Siirry suoraan sisältöön

Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP00-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Eskelinen-Roos
Ryhmät
SXH25K2VA
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, monimuoto
Opintojakso
SX00EP00

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 28.08.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Pe 12.09.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
To 25.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021
MPC4013 Oppimistila
Pe 26.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Ke 01.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Yrityskylä, Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021
Ma 06.10.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Yrityskylä
Ti 07.10.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Yrityskylä
To 09.10.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3021
MPA4015 Luentosali
Pe 10.10.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Yrityskylä
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ohjauksen teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa soveltaa dialogin periaatteita ohjauksessa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustyötä tavoitteellisesti asiakasta kuunnellen. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita yksilölliset tarpeet huomioiden sekä yksilö- että ryhmäohjauksessa.

Sisältö

Yksilö-, ryhmän- ja yhteisöohjauksen perusteet. Eettiset kysymykset ohjauksessa.
Dialogisen vuorovaikutuksen periaatteet. Ohjauksen erilaisia lähestymistapoja.
Ohjaajan erilaiset roolit ohjaustyössä. Ohjauksen tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja arviointi sosiaalialan kontekstissa. Palaute osana ohjaustyötä. Oman ohjaustoiminnan reflektointi.

Aika ja paikka

Opintojakso on tarkoitettu SXH25K2VA opiskelijoille.
LÄHIOPETUS, EDELLYTTÄÄ LÄSNÄOLOA
Opettaja:Päivi Eskelinen-Roos

28.8 8.30-11.45
4.9 16-19 Moodle tentti
12.9 8.30-16
25.9 12.45-16
26.9 12.45-16
1.10 12-45-16 Info Yrityskylässä
9.10 10.15-11.45

Ryhmänohjaus Yrityskylässä (Hki-Vantaa) 6.10, 7.10 tai 10.10
Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaalit

Helminen Jari (toim.). 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita. (279 s.)
Kalliola, Kurki, Salmi, Tamminen-Vesterbacka. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Kirjapaja. (164 s.)
Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. (236 s.)
Onnismaa. 2011. 3. painos. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus. (213 s.)
Talvio, Klemola. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-Kustannus. (183 s.)
Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus. (239 s.)
Vänskä, Laitinen-Väänänen, Kettunen, Mäkelä. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Publishing Oy. (181 s.)
Ryhmäilmiö - ryhmän ohjaajan käsikirja. 2015. http://www.ehyt.fi/sites/default/files/Ryhmailmio_verkko.pdf
Muu materiaali ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, osallistavat / toiminnalliset menetelmät, oppimistehtävät,vierailijat ja työelämäyhteistyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintatentit ilmoitetaan myöhemmin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahotointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista (5.5. mennessä). Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Päivi Eskelinen-Roos.

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen läsnäolo, annetut tehtävät ja yksilötentti

Siirry alkuun