Terveyden edistämisen työmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EB00-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Reetta Uljas
- Hanna Vatanen
- Vastuuopettaja
- Hanna Vatanen
- Ryhmät
-
SXQ23K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EB00
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen
Sisältö
- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen
Aika ja paikka
Orientaatio Zoomissa.
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.
Lääkelaskut examissa oman aikataulun mukaisesti
Oppimateriaalit
Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Luennot
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät
Verkkokurssit
Simulaatio
Seminaari
Virtuaalityöpaja
Aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua työelämässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.
Lääkelaskut examissa oman aikataulun mukaisesti
Kansainvälisyys
-Virtuaalivaihto Karlstadin yliopistoon (Ruotsi)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Vavu 1,00 op = 27 h
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op = 33h
Terveyden edistämisen työmenetelmät 2,25 op =61h
Virtuaalivaihto 0,5 op= 13h
Lääkelaskukoe
Sisällön jaksotus
-Terveyden edistämisen työmenetelmät, 2,25 op
- Seminaari
- Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op
- Simulaatio / työpaja
- Vavu 1,00 op
- Orientaatioluento
- Itsenäinen opiskelu
- Laboraatio
-Virtuaalivaihto 0,5 op
Lääkelaskukoe examissa
Lisätietoja opiskelijoille
Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite. Osa luennoista on zoomissa ja osa lähiopetuksena kampuksella.
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Tekoälyä voi hyödyntää kirjallisten töiden ideoinnissa, mutta sitä ei tule käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja kirjoitustyötä. Itse tuotetun tekstin kieliasun korjaaminen on sallittua, mutta kokonaisten tekstien kirjoituttaminen tekoälyllä ei ole sallittua. Mikäli hyödynnät tekoälyä, sen käyttö tulee kuvata läpinäkyvästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Hyödyntäessäsi tekoälyä perehdythän Metropolian tekoälyn käytön ohjeistuksiin https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680 ja otat vastuun ohjeistuksen mukaisesta toiminnasta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty
Vavu-laboraatiossa osallistuminen
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen
Sisältö
- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.