Ammatillinen ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KM00EJ19-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 14.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
24.02.2025 - 13.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- ruotsi
- suomi
- Paikat
- 1 - 24
- Koulutus
- Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Anette Virtanen
- Ryhmät
-
KXH24S2Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
-
KXHAVOINEsitystekniikan avoin amk
- Opintojakso
- KM00EJ19
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 24.02.2025 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Ma 10.03.2025 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005 |
Online
|
Ma 24.03.2025 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005 |
Online
|
Ma 07.04.2025 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005 |
Online
|
Ti 08.04.2025 klo 13:30 - 16:30 (3 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005 |
Online
|
Ti 15.04.2025 klo 13:30 - 16:30 (3 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005 |
Online
|
Ma 05.05.2025 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005 |
ARK01a
Mocap-Studio
|
Ti 06.05.2025 klo 13:30 - 16:30 (3 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005 |
Online
|
Ti 13.05.2025 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3004, Ammatillinen ruotsi KM00EJ19-3005 |
AR341
Oppimistila Montaasi
|
Tavoitteet
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli-ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.
Sisältö
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö-ja ryhmäviestintä
• ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
• ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• kieli-ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Oppimateriaalit
Opettajan oma, saatavilla e-muodossa kurssin alussa
Juurakko-Paavola, T., Lehto, T. & Portin, M. (2002). STARTBANA Teoria. Ruotsin kielen itseopiskelumateriaali. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla: theseus.fi.
Juurakko-Paavola, T., Lehto, T. & Portin, M. (2002). STARTBANA Tehtävät. Ruotsin kielen itseopiskelumateriaali. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla: theseus.fi.
opinaika.fi/metropolia (vapaaehtoinen, ruotsin perusteiden kertaamiseksi)
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Luento
Simulaatio
Harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viimeiset oppitunnit, uusia voi kaksi kertaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tehdään tuntien ulkopuolella
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuskieli ruotsi, kurssi-info ennen kurssin alkua
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lause rytmi on luontevaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen+kaikki suulliset tehtävät 50%
Kirjoitustehtävät+kirjallinen lopputentti 50%
Jatkuva arviointi
Suullinen tasotarkistus
Tentti
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.
Lisätiedot
Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.