Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen työmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EB00-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
11.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Reetta Uljas
Hanna Vatanen
Vastuuopettaja
Hanna Vatanen
Ryhmät
SXQ23K1
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EB00
Toteutukselle SX00EB00-3008 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen

Sisältö

- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen

Aika ja paikka

Orientaatio Zoomissa.

Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.

Lääkelaskut examissa oman aikataulun mukaisesti

Oppimateriaalit

Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.



Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Luennot
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät
Verkkokurssit
Simulaatio
Seminaari
Virtuaalityöpaja

Aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua työelämässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.

Lääkelaskut examissa oman aikataulun mukaisesti

Kansainvälisyys

-Virtuaalivaihto Karlstadin yliopistoon (Ruotsi)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h

Vavu 1,00 op = 27 h
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op = 33h
Terveyden edistämisen työmenetelmät 2,25 op =61h
Virtuaalivaihto 0,5 op= 13h
Lääkelaskukoe

Sisällön jaksotus

-Terveyden edistämisen työmenetelmät, 2,25 op
- Seminaari
- Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op
- Simulaatio / työpaja
- Vavu 1,00 op
- Orientaatioluento
- Itsenäinen opiskelu
- Laboraatio

-Virtuaalivaihto 0,5 op

Lääkelaskukoe examissa

Lisätietoja opiskelijoille

Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite. Osa luennoista on zoomissa ja osa lähiopetuksena kampuksella.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Tekoälyä voi hyödyntää kirjallisten töiden ideoinnissa, mutta sitä ei tule käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja kirjoitustyötä. Itse tuotetun tekstin kieliasun korjaaminen on sallittua, mutta kokonaisten tekstien kirjoituttaminen tekoälyllä ei ole sallittua. Mikäli hyödynnät tekoälyä, sen käyttö tulee kuvata läpinäkyvästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Hyödyntäessäsi tekoälyä perehdythän Metropolian tekoälyn käytön ohjeistuksiin https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680 ja otat vastuun ohjeistuksen mukaisesta toiminnasta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty
Vavu-laboraatiossa osallistuminen

Esitietovaatimukset

Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen

Sisältö

- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen

Esitietovaatimukset

Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.

Siirry alkuun