Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP00-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.08.2025 - 10.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Päivi Eskelinen-Roos
- Ryhmät
-
SXH25K2VASosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP00
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 28.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Pe 12.09.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
To 25.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021 |
MPC4013
Oppimistila
|
Pe 26.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Ke 01.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Yrityskylä, Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021 |
|
Ma 06.10.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Yrityskylä |
|
Ti 07.10.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Yrityskylä |
|
To 09.10.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021 |
MPA4015
Luentosali
|
Pe 10.10.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Yrityskylä |
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ohjauksen teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa soveltaa dialogin periaatteita ohjauksessa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustyötä tavoitteellisesti asiakasta kuunnellen. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita yksilölliset tarpeet huomioiden sekä yksilö- että ryhmäohjauksessa.
Sisältö
Yksilö-, ryhmän- ja yhteisöohjauksen perusteet. Eettiset kysymykset ohjauksessa.
Dialogisen vuorovaikutuksen periaatteet. Ohjauksen erilaisia lähestymistapoja.
Ohjaajan erilaiset roolit ohjaustyössä. Ohjauksen tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja arviointi sosiaalialan kontekstissa. Palaute osana ohjaustyötä. Oman ohjaustoiminnan reflektointi.
Aika ja paikka
Opintojakso on tarkoitettu SXH25K2VA opiskelijoille.
LÄHIOPETUS, EDELLYTTÄÄ LÄSNÄOLOA
Opettaja:Päivi Eskelinen-Roos
28.8 8.30-11.45
4.9 16-19 Moodle tentti
12.9 8.30-16
25.9 12.45-16
26.9 12.45-16
1.10 12-45-16 Info Yrityskylässä
9.10 10.15-11.45
Ryhmänohjaus Yrityskylässä (Hki-Vantaa) 6.10, 7.10 tai 10.10
Muutokset ovat mahdollisia.
Oppimateriaalit
Helminen Jari (toim.). 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita. (279 s.)
Kalliola, Kurki, Salmi, Tamminen-Vesterbacka. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Kirjapaja. (164 s.)
Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. (236 s.)
Onnismaa. 2011. 3. painos. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus. (213 s.)
Talvio, Klemola. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-Kustannus. (183 s.)
Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus. (239 s.)
Vänskä, Laitinen-Väänänen, Kettunen, Mäkelä. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Publishing Oy. (181 s.)
Ryhmäilmiö - ryhmän ohjaajan käsikirja. 2015. http://www.ehyt.fi/sites/default/files/Ryhmailmio_verkko.pdf
Muu materiaali ilmoitetaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, osallistavat / toiminnalliset menetelmät, oppimistehtävät,vierailijat ja työelämäyhteistyö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Uusintatentit ilmoitetaan myöhemmin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahotointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista (5.5. mennessä). Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Päivi Eskelinen-Roos.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen läsnäolo, annetut tehtävät ja yksilötentti