Kansantalous (5 op)
Toteutuksen tunnus: LC00FE32-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Degree Programme in International Business and Logistics
- Opettajat
- Michael Keaney
- Vastuuopettaja
- Suvi Moll
- Ryhmät
-
LXC24K1TInternational Business and Logistics, tilauskoulutus
- Opintojakso
- LC00FE32
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.01.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 22.01.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 29.01.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 05.02.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 12.02.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 26.02.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 05.03.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 12.03.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 19.03.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 26.03.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 02.04.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 09.04.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 16.04.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 23.04.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 30.04.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Ke 07.05.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Economics LC00FE32-3005 |
MMC364
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida yritysten ja ostajien käyttäytymistä sekä arvioida talouspoliittisia toimenpiteitä ja talousennusteita
• osaa yhdistää taloudelliset muuttujat liiketoimintastrategiaan ja ymmärtää taloudellisten muuttujien välisten suhteiden monimutkaisuuden.
Sisältö
Johdatus mikrotaloustieteeseen
• Kysynnän ja tarjonnan analysointi
• Markkinoiden rakenne ja toimiala-analyysi
• Tuotanto ja kustannukset
• Markkinahäiriö
Johdatus makrotaloustieteeseen
• Talouspolitiikan päämäärät
• Tulojen kiertokulku
• Finanssipolitiikka
• Raha, korko ja rahapolitiikka
• Makroekonomisten muuttujien ja valtionpolitiikan suhde
Aika ja paikka
Every Wednesday, 14:00 - 17:00 in room MMC364, Myyrmäki campus
Oppimateriaalit
Students are strongly urged to purchase a copy of
John Sloman and Dean Garratt (2019) Essentials of Economics, 8th ed. Harlow: Pearson.
(ISBN 978-1-292-23959-0)
This is the book around which the course is structured. Most economics textbooks are thick and heavy (and quite expensive). This book is not perfect, but it is at least thinner, lighter, and not as expensive. Earlier editions of the book are also valid sources of information.
Opetusmenetelmät
Economics is the study of how societies choose to organise the production, distribution, and consumption of goods and services. It is the study of how humans create and use value, which relates to living standards and the quality of life. For these reasons, it is among the most important of all business-related subjects. It sounds simple enough, but, as you will quickly realise, it is a complex and controversial endeavour. If conducted with a sufficiently open mind and a willingness to learn, it is also a great adventure.
The course consists of lectures with some video presentations. There are 2 assignments: 1 group assignment and an individual essay.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
An understanding of the wider business environment is vital for comprehending the strategies and operational decisions of business organisations. What sort of competition is there? What sort substitutes are available to consumers? How should production be organised?
In addition, the policy environment is a major influence on the behaviour of both business organisations and consumers. Taxes, subsidies, interest rates, access to credit, inflation ... all of these will be discussed with reference to the policy tools at the disposal of governments.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
There are no formal exams in this course. Students will be informed of assignments at the beginning of the semester.
Kansainvälisyys
The content of this course has very strong international application. Examples from all over the world will be used to highlight important learning objectives.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
As well as the textbook, you should make use of the resources available in the library. Also, serious newspapers like the Financial Times, The Economist, and Business Week provide extensive coverage of economic issues. Occasionally the lecturer will provide students with additional materials. Nevertheless, students should exercise their own initiative in identifying and making use of information sources, including those in their own native languages.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Activity / Number of hours
Lectures / 42
Final assignment / 2
Group assignment / 2
Individual assignment / 24
Reading / 60
Total hours 130
Sisällön jaksotus
Exact dates and details of assignments will be confirmed at the beginning of the semester.
Lisätietoja opiskelijoille
To get the most value out of this course, regular classroom attendance is encouraged and recommended. Full participation will ensure the best results with respect to grades and, most importantly, learning.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Grade: Percentage/points Explanation
5: 90 – 100 Outstanding performance: not only fulfils all standard requirements but demonstrates originality and imagination
4: 80 – 89 Excellent performance, fulfilling all tasks in an appropriate manner
3: 70 – 79 Strong performance, showing strong understanding of basic concepts and good grasp of techniques, but with certain minor problems still requiring further attention
2: 60 – 69 Good performance, demonstrating basic grasp of concepts and techniques but less adept at more advanced application of these
1: 50 – 59 Adequate performance, showing just enough understanding of the subject to merit a pass grade but requiring greater effort to achieve a more satisfactory result
0: 0 – 49 30 – 49: insufficient to pass but capable of achieving a more satisfactory result if greater effort is made
0 – 29: a result indicating a significant lack of effort on the part of the student, and a clear signal that major improvements are necessary in the organisation of study time