Raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen kätilötyön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FA49-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Maija-Riitta Jouhki
- Sari Haapio
- Vastuuopettaja
- Maija-Riitta Jouhki
- Ryhmät
-
S2624S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
- Opintojakso
- SX00FA49
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
- Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön
Sisältö
- Naisen ja perheen osallisuuden edistäminen
- Imetysohjauksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
- Synnytys- ja perhevalmennuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
- Vauvaperheiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen
- Lasta odottavien- ja vauvaperheiden tukemisen monitieteelliset menetelmät
- Monitieteelliset lähestymistavat, kuten perinataalimielenterveyden edistäminen
- Raskauden ja lapsivuodeajan digitaaliset palvelut ja hoitopolut
- Työelämälähtöisten toimintamallien kehittäminen raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen hoitoon (teorian implementointi organisaation käytäntöön)
Aika ja paikka
9.9.2025 10.00-16.00 Hybridi
16.9.2025 9.00-16.00 Zoom
31.10.2025 9.00-11.00 Zoom
28.11.2025 9.00-16.00 SEMINAARI Hybridi
Oppimateriaalit
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 17 h
Seminaarityöskentely 8 h
Itsenäinen työskentely 110 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Tällä opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittua tiedonhaussa.
Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opintojaksoa ei voi kokonaan hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella. Ahot päätös toimitetaan ennen toteutuksen alkua vastuuopettajalle,Tutustu Metropolian AHOT-ohjeisiin OMAssa: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/opinnot/opintojen-suunnittelu-ja-opinto-ohjaus/ahot/ahot-alakohtaiset-ohjeet#sote
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tunnistaa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden näyttöön perustuvan kehittämisen tarpeita
- Osaa tarkastella imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta
- Osaa tarkastella raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Tunnistaa uusien toimintamallien kehittämisen tarpeita raskauden ja lapsivuodeajan palveluissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden kehittämiseen
- Osaa arvioida imetysohjauksen laatua, vaikuttavuutta ja alueellisten palveluiden kehittämisen tarvetta
- Osaa arvioida raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
- Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5 (erilliset arviointikriteerit Moodlessa).
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.
Opintosuoritusten arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
- Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön
Sisältö
- Naisen ja perheen osallisuuden edistäminen
- Imetysohjauksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
- Synnytys- ja perhevalmennuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
- Vauvaperheiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen
- Lasta odottavien- ja vauvaperheiden tukemisen monitieteelliset menetelmät
- Monitieteelliset lähestymistavat, kuten perinataalimielenterveyden edistäminen
- Raskauden ja lapsivuodeajan digitaaliset palvelut ja hoitopolut
- Työelämälähtöisten toimintamallien kehittäminen raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen hoitoon (teorian implementointi organisaation käytäntöön)
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.