Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP01-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2025 - 10.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Teija Kynkäänniemi
Ryhmät
SXH24S2VE
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
Opintojakso
SX00EP01

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 17.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015
https://metropolia.zoom.us/j/61123264006
To 06.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015
Ke 26.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015
Pe 28.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 / TENTTI
Ma 10.03.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015
Pe 28.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 UUSINTATENTTI MOODLESSA
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ihmisen hyvinvoinnin osatekijät. Hän ymmärtää osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille. Hän ymmärtää syrjäytymisen ja huono-osaisuuden yksilöllisenä, yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Opiskelija osaa erotella yhteiskunnan syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Opiskelija tunnistaa keinoja syrjäytymisen ehkäisyyn.

Sisältö

Hyvinvoinnin osatekijät ja sosiaalinen integraatio. Sosiaaliset riskit ja ongelmat elämän eri vaiheissa. Köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio. Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

Aika ja paikka

Kaikki kokoontumiset järjestetään Zoomissa:
Orientaatio 17.1.2024 klo 13-16
Opetus ja pienryhmätyöskentely 16.2 klo 9-16
Opetus 26.2 klo 13-16
Tentti 28.2 klo 9-12
Palaute tentistä: 10.3 klo 9-10

Oppimateriaalit

Arja Jokinen, Suvi Raitakari & Johanna Ranta (toim.) 2022. Sosiaalityö yhteiskunnan marginaaleissa - konstruktionistisia jäsennyksiä, s. 21-106.
Johanna Kallio & Mia Hakovirta (toim.) 2020. Lapsiperheiden köyhyys ja huono-osaisuus, seuraavat artikkelit:
Minna Salmi: Lapsiperheiden köyhyys pitää yllä köyhyyden kierrettä
Tuomo Laihiala: Mitä leipäjonot kertovat lapsiperheiden huono-osaisuudesta?
Leena Koivusilta: Vanhempien huono-osaisuuden yhteydet lasten ja nuorten tulevaisuuden voimavaroihin ja ajatuksiin tulevaisuudesta
Ilari Ilmakunnas: Huono-osaisuus jatkuu sukupolvelta toiselle? Tarkastelussa nuorten aikuisten toimeentulotukiasiakkuus

Opetusmenetelmät

Opintojakson suorittaminen edellyttää:
- sitoutumista aikataulihin ja osallistumista opetukseen
- kirjallisuuteen ja annettuihin oppimateriaaleihin perehtymistä
- Moodle-oppimistehtävien tekemistä
- pienryhmätyöskentelyyn osallistumista opettajan antamien ohjeiden mukaisesti
- työelämätehtävän tekemistä
- tentin hyväksyttyä suorittamista

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija perehtyy itsenäisesti sosiaalialan matalan kynnyksen palveluihin annettujen ohjeiden mukaisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti järjestetään Zoomissa perjantaina 28.2.2024 klo 9-12 sisältäen sekä yksilö- että ryhmäosuuden. Tentin uusimisajankohdista sovitaan opettajan kanssa erikseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 1355 jakautuen seuraavasti:

- kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen = 1 op
- oppimistehtävät ja työelämätehtävä = 2 op
- oppimateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen tenttiä varten = 2 op

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi, 3. periodi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla hylätty-5. Arviointi perustuu lopputentistä saatuun arvosanaan. Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

Siirry alkuun