Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mona Laine
- Tuomas Leisti
- Ryhmät
-
SXH25K2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, verkkototeutus (sosiaaliohjaus)
- Opintojakso
- SX00EO99
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 14.08.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3023 |
|
To 28.08.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3023 |
|
Pe 29.08.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3023 |
|
To 11.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3023 |
|
Pe 12.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3023 |
|
To 25.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Oppimistehtävän purku, Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3023 |
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.
Sisältö
Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Aika ja paikka
Kaikki luennot pidetään verkossa. Luennoilla sekä opettaja että opiskelijat pitävät kameran auki, ellei toisin ohjeisteta.
14.08.2025 12.45 - 16.00: Opintojakson orientaatioluento ja aivojen kehitys / Mona Laine https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
28.08.2025 09.00 - 11.45: Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
29.08.2025 12.45 - 16.00: Nuoruus, varhaisaikuisuus ja vakiintunut aikuisuus / Tuomas Leisti
https://metropolia.zoom.us/j/5257347903
11.09.2025 09.00 - 11.45: Sukupuoli ja seksuaalisuus / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
12.09.2025 09.00 - 11.45: Keski-ikä ja vanhuus. Koulutus ja työelämä / Tuomas Leisti
https://metropolia.zoom.us/j/5257347903
25.09.2025 12.45 - 16.00 Tehtävän purku / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
Lisäksi yksilötentti Moodlessa, jonka tekemiseen opettajat ohjaavat opintojakson alussa.
Orientaatioluennolla ja tehtävänpurussa on läsnäolovelvollisuus. Muuten luennoille on 70% läsnäolovelvoite. Mikäli poissaoloja on enemmän, tulee opiskelijalle korvaava reflektiotehtävä.
Muutokset ovat mahdollisia.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä. Vilppitapaukset käsitellään Metropolian kurinpidollisen ohjeen (14.6.2023) mukaisesti.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Luentomateriaalit
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 182-404
Opetusmenetelmät
Osallistavat luennot
Oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely
Kirjallisuus
Tentti (Moodlessa)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Haastattelutehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan Moodlessa tiettynä ajankohtana. Opettajat antavat tästä opintojakson alussa lisätietoa.
Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot-vastaava: Tuomas Leisti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä, eli 5 op tarkoittaa 135 h.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Tentti
Tentistä tulee numeerinen arviointi (0 - 5), joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.