Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00EJ19-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.02.2025 - 13.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
ruotsi
suomi
Paikat
1 - 24
Koulutus
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma
Vastuuopettaja
Anette Virtanen
Ryhmät
KXH24S2
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
KXHAVOIN
Esitystekniikan avoin amk
Opintojakso
KM00EJ19

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 24.02.2025 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005
AR342 Oppimistila Konsepti
Ma 10.03.2025 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005
Online
Ma 24.03.2025 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005
Online
Ma 07.04.2025 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005
Online
Ti 08.04.2025 klo 13:30 - 16:30
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005
Online
Ti 15.04.2025 klo 13:30 - 16:30
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005
Online
Ma 05.05.2025 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005
ARK01a Mocap-Studio
Ti 06.05.2025 klo 13:30 - 16:30
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005
Online
Ti 13.05.2025 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3004, Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005
AR341 Oppimistila Montaasi
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.

Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli-ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö-ja ryhmäviestintä
• ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
• ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• kieli-ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Oppimateriaalit

Opettajan oma, saatavilla e-muodossa kurssin alussa

Juurakko-Paavola, T., Lehto, T. & Portin, M. (2002). STARTBANA Teoria. Ruotsin kielen itseopiskelumateriaali. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla: theseus.fi.
Juurakko-Paavola, T., Lehto, T. & Portin, M. (2002). STARTBANA Tehtävät. Ruotsin kielen itseopiskelumateriaali. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla: theseus.fi.

opinaika.fi/metropolia (vapaaehtoinen, ruotsin perusteiden kertaamiseksi)

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Luento
Simulaatio
Harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viimeiset oppitunnit, uusia voi kaksi kertaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tehdään tuntien ulkopuolella

Lisätietoja opiskelijoille

Opetuskieli ruotsi, kurssi-info ennen kurssin alkua

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lause rytmi on luontevaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen+kaikki suulliset tehtävät 50%
Kirjoitustehtävät+kirjallinen lopputentti 50%
Jatkuva arviointi
Suullinen tasotarkistus
Tentti

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Lisätiedot

Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Siirry alkuun