Siirry suoraan sisältöön

Raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen kätilötyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FA49-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Maija-Riitta Jouhki
Sari Haapio
Vastuuopettaja
Maija-Riitta Jouhki
Ryhmät
S2624S6
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Opintojakso
SX00FA49
Toteutukselle SX00FA49-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
- Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Sisältö

- Naisen ja perheen osallisuuden edistäminen
- Imetysohjauksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
- Synnytys- ja perhevalmennuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
- Vauvaperheiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen
- Lasta odottavien- ja vauvaperheiden tukemisen monitieteelliset menetelmät
- Monitieteelliset lähestymistavat, kuten perinataalimielenterveyden edistäminen
- Raskauden ja lapsivuodeajan digitaaliset palvelut ja hoitopolut
- Työelämälähtöisten toimintamallien kehittäminen raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen hoitoon (teorian implementointi organisaation käytäntöön)

Aika ja paikka

9.9.2025 10.00-16.00 Hybridi
16.9.2025 9.00-16.00 Zoom
31.10.2025 9.00-11.00 Zoom
28.11.2025 9.00-16.00 SEMINAARI Hybridi

Oppimateriaalit

Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 17 h
Seminaarityöskentely 8 h
Itsenäinen työskentely 110 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Tällä opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittua tiedonhaussa.
Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Opintojaksoa ei voi kokonaan hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella. Ahot päätös toimitetaan ennen toteutuksen alkua vastuuopettajalle,Tutustu Metropolian AHOT-ohjeisiin OMAssa: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/opinnot/opintojen-suunnittelu-ja-opinto-ohjaus/ahot/ahot-alakohtaiset-ohjeet#sote

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tunnistaa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden näyttöön perustuvan kehittämisen tarpeita
- Osaa tarkastella imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta
- Osaa tarkastella raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Tunnistaa uusien toimintamallien kehittämisen tarpeita raskauden ja lapsivuodeajan palveluissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden kehittämiseen
- Osaa arvioida imetysohjauksen laatua, vaikuttavuutta ja alueellisten palveluiden kehittämisen tarvetta
- Osaa arvioida raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
- Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5 (erilliset arviointikriteerit Moodlessa).

Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.

Opintosuoritusten arviointikriteerien viitekehys:

Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
- Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
- Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Sisältö

- Naisen ja perheen osallisuuden edistäminen
- Imetysohjauksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
- Synnytys- ja perhevalmennuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
- Vauvaperheiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen
- Lasta odottavien- ja vauvaperheiden tukemisen monitieteelliset menetelmät
- Monitieteelliset lähestymistavat, kuten perinataalimielenterveyden edistäminen
- Raskauden ja lapsivuodeajan digitaaliset palvelut ja hoitopolut
- Työelämälähtöisten toimintamallien kehittäminen raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen hoitoon (teorian implementointi organisaation käytäntöön)

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun