Skip to main content

Social participation and the disadvantaged (5 cr)

Code: SX00EP01-3015

General information


Enrollment
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.01.2025 - 10.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Social Services
Teachers
Teija Kynkäänniemi
Groups
SXH24S2VE
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
Course
SX00EP01

Implementation has 6 reservations. Total duration of reservations is 20 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 17.01.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015
https://metropolia.zoom.us/j/61123264006
Thu 06.02.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015
Wed 26.02.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015
Fri 28.02.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 / TENTTI
Mon 10.03.2025 time 09:00 - 10:00
(1 h 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015
Fri 28.03.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 UUSINTATENTTI MOODLESSA
Changes to reservations may be possible.

Objective

The students will identify the contributory factors to human well-being. They will understand the importance of inclusion and the sense of community to human well-being. They understand exclusion and being disadvantaged as an individual, a community based and a societal phenomenon. The students are able to distinguish between the structures and processes that cause exclusion in a society. The students identify ways to prevent exclusion.

Content

Contributory factors to well-being and social integration. Social risks and problems at different stages of life. Socio-pedagogical means for supporting participation and preventing exclusion.

Location and time

Kaikki kokoontumiset järjestetään Zoomissa:
Orientaatio 17.1.2024 klo 13-16
Opetus ja pienryhmätyöskentely 16.2 klo 9-16
Opetus 26.2 klo 13-16
Tentti 28.2 klo 9-12
Palaute tentistä: 10.3 klo 9-10

Materials

Arja Jokinen, Suvi Raitakari & Johanna Ranta (ed.) 2022. Sosiaalityö yhteiskunnan marginaaleissa - konstruktionistisia jäsennyksiä, p. 21-106.
Johanna Kallio & Mia Hakovirta (ed.) 2020. Lapsiperheiden köyhyys ja huono-osaisuus, seuraavat artikkelit:
Minna Salmi: Lapsiperheiden köyhyys pitää yllä köyhyyden kierrettä
Tuomo Laihiala: Mitä leipäjonot kertovat lapsiperheiden huono-osaisuudesta?
Leena Koivusilta: Vanhempien huono-osaisuuden yhteydet lasten ja nuorten tulevaisuuden voimavaroihin ja ajatuksiin tulevaisuudesta
Ilari Ilmakunnas: Huono-osaisuus jatkuu sukupolvelta toiselle? Tarkastelussa nuorten aikuisten toimeentulotukiasiakkuus

Teaching methods

Opintojakson suorittaminen edellyttää:
- sitoutumista aikataulihin ja osallistumista opetukseen
- kirjallisuuteen ja annettuihin oppimateriaaleihin perehtymistä
- Moodle-oppimistehtävien tekemistä
- pienryhmätyöskentelyyn osallistumista opettajan antamien ohjeiden mukaisesti
- työelämätehtävän tekemistä
- tentin hyväksyttyä suorittamista

Employer connections

Opiskelija perehtyy itsenäisesti sosiaalialan matalan kynnyksen palveluihin annettujen ohjeiden mukaisesti.

Exam schedules

The exam will be held on Zoom on Friday 28 February 2024 from 9 am to 12 pm, including both the individual and group sections. Exam retake dates are agreed upon separately with the teacher.

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.

Student workload

5 op = 1355 jakautuen seuraavasti:

- kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen = 1 op
- oppimistehtävät ja työelämätehtävä = 2 op
- oppimateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen tenttiä varten = 2 op

Content scheduling

Kevätlukukausi, 3. periodi.

Further information

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla hylätty-5. Arviointi perustuu lopputentistä saatuun arvosanaan. Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

Go back to top of page