojakson tentti tulee tehdä ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää tentissä vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttö tentissä tai käytön ilmoittamatta jättäminen tehtävissä käsitellään vilppiepäilynä Metropolian kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeen mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikoittaiset oppimistehtävät Moodlessa (hyv/hyl)
Oppimispäiväkirja (hy/hyl)
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä
Sisältö
Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä