Siirry suoraan sisältöön

Voi hyvin - Sosiaalinen hyvinvointi ja mielenterveys (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00CH56-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.09.2025 - 26.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Jaana Meriläinen
Elina Puikkonen
Vastuuopettaja
Elina Puikkonen
Opintojakso
XX00CH56
Toteutukselle XX00CH56-3027 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä

Sisältö

Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Aika ja paikka

Opiskelu Moodle-alustalla 15.09.2025- 26.10.2025

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on kirjattuna Moodlessa.
Oppimiateriaali on saatavana sähköisesti.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa:
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät
Verkkokeskustelut
Oppimispäiväkirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kuudesta osa-alueesta, jotka opiskelija suorittaa kuuden viikon aikana. Seuraavaan jaksoon siirtyminen edellyttää edellisen jakson suorittamista, joten opiskelijan on palautettava oppimistehtävänsä viikoittain. Lopuksi opiskelija koostaa oppimispäiväkirjan, joka palautetaan opintojakson päätteeksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Tekoälyn käyttö:

Opintojakson tehtävässä voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Opintojakson tentti tulee tehdä ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää tentissä vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttö tentissä tai käytön ilmoittamatta jättäminen tehtävissä käsitellään vilppiepäilynä Metropolian kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeen mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikoittaiset oppimistehtävät Moodlessa (hyv/hyl)
Oppimispäiväkirja (hy/hyl)

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä

Sisältö

Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Siirry alkuun