Skip to main content

Child Protection (5 cr)

Code: SX00EP08-3012

General information


Enrollment
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 51
Degree programmes
Social Services
Teachers
Elina Savolainen
Niina Pietilä
Groups
SXH23S1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus
Course
SX00EP08

Implementation has 8 reservations. Total duration of reservations is 25 h 15 min.

Time Topic Location
Wed 15.01.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3012
MPA5019 Oppimistila
Thu 16.01.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3012
Fri 24.01.2025 time 09:00 - 11:45
(2 h 45 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3012
MPA5019 Oppimistila
Tue 04.02.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3012
Tue 04.02.2025 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3012
MPA5026 Luentosali
Thu 06.02.2025 time 09:00 - 11:45
(2 h 45 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3013, Lastensuojelu SX00EP08-3012
MPD1002 Myllypuro-sali
Mon 10.02.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3012
Thu 27.02.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3012
Changes to reservations may be possible.

Objective

The students are familiar with the current discussion on child welfare. The students are familiar with the Convention on the Rights of the Child. The students are familiar with the principles and contents of the Child Welfare Act. They know and are able to apply basic concepts related to child welfare. The students recognize the reasons behind the need for child welfare and are familiar with the different stages of the child welfare process. They identify ethical issues related to child protection. The students are able to reflect on their own professional activities and understand their own role in the multidisciplinary cooperation of child welfare.

Content

The UN Convention on the Rights of the Child. Tasks, core values,and principles of child protection. The best interests of the child, inclusion and the rights in child protection. Preventive child protection. Child protection process. Child Welfare Act. Social Welfare Act in relation to the Child Welfare Act. The service system of child protection.

Location and time

Lähiopetus:
15.01.2025 12.45 - 16.00 (NP)
24.01.2025 09.00 - 11.45 (NP)
04.02.2025 12.30 - 15.45 (ES)
6.2.2025 klo 9.00 - 11.45 yhteinen seminaari muiden lastensuojelun toteutusten ryhmien kanssa

Itsenäistä työskentelyä ryhmässä (lukupiirit):
16.01.2025 08.30 - 11.45
04.02.2025 08.30 - 11.45
10.02.2025 08.30 - 11.45
27.02.2025 12.45 - 16.00

Tentti EXAM:ssa ajalla 3. - 8.3.2025.

Opintojakso on ensisijaisesti suunnattu SXH23S1 ryhmän opiskelijoille, joten heillä on etusija opintojaksolle. Jos opintojaksototeutuksen ilmoittautuneiden määrä ylittää enimmäisopiskelijamäärän, opiskelijoiden hyväksyminen tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä.

Opintojaksolla on käytössä Moodle-alusta, jolla opiskelijat syventävät itsenäisesti ja yhdessä osaamistaan lastensuojelun teemoista.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.

Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.

Materials

Tenttimateriaali:

-Luentomateriaalit

-Lastensuojelulaki (Finlex)

-YK:n Lapsen oikeuksien sopimus

-Lastensuojelun käsikirja, THL (Lastensuojelun työprosessit-osio)

-Kiili, Moilanen & Hedman 2024. Kartoittava analyysi lasten, nuorten ja perheiden sosiaalihuollon palveluista 2020-luvulla (19-36).

Luentomateriaali lisätään kunkin kerran jälkeen Moodleen. Sieltä löydät myös linkit lastensuojelulakiin, lapsen oikeuksien sopimukseen ja lastensuojelun käsikirjaan. Moodlessa on skannattuna Kiilin, Moilasen ja Hedmanin artikkeli.

Teaching methods

Lähiopetus
Materiaali verkossa
Ennakko- ja oppimistehtävät sekä ennakkovalmistautuminen opetuskerroille
Lapsen oikeudet sosiaalihuollossa e-verkkokurssin suorittaminen
Lukupiirityöskentely ryhmässä
Vierailijat
Tentti

Employer connections

Työelämävierailijat

Exam schedules

Tentti EXAM:ssa ajalla 5. - 12.3.2025.
Ensimmäinen uusintatenttimahdollisuus on 22. - 26.4.2025 EXAM
Toinen uusintatenttimahdollisuus on 26. - 31.5.2025 EXAM


Tenttikerta kestää 90 minuuttia. Mikäli sinulla on päätös, jossa sinulle on myönnetty tenttiin lisäaikaa, ole yhteydessä jo opintojakson alkuvaiheessa opintojakson molempiin opettajiin.

Jokainen varaa tenttikertansa ohjeiden mukaisesti: https://oma.metropolia.fi/henkilokunnalle/strategia-ja-kehityspalvelut/digitalisaatio/ohjelmistojen-ohjeet/exam/exam-opiskelijoille

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Lähiopetus 12 h
Tentti 40 h
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät 83 h
yht. 135 h

Content scheduling

-

Further information

Lähiopetus:
15.01.2025 12.45 - 16.00 (NP)
24.01.2025 09.00 - 11.45 (NP)
04.02.2025 12.30 - 15.45 (ES)
6.2.2025 klo 9.00 - 11.45 yhteinen seminaari muiden lastensuojelun toteutusten ryhmien kanssa

Itsenäistä työskentelyä ryhmässä (lukupiirit):
16.01.2025 08.30 - 11.45
04.02.2025 08.30 - 11.45
10.02.2025 08.30 - 11.45
27.02.2025 12.45 - 16.00

Tentti EXAM:ssa ajalla 3. - 8.3.2025.

Opintojakso on ensisijaisesti suunnattu SXH23S1 ryhmän opiskelijoille, joten heillä on etusija opintojaksolle. Jos opintojaksototeutuksen ilmoittautuneiden määrä ylittää enimmäisopiskelijamäärän, opiskelijoiden hyväksyminen tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä.

Opintojaksolla on käytössä Moodle-alusta, jolla opiskelijat syventävät itsenäisesti ja yhdessä osaamistaan lastensuojelun teemoista.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.

Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.


Opintojaksolla on käytössä Moodle-alusta, jolla opiskelijat syventävät itsenäisesti ja yhdessä osaamistaan lastensuojelun teemoista.

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S1 opiskelijoille.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson opettajiin heti ilmoittautumisen päätyttyä.

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Objective

The students are familiar with the current discussion on child welfare. The students are familiar with the Convention on the Rights of the Child. The students are familiar with the principles and contents of the Child Welfare Act. They know and are able to apply basic concepts related to child welfare. The students recognize the reasons behind the need for child welfare and are familiar with the different stages of the child welfare process. They identify ethical issues related to child protection. The students are able to reflect on their own professional activities and understand their own role in the multidisciplinary cooperation of child welfare.

Content

The UN Convention on the Rights of the Child. Tasks, core values,and principles of child protection. The best interests of the child, inclusion and the rights in child protection. Preventive child protection. Child protection process. Child Welfare Act. Social Welfare Act in relation to the Child Welfare Act. The service system of child protection.

Go back to top of page