Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ83-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 23.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.01.2025 klo 12:45 - 15:00 (2 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnot SX00EQ83-3014/etäorientaatio zoomissa |
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää
-tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet
-hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun periaatteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön
-ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen
-osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa
-omaa perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi
Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson moodle -työskentelyalustalla.
Suositeltavaa oppimista tukevaa täydentävää kirjallisuutta/materiaalia, jota voi vapaaehtoisesti hyödyntää:
- Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
-Brinkmann, Svend & Steinar Kvale (2018) Doing Interviews (2. p.). London: Sage.
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita (eri vuosien painoksia). Helsinki: Tammi.
-Hirsjärvi, S. & Hurme, H. (2001) Tutkimushaastattelu: teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Hyvärinen, Matti & Nikander, Pirjo & Ruusuvuori, Johanna (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: https://blogs.helsinki.fi/kielijelppi
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2021 tai 2015 painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet
Opetusmenetelmät
Toteutus on itsenäisen työskentelyn verkkototeutus. Oppimistehtävät voivat kuitenkin edellyttää ryhmätyöskentelyä, jonka toteutusmuodon ja aikataulutuksen kukin ryhmä sopii itsenäisesti. Orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Opintojakso alkaa etäorientaatiolla zoomissa 15.1.2024 klo 12.45 alkaen.
HUOM! Tälle toteutukselle voivat ilmoittautua myös ryhmän SXH23K1 opiskelijat.
Zoom orientaatioon:
https://metropolia.zoom.us/j/68547305904
Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila. Moodleen pääsy vaatii kirjautumisen. Kirjautumisavain ilmoitetaan orientaatioajankohtana. Orientaatioon osallistuminen on suositeltavaa ja tukee opiskelun aloittamista. Mahdollisessa ryhmätehtävässä ryhmien muodostaminen tulee tehdä heti orientaation jälkeen.
Opintojakson suoritus koostuu seuraavista osista, joiden aikataulut ja tarkemmat ohjeet ilmoitetaan Moodlessa ja käydään lisäksi läpi orientaatiossa.
1. Annetun oppimateriaalin itseopiskelusta Moodle -alustalla. Opiskelu tulee itsenäisesti aikatauluttaa siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu.
2. Oppimistehtävistä (itsenäinen ja ryhmässä työskentely) sekä niiden palauttamisesta annetussa aikataulussa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson suoritus koostuu oppimistehtävistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät, 5 op=135h.
Itsenäisen työskentelyn verkkototeutuksella opiskelu edellyttää oman ajankäytön suunnittelua ja viikoittain tapahtuvaa itsenäistä opiskelua, ryhmässä työskentelyä sekä itsenäistä ongelmanratkaisua. Kyseessä ei ole etäopetustoteutus.
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Tälle toteutukselle voivat ilmoittautua myös ryhmän SXH23K1 opiskelijat.
Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus, joka sisältää myös ryhmätyöskentelyä. Orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta (kyseessä ei ole etäopetustoteutus). Opintojakso alkaa orientaatiolla, joka järjestetään zoomissa 15.1.2024 klo 12.45 alkaen.
Zoom orientaatioon:
https://metropolia.zoom.us/j/68547305904
Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila, johon pääsee kirjautumaan orientaation yhteydessä. Kirjautumisavain ilmoitetaan. Orientaatioon osallistuminen on suositeltavaa ja tukee opiskelun aloittamista. Ryhmien muodostaminen oppimistehtävää varten tulee tehdä viimeistään heti orientaation jälkeen.
Opintojaksolla tehdään itsenäisesti ja ryhmässä oppimistehtäviä, jotka edellyttävät huolellista paneutumista opintojakson oppisisältöön sekä mahdollisuutta viikoittaiseen työskentelyyn ja oman/ryhmän aikataulussuunnitelman laadintaan. Oppimistehtäviin ohjeistetaan ja palautusaikataulu ilmoitetaan orientaation yhteydessä sekä on nähtävillä Moodle -työtilassa.
Osallistuminen edellyttää tutkimus- ja kehittämistyön perusteiden hallintaa (edeltävä perusteet -opintojakso suoritettu tai suoritetaan yhtäaikaisesti) sekä kykyä ja sitoutumista itsenäiseen opiskeluun ja työskentelyyn, opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön sekä tiedonhakuun.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä ja lähiopetusta, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojaksosta kevätlukukaudella 2025 järjestettävälle lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: miia.ojanen@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen
miia.ojanen@metropolia.fi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät 0-5 tai hyväksytty/hylätty Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Kaikki tehtävät tulee olla hyväksytysti tehty opintojakson aikana, jotta opintojaksosta voi saada hyväksytyn arvioinnin. Myöhästyneet tehtävät johtavat arvosanan alentamiseen tai opintojakson hylkäämiseen, jolloin opintojaksolle tulee ilmoittautua ja se tulee suorittaa kokonaan uudelleen.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.