Skip to main content

The acute care of pediatric and adolescent patients (5 ECTS)

Code: SX00ED08-3009

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.10.2025 - 14.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Anne Tammivuori
Anu Jokinen
Lilli Lemmetty
Teacher in charge
Anne Tammivuori
Groups
SXK24K2
Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Course
SX00ED08

Implementation has 11 reservations. Total duration of reservations is 24 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 21.10.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
MPA4010 Oppimistila
Thu 23.10.2025 time 09:00 - 09:45
(0 h 45 min)
Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
Tue 28.10.2025 time 11:00 - 11:45
(0 h 45 min)
Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
Wed 29.10.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4025 Reflektointitila
Tue 04.11.2025 time 11:00 - 11:45
(0 h 45 min)
Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
Wed 05.11.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
R1 Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Wed 05.11.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
R2 Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Tue 11.11.2025 time 11:00 - 11:45
(0 h 45 min)
Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
Tue 11.11.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
R1 Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Wed 12.11.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
R2 Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
Thu 13.11.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö SX00ED08-3009
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4025 Reflektointitila
Changes to reservations may be possible.

Learning outcomes

The student:
- understands the ethical, pedagogic and methodological principles of patient guidance
- is able to independently plan, execute and evaluate the nursing guidance in a family-centered manner in co-operation with other specialists
- understands the meaning of the illness and different nursing environments to the child, adolescent and his family and can support and promote the wellbeing of the families with children
- is able to plan, execute and evaluate the nursing care of children and adolescents in accordance to the nursing principles and ethical questions of that patient group, while working in acute and prehospital care environment

Content

- ethical, pedagogic and methodological principles the guidance of children and families
- the principles and ethical questions of the nursing of children and adolescents in acute and prehospital care
- the growth and development of children and adolescents
- supporting and guidance of children, adolescents and families in acute and prehospital care
- relevant nursing care methods
- the family oriented nursing process of acutely ill children and adolescents and those suffering from long-term illness
- triage and assessment methods used in the emergency care of children and adolescents
- relevant pediatric morbidities
- nursing care special considerations related to children and adolescents
- life-threatening situations in acute and prehospital care of children and adolescents

Prerequisites

Medical Nursing
The student and tutor teacher go through other recommended studies in HOPS discussions.

Teaching methods

Flipped learning
Small group work
Guided assignments
Virtual learning
Independent study
Preclinical
Simulation

Location and time

Weeks 43-46
Please, look at the schedule.

Learning materials and recommended literature

Learning material in Moodle

1. Storvik-Sydänmaa S ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.

Lasten ja nuorten hoitotyön tenttialue: Storvik-Sydänmaa S ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro

Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-28
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-59
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-81
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-95
Lapsen kivun hoito s. 99-105
Neste- ja lääkehoito s. 107-113
Lapsen ja perheen ohjaaminen s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132 (soveltuvin osin, huomioi painoksen jälkeen tulleet muutokset suosituksiin)
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225

Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.

Storvik-Sydänmaan S ym. (2019) kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809

Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.

Renko M, Niinikoski H & Palmu S. (toim.) 2023. Lastentaudit. Duodecim.

2. Kuisma M ym.2021.Ensihoito. SanomaPro.Tenttialue:
Lapsen tutkiminen s.186–193
Lapsipotilaan sydämenpysähdys ja elvytys s.357–359
Lapsen hengitysvaikeus s.406
Lasten myrkytykset s.682
Synnytys sairaalan ulkopuolella s.744–749
Lapsi ensihoidossa s.753–763


Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf

HTTS-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
HTTS-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).

The Material provided by the teacher, i.e. Current Care Guidelines (Duodecim & HTTS)

Alternative completion methods of implementation

N/A

Internship and working life connections

Dosage calculation needs to be passed before clinical practice.

Exam dates and retake possibilities

Exam in week 46.
Dosage calculation test is in EXAM.

International connections

N/A

Student workload

1 cr= 27 h

Contact teaching 135 h independent study, guidance and tests.

Content scheduling

More information in Moodle.

Further information for students

Attendance: Compulsory participation in orientation (Zoom), preclinical and simulation.

Additional information:
Earlier studies can be replaced (recognition of prior learning, AHOT) by contacting the tutor teacher. The decision needs to be completed one month before the course.

Accepted decision of longer time in an exam needs to be informed for the contact teacher before the start of the course.
Teachers:
Lanu: Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi (vastuuopettaja)
Lanu: Lilli Lemmetty, lilli.lemmetty@metropolia.fi
Psykologia: Jaana Meriläinen, jaana.merilainen2@metropolia.f

Assessment methods and criteria

Dosage Calculation pass / fail
Moodle assignment pass / fail
Preclinical pass / fail
Simulations pass / fail
Exam 0 - 5

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluating competences evaluation criteria competent/intermediate level is used.

Go back to top of page