Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anu Pellinen
Tuomas Leisti
Ryhmät
SXH25K2VA
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, monimuoto
Opintojakso
SX00EO99

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 15 min.

Aika Aihe Tila
To 14.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3021
MPA6009 Oppimistila
Pe 15.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3021
MPC4013 Oppimistila
Pe 29.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3021
MPA5018 Oppimistila
Ke 10.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3021
MPA6009 Oppimistila
To 11.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3021
MPA4009 Oppimistila
To 09.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3021
MPA3015 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.

Sisältö

Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Aika ja paikka

14.08.2025 12.45 - 16.00 MPA6009 Opintojakson orientaatio ja aloitus (Anu Pellinen)
15.08.2025 12.45 - 16.00 MPC4013 (Tuomas Leisti)
29.08.2025 12.45 - 16.00 MPA5018 (Anu Pellinen)
10.09.2025 12.45 - 16.00 MPA6009 (Tuomas Leisti)
11.09.2025 08.30 - 11.30 MPA4009 (Anu Pellinen)
09.10.2025 12.45 - 16.00 MPA3015 (Anu Pellinen)

- HUOM! Exam-tentti, opettajan kertovat tarkemmat tiedot opintojakson alussa.

- Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.

- Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:

Sosiaaliohjauksen polku:
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 182-404


VAKA-polku
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 16-116 ja 149-179

Havainnointitehtävän tueksi: Koivunen, P-L . & Lehtinen, T. (2015).
Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus

Opetusmenetelmät

osallistavat luennot
oppimistehtävät
kirjallisuus
tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Haastattelu- tai havainnointitehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan EXAMissa tiettynä ajankohtana. Opettajat antavat tästä opintojakson alussa lisätietoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135 tuntia)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä
Tentti

Tentistä tulee numeerinen arviointi, joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.

Siirry alkuun