Child Protection (5 cr)
Code: SX00EP08-3012
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 51
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Elina Savolainen
- Niina Pietilä
- Groups
-
SXH23S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus
- Course
- SX00EP08
Implementation has 8 reservations. Total duration of reservations is 25 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 15.01.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3012 |
MPA5019
Oppimistila
|
Thu 16.01.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3012 |
|
Fri 24.01.2025 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3012 |
MPA5019
Oppimistila
|
Tue 04.02.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3012 |
|
Tue 04.02.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3012 |
MPA5026
Luentosali
|
Thu 06.02.2025 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3013, Lastensuojelu SX00EP08-3012 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Mon 10.02.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3012 |
|
Thu 27.02.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3012 |
Objective
The students are familiar with the current discussion on child welfare. The students are familiar with the Convention on the Rights of the Child. The students are familiar with the principles and contents of the Child Welfare Act. They know and are able to apply basic concepts related to child welfare. The students recognize the reasons behind the need for child welfare and are familiar with the different stages of the child welfare process. They identify ethical issues related to child protection. The students are able to reflect on their own professional activities and understand their own role in the multidisciplinary cooperation of child welfare.
Content
The UN Convention on the Rights of the Child. Tasks, core values,and principles of child protection. The best interests of the child, inclusion and the rights in child protection. Preventive child protection. Child protection process. Child Welfare Act. Social Welfare Act in relation to the Child Welfare Act. The service system of child protection.
Location and time
Lähiopetus:
15.01.2025 12.45 - 16.00 (NP)
24.01.2025 09.00 - 11.45 (NP)
04.02.2025 12.30 - 15.45 (ES)
6.2.2025 klo 9.00 - 11.45 yhteinen seminaari muiden lastensuojelun toteutusten ryhmien kanssa
Itsenäistä työskentelyä ryhmässä (lukupiirit):
16.01.2025 08.30 - 11.45
04.02.2025 08.30 - 11.45
10.02.2025 08.30 - 11.45
27.02.2025 12.45 - 16.00
Tentti EXAM:ssa ajalla 3. - 8.3.2025.
Opintojakso on ensisijaisesti suunnattu SXH23S1 ryhmän opiskelijoille, joten heillä on etusija opintojaksolle. Jos opintojaksototeutuksen ilmoittautuneiden määrä ylittää enimmäisopiskelijamäärän, opiskelijoiden hyväksyminen tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojaksolla on käytössä Moodle-alusta, jolla opiskelijat syventävät itsenäisesti ja yhdessä osaamistaan lastensuojelun teemoista.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.
Materials
Tenttimateriaali:
-Luentomateriaalit
-Lastensuojelulaki (Finlex)
-YK:n Lapsen oikeuksien sopimus
-Lastensuojelun käsikirja, THL (Lastensuojelun työprosessit-osio)
-Kiili, Moilanen & Hedman 2024. Kartoittava analyysi lasten, nuorten ja perheiden sosiaalihuollon palveluista 2020-luvulla (19-36).
Luentomateriaali lisätään kunkin kerran jälkeen Moodleen. Sieltä löydät myös linkit lastensuojelulakiin, lapsen oikeuksien sopimukseen ja lastensuojelun käsikirjaan. Moodlessa on skannattuna Kiilin, Moilasen ja Hedmanin artikkeli.
Teaching methods
Lähiopetus
Materiaali verkossa
Ennakko- ja oppimistehtävät sekä ennakkovalmistautuminen opetuskerroille
Lapsen oikeudet sosiaalihuollossa e-verkkokurssin suorittaminen
Lukupiirityöskentely ryhmässä
Vierailijat
Tentti
Employer connections
Työelämävierailijat
Exam schedules
Tentti EXAM:ssa ajalla 5. - 12.3.2025.
Ensimmäinen uusintatenttimahdollisuus on 22. - 26.4.2025 EXAM
Toinen uusintatenttimahdollisuus on 26. - 31.5.2025 EXAM
Tenttikerta kestää 90 minuuttia. Mikäli sinulla on päätös, jossa sinulle on myönnetty tenttiin lisäaikaa, ole yhteydessä jo opintojakson alkuvaiheessa opintojakson molempiin opettajiin.
Jokainen varaa tenttikertansa ohjeiden mukaisesti: https://oma.metropolia.fi/henkilokunnalle/strategia-ja-kehityspalvelut/digitalisaatio/ohjelmistojen-ohjeet/exam/exam-opiskelijoille
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Lähiopetus 12 h
Tentti 40 h
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät 83 h
yht. 135 h
Content scheduling
-
Further information
Lähiopetus:
15.01.2025 12.45 - 16.00 (NP)
24.01.2025 09.00 - 11.45 (NP)
04.02.2025 12.30 - 15.45 (ES)
6.2.2025 klo 9.00 - 11.45 yhteinen seminaari muiden lastensuojelun toteutusten ryhmien kanssa
Itsenäistä työskentelyä ryhmässä (lukupiirit):
16.01.2025 08.30 - 11.45
04.02.2025 08.30 - 11.45
10.02.2025 08.30 - 11.45
27.02.2025 12.45 - 16.00
Tentti EXAM:ssa ajalla 3. - 8.3.2025.
Opintojakso on ensisijaisesti suunnattu SXH23S1 ryhmän opiskelijoille, joten heillä on etusija opintojaksolle. Jos opintojaksototeutuksen ilmoittautuneiden määrä ylittää enimmäisopiskelijamäärän, opiskelijoiden hyväksyminen tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojaksolla on käytössä Moodle-alusta, jolla opiskelijat syventävät itsenäisesti ja yhdessä osaamistaan lastensuojelun teemoista.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.
Opintojaksolla on käytössä Moodle-alusta, jolla opiskelijat syventävät itsenäisesti ja yhdessä osaamistaan lastensuojelun teemoista.
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S1 opiskelijoille.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson opettajiin heti ilmoittautumisen päätyttyä.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Objective
The students are familiar with the current discussion on child welfare. The students are familiar with the Convention on the Rights of the Child. The students are familiar with the principles and contents of the Child Welfare Act. They know and are able to apply basic concepts related to child welfare. The students recognize the reasons behind the need for child welfare and are familiar with the different stages of the child welfare process. They identify ethical issues related to child protection. The students are able to reflect on their own professional activities and understand their own role in the multidisciplinary cooperation of child welfare.
Content
The UN Convention on the Rights of the Child. Tasks, core values,and principles of child protection. The best interests of the child, inclusion and the rights in child protection. Preventive child protection. Child protection process. Child Welfare Act. Social Welfare Act in relation to the Child Welfare Act. The service system of child protection.