Development of the Welfare State (5 cr)
Code: SX00EO96-3017
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Markus Neuvonen
- Katja Ihamäki
- Groups
-
SXH25K2VASosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, monimuoto
- Course
- SX00EO96
Implementation has 8 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 18.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017 |
MPA2010
Oppimistila
|
Mon 31.03.2025 time 12:45 - 14:00 (1 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017 |
MPC4012
Oppimistila
|
Mon 31.03.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017 |
MPC4012
Oppimistila
|
Tue 01.04.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Mon 14.04.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017 |
MPC3001
Oppimistila
|
Mon 14.04.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017 |
MPC3001
Oppimistila
|
Thu 24.04.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017 |
MPC3001
Oppimistila
|
Fri 25.04.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3017 |
MPC3001
Oppimistila
|
Objective
The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.
Content
Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.
Location and time
Lecturers: Katja Ihamäki & Lauri Narinen
Schedule
Schedule
Katja Ihamäki:
Tu 18.3. at 12.45-16 MPA2010
Mon 31.3. at 14.15 - 16 MPC4012
Mon 14.4. at 14.15-16 MPC3001
Thu 24.4. at 12.45-16 MPC3001
Lauri Narinen:
Mon 31.3.at 12.45 - 14 MPC4012
Tue 1.4. at8:30 - 11:45 MPA2022
Mon 14.4. at 8:30 - 11:45 MPC3001
Mon 14.4. klo 12.45 - 14 MPC3001
EXAM: Fri 25.4. at 13-15.30 MPC3001
Re-exams will be announced later.
Materials
Kurssin tentti- ja muu tieto alla.
Tenttimateriaali:
Hyvinvointi ja talous,
- http://talouskurssi.fi ja mahdollista lisämateriaalia.
- verkkokurssin tehtävät tulee tehdä ennen kontakteja, tarkempi info myöhemmin.
Sosiaalipolitiikan lähiopetuksen osuudessa (Ihamäki) on tehtävä, lähiopetus ja kahden kirjan artikkelit. Ohjeistus tehtävään kurssin toteutustiedoissa (oman dokumentti).
Tenttikirjallisuus, Ihamäki:
- Heikki Niemelä ja Kari Salminen: Suomalainen sosiaaliturva (Helsinki 2006), sivut 9-22.
Luvut ovat: Sosiaaliturvan muotoutuminen, Jälleenrakennuskausi, Modernin sosiaalivakuutuksen synty, Sosiaaliturva tulopolitiikan osaksi, Sosiaali- ja terveyspalvelut universaaleiksi, 1990-luvun lamasta 2000-luvulle, Sosiaalimenojen kehitys 1960–2004. Varsinaisesti lakeja vuosilukuineen ei tarvitse osata, yleiset linjaukset ovat tärkeitä, mihin kuuluu myös lainsäädäntöä.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–39, 97-128, siis luvut ovat 1, 5 ja 6.
Tehtävän kuvaus ja palautus on Omassa.
VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Lauri Nariselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.
Hyvinvoinnissa & Taloudessa (Narinen): http://talouskurssi.fi
Sosiaalipolitiikka kirjallisuus ja tehtävä (Ihamäki):
- Heikki Niemelä ja Kari Salminen: Suomalainen sosiaaliturva (Helsinki 2006), sivut 9-22.
Luvut ovat: Sosiaaliturvan muotoutuminen, Jälleenrakennuskausi, Modernin sosiaalivakuutuksen synty, Sosiaaliturva tulopolitiikan osaksi, Sosiaali- ja terveyspalvelut universaaleiksi, 1990-luvun lamasta 2000-luvulle, Sosiaalimenojen kehitys 1960–2004. Varsinaisesti lakeja vuosilukuineen ei tarvitse osata, yleiset linjaukset ovat tärkeitä, mihin kuuluu myös lainsäädäntöä.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. THL 2017, 25–39, 97-128. Siis luvut 1, 5 ja 6.
- Sosiaalipolitiikka - hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola & Vappu Karjalainen. THL. 2011. Sivut 103-248.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 75–86.
Tehtävä Omassa ohjeistus ja palautus.
Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Sote-uudistus. Sosiaali- ja terveyden huollon ja pelastustoimen uudistus. https://soteuudistus.fi/etusivu
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.
- Yhteiskuntapolitiikka -lehti yms.
Teaching methods
Participation in contact teaching 70 % and 75% in economics & well-being.
assignments and exam (literature and contact teaching)
Alternative achievement
Assignment and different literature exam
Exam schedules
TENTTI . Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Student workload
Katja Ihamäki:
Tu 18.3. at 12.45-16 MPA2010
Mon 31.3. at 14 - 16 MPC4012
Mon 14.4. at 14-16 MPC3001
Thu 24.4. at 12.45-16 MPC3001
Lauri Narinen:
Mon 31.3.at 12.45 - 14 MPC4012
Tue 1.4. at8:30 - 11:45 MPA2022
Mon 14.4. at 8:30 - 11:45 MPC3001
Mon 14.4. klo 12.45 - 14 MPC3001
EXAM: Fri 25.4. at 13-15.30 MPC3001
Further information
Aikataulu:
Katja Ihamäki 70 % osallistuminen, jos osallistuu lähiopetusvaihtoehtoon.
Lauri Narinen: osallistuminen vähintään 2/4 kontaktikertaa.
Aikataulu
Katja Ihamäki
Ti 18.3. klo 12.45-16 MPA2010
Ma 31.3. klo 14 - 16 MPC4012
Ma 14.4. klo 14-16 MPC3001
To 24.4. klo 12.45-16 MPC3001
Lauri Narinen:
Ma 31.3. klo 12.45 - 14 MPC4012
Ti 1.4. klo 8:30 - 11:45 MPA2022
Ma 14.4. klo 8:30 - 11:45 MPC3001
Ma 14.4. klo 12.45 - 14 MPC3001
TENTTI: pe 25.4. klo 13-15.30 MPC3001
Uusintatentit ilmoitetaan myöhemmin.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Contact teaching:
Exam and assignments
OR literature exam and assignments
0-5 (exam)