Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FA15-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Vastuuopettaja
- Maarit Sinisaari-Eskelinen
- Ryhmät
-
S2624S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
- Opintojakso
- SX00FA15
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 23.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ke 29.01.2025 klo 09:00 - 14:45 (5 t 45 min) |
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003 |
|
Ti 25.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003 |
|
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003 |
MPB5010
Oppimistila
|
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja
Sisältö
Sisältö
- Seksologian perusteet
- Seksuaalisuuden puheeksioton teoreettiset mallit ja menetelmät
- Asiakkaan moninaisuuden ja seksuaalisuuden huomioiminen
- Seksuaaliterveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa
- Seksuaalikasvatuksen menetelmät ja standardit
Aika ja paikka
23.1.2025 9–16.00 Hybridi
29.1.2025 9–14.45 ZOOM
25.2.2025 9–16.00 ZOOM
25.4.2025 SEMINAARI 9–16.00 Hybridi
Oppimateriaalit
Suositeltu kirjallisuus:
Geuens S, Mivsek A P, Gianotten W L. (toim.) Midwifery and Sexuality. Springer. Open Access.
Kero K, Merta A. 2020. Seksuaalilääketieteen palvelujen järjestäminen Suomessa. Teoksessa: Seksuaalilääketiede, Brusila P, Kero K, Piha J, Räsänen M. (toim.) Duodecim, 731-742.
Pyykönen M, Pyykönen. 2019. Seksuaalinen häirintä työpaikalla. Edita.
Oinonen M, Susineva A. 2021. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Hivpoint.
Suositellut artikkelit ja muut materiaalit (täydentyy kevään 2025 aikana):
Kemppainen, M. 2022. Jos mä en ota tätä asiaa puheeksi, niin kuka sen sitten ottaa? Gynekologista syöpää sairastavien naisten seksuaalisuuden puheeksiotto hoitotyössä. Pro-gradu. Terveystieteiden tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto.
Manninen S-M, Kero K, Riskumäki M, Vahlberg T, Polo-Kantola P. 2022. Medical and midwifery students need increased sexual medicine education to overcome barriers hindering bringing up sexual health issues – A national study of final-year medical and midwifery students in Finland. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 279, 112-117.
Sinisaari-Eskelinen M, Jouhki M-R, Tervo P & Väisälä L. 2016.Työkaluja seksuaalisuuden puheeksiottamiseen. Plissitistä Betteriin.Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 53, 286 - 293.
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Seminaarityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 22 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 105 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää seksologian perusteet
- Osaa tukea asiakkaan seksuaalista hyvinvointia omassa työskentelyssään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita omassa työskentelyssään
- Osaa kehittää seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja omassa työyhteisössään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Ennakkotehtävä: Hyväksytty/hylätty.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.