Skip to main content

Public Health Nursing of Children and Family (5 ECTS)

Code: SX00EB02-3008

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.10.2025 - 14.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Public Health Nursing
Teachers
Johanna Manninen
Noora Asplund
Teacher in charge
Noora Asplund
Groups
SXQ23K1
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Course
SX00EB02

Implementation has 13 reservations. Total duration of reservations is 44 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 05.05.2025 time 09:30 - 11:30
(2 h 0 min)
Odottavien perheiden ja lasten suun terveys Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3007, Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006, Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
Mon 13.10.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
etänä
Wed 15.10.2025 time 12:45 - 15:30
(2 h 45 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
etänä
Tue 21.10.2025 time 08:00 - 11:30
(3 h 30 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
Itsenäinen opiskelu, Seulat teema ja videot
Thu 23.10.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
Itsenäinen opiskelu, Seulat teema ja videot
Wed 29.10.2025 time 12:45 - 15:45
(3 h 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
etänä
Tue 04.11.2025 time 16:00 - 19:00
(3 h 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
ETÄNÄ: zoom, linkki lisätään myöhemmin
Wed 05.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
MPB4011 Terveydenedistäminen
MPB4008 Vastaanotto
MPB4012 Äänieriö
Wed 05.11.2025 time 12:45 - 15:45
(3 h 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
MPB4011 Terveydenedistäminen
MPB4008 Vastaanotto
MPB4012 Äänieriö
Mon 10.11.2025 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
etänä
Tue 11.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
Ryhmätyöskentelyyn varattua aikaa
Thu 13.11.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4021 Reflektointitila
Fri 14.11.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
ryhmätyöskentely/Tehtävät loppuun
Changes to reservations may be possible.

Objective

Student
- know how to plan, implement and evaluate evidence-based child health care
- are able to implement multiprofessional and multi-actor collaboration in the child health clinic environment
- can use effective health promotion work methods
- implement regional health policy recommendations on public health nursing
- can implement their expertise in public health nursing at individual, family, group and societal level

Content

- Finnish child health clinic system
- work methods of public health nurses in child health clinics
- growth and development of a child
- follow up on the growth and development of a child
- early identification of irregularities in growth and development
- healthy lifestyle of the child and family
- family counselling
- parenthood
- couple relationship
- medical studies: specific questions related to growth and development

Location and time

In timetable.

Materials

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Teaching methods

Interctive lecture
Flipped learning and Lectures feedback
Laboratory instruction
Simulation
Evaluation test
LENE
Group working (evaluate)

Employer connections

Clinical practice will be after the implementation.

Exam schedules

Evaluation test in Moodle.
Group-assignment.

International connections

N/A

Completion alternatives

N/A

Student workload

5 x 27h =135h
Lectures (in the Classroom and on the video)
Independent studying in Moodle
Independent studying of literature
Working in the groups
Duodecim courses

Content scheduling

N/A

Further information

The student may choose professional studies of public health nursing after successfully completing the theoretical requirements of professional nursing studies as well as all the clinical practices in medical and surgical operating environments, unless otherwise agreed in the student's PSP.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluation criteria expert level is used.

Assessment methods and criteria

Evaluation based on kvantitative and kvalitative evaluationcriteria scale 1-5
Evaluation and feedback during whole implementation.
Evaluation based on evaluation test and group-assignment.
Evaluation test.(seulat osa)
Exam only in special situations.

Qualifications

The student may choose professional studies of public health nursing after successfully completing the theoretical requirements of professional nursing studies as well as all the clinical practices in medical and surgical operating environments, unless otherwise agreed in the student's PSP.

Go back to top of page