Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00EI47-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 31.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 19.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 40
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Leena Björkqvist
- Anne Lipasti
- Vastuuopettaja
- Leena Björkqvist
- Ryhmät
-
KXB23S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KU00EI47
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 27.08.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi |
|
To 04.09.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
AR303
Oppimistila Stage
|
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
AR128
Tapahtumasali
|
Ke 10.09.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi |
|
Ke 17.09.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi |
|
To 18.09.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
Arcada
|
Ke 24.09.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi |
|
Ke 01.10.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi |
|
To 02.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
Arcada
|
Ke 08.10.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Ammatillinen ruotsi |
|
To 09.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
Arcada
|
To 23.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
Arcada
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa
- hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä
- motivoitua ottamaan vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä
- Pohjoismaisen yhteistyön tärkeimmät verkostot ja kykenee seuraamaan alan yhteispohjoismaisten kulttuuri- ja taideohjelmien toimintaa
Sisältö
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat
Aika ja paikka
Ruotsi: Lukujärjestyksen mukaan, Arabian kampus, Hämeentie 135 D
Oppimateriaalit
Ruotsi: Opettajan oma materiaali, saatavana ennen toteutuksen alkua
Opetusmenetelmät
Ruotsi: . Erilaisia suullisia ja kirjallisia tehtäviä, ryhmätöitä, luento-osuuksia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viimeisellä kerralla kirjallinen tentti, suullinen tasotarkistustehtävä yleensä toiseksi viimeisellä tunnilla.
Kaksi uusintamahdollisuutta
Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opiskelijan työtä 3op = 3 x 27 tuntia
läsnäoloa tunneilla, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi: opetus Hämeentien kampuksella lukujärjestyksen mukaan
arviointi asteikolla 1-5, suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen
opetus ruotsiksi ja tarvittaessa suomeksi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
- tunnistaa pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy
- osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa
- osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa; sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää
- ääntää ymmärrettävästi; lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa
- arvioida realistisesti omaa kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kykenee kehittämään kieli- ja viestintätaitojaan
- löytää omaan ammattiin liittyviä pohjoismaisia verkostoja sekä kulttuuri- ja taideohjelmia
- verkostoitua pohjoismaisten kollegoiden kanssa ja olla mukana luomassa yhteistyöhankkeita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla
- osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa; puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin
- käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi
- ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva
- osaa arvioida realistisesti omaa kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kykenee kehittämään kieli- ja viestintätaitojaan
- osaa verkostoitua pohjoismaisten kollegoiden kanssa ja olla proaktiivisesti mukana luomassa yhteistyöhankkeita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
- tunnistaa pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi:: jatkuva arviointi, suullinen tasotarkistustehtävä, kirjallinen lopputentti
Esitietovaatimukset
Ruotsin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.