Skip to main content

Development of the Welfare State (5 cr)

Code: SX00EO96-3017

General information


Enrollment
02.12.2024 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Social Services
Teachers
Markus Neuvonen
Katja Ihamäki
Groups
SXH25K2VA
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, monimuoto
Course
SX00EO96

Implementation has 8 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 18.03.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017
MPA2010 Oppimistila
Mon 31.03.2025 time 12:45 - 14:00
(1 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017
MPC4012 Oppimistila
Mon 31.03.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017
MPC4012 Oppimistila
Tue 01.04.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Mon 14.04.2025 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017
MPC3001 Oppimistila
Mon 14.04.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017
MPC3001 Oppimistila
Thu 24.04.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017
MPC3001 Oppimistila
Fri 25.04.2025 time 13:00 - 15:30
(2 h 30 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017
MPC3001 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.

Content

Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.

Location and time

Lecturers: Katja Ihamäki & Lauri Narinen
Schedule

Schedule
Katja Ihamäki:
Tu 18.3. at 12.45-16 MPA2010
Mon 31.3. at 14.15 - 16 MPC4012
Mon 14.4. at 14.15-16 MPC3001
Thu 24.4. at 12.45-16 MPC3001

Lauri Narinen:
Mon 31.3.at 12.45 - 14 MPC4012
Tue 1.4. at8:30 - 11:45 MPA2022
Mon 14.4. at 8:30 - 11:45 MPC3001
Mon 14.4. klo 12.45 - 14 MPC3001

EXAM: Fri 25.4. at 13-15.30 MPC3001

Re-exams will be announced later.

Materials

Kurssin tentti- ja muu tieto alla.

Tenttimateriaali:
Hyvinvointi ja talous,
- http://talouskurssi.fi ja mahdollista lisämateriaalia.
- verkkokurssin tehtävät tulee tehdä ennen kontakteja, tarkempi info myöhemmin.

Sosiaalipolitiikan lähiopetuksen osuudessa (Ihamäki) on tehtävä, lähiopetus ja kahden kirjan artikkelit. Ohjeistus tehtävään kurssin toteutustiedoissa (oman dokumentti).

Tenttikirjallisuus, Ihamäki:
- Heikki Niemelä ja Kari Salminen: Suomalainen sosiaaliturva (Helsinki 2006), sivut 9-22.
Luvut ovat: Sosiaaliturvan muotoutuminen, Jälleenrakennuskausi, Modernin sosiaalivakuutuksen synty, Sosiaaliturva tulopolitiikan osaksi, Sosiaali- ja terveyspalvelut universaaleiksi, 1990-luvun lamasta 2000-luvulle, Sosiaalimenojen kehitys 1960–2004. Varsinaisesti lakeja vuosilukuineen ei tarvitse osata, yleiset linjaukset ovat tärkeitä, mihin kuuluu myös lainsäädäntöä.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–39, 97-128, siis luvut ovat 1, 5 ja 6.

Tehtävän kuvaus ja palautus on Omassa.

VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Lauri Nariselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.

Hyvinvoinnissa & Taloudessa (Narinen): http://talouskurssi.fi

Sosiaalipolitiikka kirjallisuus ja tehtävä (Ihamäki):
- Heikki Niemelä ja Kari Salminen: Suomalainen sosiaaliturva (Helsinki 2006), sivut 9-22.
Luvut ovat: Sosiaaliturvan muotoutuminen, Jälleenrakennuskausi, Modernin sosiaalivakuutuksen synty, Sosiaaliturva tulopolitiikan osaksi, Sosiaali- ja terveyspalvelut universaaleiksi, 1990-luvun lamasta 2000-luvulle, Sosiaalimenojen kehitys 1960–2004. Varsinaisesti lakeja vuosilukuineen ei tarvitse osata, yleiset linjaukset ovat tärkeitä, mihin kuuluu myös lainsäädäntöä.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. THL 2017, 25–39, 97-128. Siis luvut 1, 5 ja 6.
- Sosiaalipolitiikka - hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola & Vappu Karjalainen. THL. 2011. Sivut 103-248.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 75–86.

Tehtävä Omassa ohjeistus ja palautus.

Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Sote-uudistus. Sosiaali- ja terveyden huollon ja pelastustoimen uudistus. https://soteuudistus.fi/etusivu
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.
- Yhteiskuntapolitiikka -lehti yms.

Teaching methods

Participation in contact teaching 70 % and 75% in economics & well-being.
assignments and exam (literature and contact teaching)

Alternative achievement
Assignment and different literature exam

Exam schedules

TENTTI . Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Student workload

Katja Ihamäki:
Tu 18.3. at 12.45-16 MPA2010
Mon 31.3. at 14 - 16 MPC4012
Mon 14.4. at 14-16 MPC3001
Thu 24.4. at 12.45-16 MPC3001

Lauri Narinen:
Mon 31.3.at 12.45 - 14 MPC4012
Tue 1.4. at8:30 - 11:45 MPA2022
Mon 14.4. at 8:30 - 11:45 MPC3001
Mon 14.4. klo 12.45 - 14 MPC3001

EXAM: Fri 25.4. at 13-15.30 MPC3001

Further information

Aikataulu:
Katja Ihamäki 70 % osallistuminen, jos osallistuu lähiopetusvaihtoehtoon.
Lauri Narinen: osallistuminen vähintään 2/4 kontaktikertaa.

Aikataulu
Katja Ihamäki
Ti 18.3. klo 12.45-16 MPA2010
Ma 31.3. klo 14 - 16 MPC4012
Ma 14.4. klo 14-16 MPC3001
To 24.4. klo 12.45-16 MPC3001

Lauri Narinen:
Ma 31.3. klo 12.45 - 14 MPC4012
Ti 1.4. klo 8:30 - 11:45 MPA2022
Ma 14.4. klo 8:30 - 11:45 MPC3001
Ma 14.4. klo 12.45 - 14 MPC3001

TENTTI: pe 25.4. klo 13-15.30 MPC3001
Uusintatentit ilmoitetaan myöhemmin.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Contact teaching:
Exam and assignments
OR literature exam and assignments
0-5 (exam)

Go back to top of page