Siirry suoraan sisältöön

Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00EI47-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Leena Björkqvist
Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
KXB23S1
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KU00EI47

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi
To 04.09.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö
AR303 Oppimistila Stage
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö
AR128 Tapahtumasali
Ke 10.09.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi
Ke 17.09.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi
To 18.09.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö
Arcada
Ke 24.09.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi
Ke 01.10.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi
To 02.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö
Arcada
Ke 08.10.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi
To 09.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö
Arcada
To 23.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö
Arcada
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa
- hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä
- motivoitua ottamaan vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä
- Pohjoismaisen yhteistyön tärkeimmät verkostot ja kykenee seuraamaan alan yhteispohjoismaisten kulttuuri- ja taideohjelmien toimintaa

Sisältö

- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat

Aika ja paikka

Ruotsi: Lukujärjestyksen mukaan, Arabian kampus, Hämeentie 135 D

Oppimateriaalit

Ruotsi: Opettajan oma materiaali, saatavana ennen toteutuksen alkua

Opetusmenetelmät

Ruotsi: . Erilaisia suullisia ja kirjallisia tehtäviä, ryhmätöitä, luento-osuuksia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viimeisellä kerralla kirjallinen tentti, suullinen tasotarkistustehtävä yleensä toiseksi viimeisellä tunnilla.
Kaksi uusintamahdollisuutta


Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opiskelijan työtä 3op = 3 x 27 tuntia
läsnäoloa tunneilla, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsi: opetus Hämeentien kampuksella lukujärjestyksen mukaan
arviointi asteikolla 1-5, suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen
opetus ruotsiksi ja tarvittaessa suomeksi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
- tunnistaa pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy
- osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa
- osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa; sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää
- ääntää ymmärrettävästi; lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa
- arvioida realistisesti omaa kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kykenee kehittämään kieli- ja viestintätaitojaan
- löytää omaan ammattiin liittyviä pohjoismaisia verkostoja sekä kulttuuri- ja taideohjelmia
- verkostoitua pohjoismaisten kollegoiden kanssa ja olla mukana luomassa yhteistyöhankkeita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla
- osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa; puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin
- käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi
- ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva
- osaa arvioida realistisesti omaa kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kykenee kehittämään kieli- ja viestintätaitojaan
- osaa verkostoitua pohjoismaisten kollegoiden kanssa ja olla proaktiivisesti mukana luomassa yhteistyöhankkeita

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
- tunnistaa pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi:: jatkuva arviointi, suullinen tasotarkistustehtävä, kirjallinen lopputentti

Esitietovaatimukset

Ruotsin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.

Siirry alkuun