Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP01-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.01.2025 - 10.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Teija Kynkäänniemi
- Ryhmät
-
SXH24S2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
- Opintojakso
- SX00EP01
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 17.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 |
https://metropolia.zoom.us/j/61123264006
|
To 06.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 |
|
Ke 26.02.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 |
|
Pe 28.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 / TENTTI |
|
Ma 10.03.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 |
|
Pe 28.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus SX00EP01-3015 UUSINTATENTTI MOODLESSA |
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ihmisen hyvinvoinnin osatekijät. Hän ymmärtää osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille. Hän ymmärtää syrjäytymisen ja huono-osaisuuden yksilöllisenä, yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Opiskelija osaa erotella yhteiskunnan syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Opiskelija tunnistaa keinoja syrjäytymisen ehkäisyyn.
Sisältö
Hyvinvoinnin osatekijät ja sosiaalinen integraatio. Sosiaaliset riskit ja ongelmat elämän eri vaiheissa. Köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio. Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.
Aika ja paikka
Kaikki kokoontumiset järjestetään Zoomissa:
Orientaatio 17.1.2024 klo 13-16
Opetus ja pienryhmätyöskentely 16.2 klo 9-16
Opetus 26.2 klo 13-16
Tentti 28.2 klo 9-12
Palaute tentistä: 10.3 klo 9-10
Oppimateriaalit
Arja Jokinen, Suvi Raitakari & Johanna Ranta (toim.) 2022. Sosiaalityö yhteiskunnan marginaaleissa - konstruktionistisia jäsennyksiä, s. 21-106.
Johanna Kallio & Mia Hakovirta (toim.) 2020. Lapsiperheiden köyhyys ja huono-osaisuus, seuraavat artikkelit:
Minna Salmi: Lapsiperheiden köyhyys pitää yllä köyhyyden kierrettä
Tuomo Laihiala: Mitä leipäjonot kertovat lapsiperheiden huono-osaisuudesta?
Leena Koivusilta: Vanhempien huono-osaisuuden yhteydet lasten ja nuorten tulevaisuuden voimavaroihin ja ajatuksiin tulevaisuudesta
Ilari Ilmakunnas: Huono-osaisuus jatkuu sukupolvelta toiselle? Tarkastelussa nuorten aikuisten toimeentulotukiasiakkuus
Opetusmenetelmät
Opintojakson suorittaminen edellyttää:
- sitoutumista aikataulihin ja osallistumista opetukseen
- kirjallisuuteen ja annettuihin oppimateriaaleihin perehtymistä
- Moodle-oppimistehtävien tekemistä
- pienryhmätyöskentelyyn osallistumista opettajan antamien ohjeiden mukaisesti
- työelämätehtävän tekemistä
- tentin hyväksyttyä suorittamista
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija perehtyy itsenäisesti sosiaalialan matalan kynnyksen palveluihin annettujen ohjeiden mukaisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti järjestetään Zoomissa perjantaina 28.2.2024 klo 9-12 sisältäen sekä yksilö- että ryhmäosuuden. Tentin uusimisajankohdista sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 1355 jakautuen seuraavasti:
- kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen = 1 op
- oppimistehtävät ja työelämätehtävä = 2 op
- oppimateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen tenttiä varten = 2 op
Sisällön jaksotus
Kevätlukukausi, 3. periodi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla hylätty-5. Arviointi perustuu lopputentistä saatuun arvosanaan. Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.