Kokonaisturvallisuus ja liiketoimintariskien hallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: LX00FE08-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
11.11.2024 - 23.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
03.03.2025 - 30.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Jukka Mattila
- Perttu Pohjonen
- Vastuuopettaja
- Raisa Varsta
- Ryhmät
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
- Opintojakso
- LX00FE08
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 04.03.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Kokonaisturvallisuus ja liiketoimintariskien hallinta LX00FE08-3003 |
MMC240
Oppimistila
|
Ti 18.03.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Kokonaisturvallisuus ja liiketoimintariskien hallinta LX00FE08-3003 |
MMC240
Oppimistila
|
Ti 01.04.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Kokonaisturvallisuus ja liiketoimintariskien hallinta LX00FE08-3003 |
MMC240
Oppimistila
|
Ti 22.04.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Kokonaisturvallisuus ja liiketoimintariskien hallinta LX00FE08-3003 |
MMC230
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kokonaisturvallisuuden merkityksen osansa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuutta. Opiskelija tuntee kokonaisturvallisuuden ydinkohtiin liittyviä toimintamalleja ja rakenteita sekä ymmärtää yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen merkityksen liike-elämälle (johtaminen, kansainvälinen toiminta, puolustuskyky, sisäinen turvallisuus, talous, infrastruktuuri, huoltovarmuus, väestön toimintakyky ja palvelut, henkinen kriisinkestävyys) Opiskelija osaa rakentaa työrooliinsa sopivan näkemyksen kokonaisturvallisuudesta ja sen merkityksestä oman organisaationsa toiminnan kehittämiselle ja riskienhallinnalle.
Sisältö
Kokonaisturvallisuuden viitekehys ja toimijat
Julkishallinnon ja liike-elämän suhteet
Institutionaalinen johtaminen (tainiolainen koulukunta)
Sotilaallinen maanpuolustus
Riskienhallinta
Kansainvälisen politiikan kehityssuunnat
Turvallisuusajattelun organisointi, johtaminen ja benchmarking
Aika ja paikka
Ti 4.3.2025 Aloitus klo 15-18 Myyrmäen kampus
Ti 18.3.2025 Luento klo 15-18 Myyrmäen kampus
Ti 1.4.2025 Luento klo 15-18 Myyrmäen kampus
Ti 22.4.2025 Seminaari klo 14-18 Myyrmäen kampus
Oppimateriaalit
Tästä lisätietoa opintojaksolla.
Opetusmenetelmät
Kurssin luonne on konseptia kehittävä. Luentosarjan työskentelyn ytimessä on kysymys, mitä kokonaisturvallisuus tarkoittaa liiketoimintariskin hallinnan kannalta. Tätä ajatusta kehitetään ja laajennetaan opiskelijoiden ryhmätöissä ja seminaariesitelmissä. Luennoilla on myös vierailijoina alan asiantuntijoita.
Ti 4.3.2025 Aloitus klo 15-18 Myyrmäen kampus
Ti 18.3.2025 Luento klo 15-18 Myyrmäen kampus
Ti 1.4.2025 Luento klo 15-18 Myyrmäen kampus
Ti 22.4.2025 Seminaari klo 14-18 Myyrmäen kampus
Opintojakson voi suorittaa myös osallistumatta lähiopetukseen luennoilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa myös osallistumatta lähiopetukseen luennoilla.
Sisällön jaksotus
Ks. aikataulu aiemmasta kohdasta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnista lisätietoa opintojaksolla.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto tai vastaava.