Siirry suoraan sisältöön

Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FA15-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Maija-Riitta Jouhki
Sanna-Mari Manninen
Maarit Sinisaari-Eskelinen
Vastuuopettaja
Maarit Sinisaari-Eskelinen
Ryhmät
S2624S6
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Opintojakso
SX00FA15

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 45 min.

Aika Aihe Tila
To 23.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003
MPB5010 Oppimistila
Ke 29.01.2025 klo 09:00 - 14:45
(5 t 45 min)
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003
Ti 25.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003
MPB5010 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Sisältö

Sisältö
- Seksologian perusteet
- Seksuaalisuuden puheeksioton teoreettiset mallit ja menetelmät
- Asiakkaan moninaisuuden ja seksuaalisuuden huomioiminen
- Seksuaaliterveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa
- Seksuaalikasvatuksen menetelmät ja standardit

Aika ja paikka

23.1.2025 9–16.00 Hybridi
29.1.2025 9–14.45 ZOOM
25.2.2025 9–16.00 ZOOM
25.4.2025 SEMINAARI 9–16.00 Hybridi

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus:

Geuens S, Mivsek A P, Gianotten W L. (toim.) Midwifery and Sexuality. Springer. Open Access.

Kero K, Merta A. 2020. Seksuaalilääketieteen palvelujen järjestäminen Suomessa. Teoksessa: Seksuaalilääketiede, Brusila P, Kero K, Piha J, Räsänen M. (toim.) Duodecim, 731-742.

Pyykönen M, Pyykönen. 2019. Seksuaalinen häirintä työpaikalla. Edita.

Oinonen M, Susineva A. 2021. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Hivpoint.

Suositellut artikkelit ja muut materiaalit (täydentyy kevään 2025 aikana):

Kemppainen, M. 2022. Jos mä en ota tätä asiaa puheeksi, niin kuka sen sitten ottaa? Gynekologista syöpää sairastavien naisten seksuaalisuuden puheeksiotto hoitotyössä. Pro-gradu. Terveystieteiden tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto.

Manninen S-M, Kero K, Riskumäki M, Vahlberg T, Polo-Kantola P. 2022. Medical and midwifery students need increased sexual medicine education to overcome barriers hindering bringing up sexual health issues – A national study of final-year medical and midwifery students in Finland. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 279, 112-117.

Sinisaari-Eskelinen M, Jouhki M-R, Tervo P & Väisälä L. 2016.Työkaluja seksuaalisuuden puheeksiottamiseen. Plissitistä Betteriin.Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 53, 286 - 293.

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä
Seminaarityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 22 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 105 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää seksologian perusteet
- Osaa tukea asiakkaan seksuaalista hyvinvointia omassa työskentelyssään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita omassa työskentelyssään
- Osaa kehittää seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja omassa työyhteisössään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Ennakkotehtävä: Hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun