Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ74-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kaija Kekäläinen
- Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ74
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 30.01.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄPIENRYHMÄ Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen SX00EQ74-3004 |
|
To 27.02.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ PIENRYHMÄ Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen SX00EQ74-3004 |
|
Pe 28.03.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ PIENRYHMÄ Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen SX00EQ74-3004 |
|
To 24.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
ETÄ PIENRYHMÄ Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen SX00EQ74-3004 |
|
Ke 21.05.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ pienryhmä Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen SX00EQ74-3004 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa perustella toimintaterapian merkityksen terveyden, hyvinvoinnin ja osallistumisen edistämisessä. Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan toimintaympäristön muutoksia huomioiden. Opiskelija tarkastelee oman persoonan, asenteiden ja arvojen merkitystä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija tunnistaa toimintaterapeutin työhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelija pohtii tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista toimintaterapeutin työssä. Opiskelija ottaa vastuun omasta toiminnastaan ja arvioi oman toimintansa vaikutuksia. Opiskelija toimii innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella joustaen muutoksissa. Opiskelija suunnittelee urakehitystä säilyttääkseen ja edistääkseen kilpailukykyään työntekijänä ja -hakijana. Opiskelija luo sosiaalisia suhteita ja verkostoja urakehityksen edistämiseksi. Opiskelija markkinoi osaamistaan ja asiantuntijuuttaan eri viestintämuotoja käyttäen. Opiskelija arvioi omaan työhyvinvointiin vaikuttavia ulkoisia ja sisäisiä kuormittavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä.
Sisältö
- Osaamisen arviointi sekä kehittäminen
- Toimintaterapeuttina toimimisen arviointi: oma persoona, asenteet, arvot ja työote
- Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja etiikka
- Urasuunnittelu ja -muotoilu
- Henkilökohtainen kehittymissuunnitelma
- Osaamisen ja asiantuntijuuden markkinointi
- Kuormitustekijät työssä
Aika ja paikka
osan 1 (Tehoa työnhakuun ja urakehitykseen 2op) oppiminen moodlessa periodin mittaisena aikana ( 3. ja 4. periodilla omat ajoitukset)
osan 2 (Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen 3op ) verkkokeskustelu, tehtävän deadline ja pienryhmä opiskelijan valinnan mukaan , tarjolla vaihtoehtoja läpi lukukauden.
Oppimateriaalit
Opintojakson aineistot ja oppimistehtävän ohje moodlessa. huom molempiin osiin on oma moodle työtila.
osa 1: kirjautumisohjeet ilmoittautumisten jälkeen Tehoa työnhakuun ja urakehitykseen- opintojakson opettajalta Maarit Vallinkoskelta.
osa 2: kirjautumisohjeet Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen oman etusivulta Pääsy moodleen päättyy kaikilta 31.5.2025 . oppimistehtävä palautetaan oman työtilaan.
Opetusmenetelmät
opintojakso jakautuu kahteen osaan, jotka on mahdollista opiskella yksilöllisesti erilaisia aikatauluja noudattaen.
osa1 Tehoa työnhakuun ja urakehitykseen yhteensä 2op erillisten ohjeiden mukaan :
Opiskelija valitsee omaa osaamistaan parhaiten kehittävät 2 osaa opintojaksosta: Tehoa työnhakuun ja urakehitykseen. Osat ovat: 1) Työnhaku ja urasuunnittelu 1 op, 2) Työlainsäädäntö, työsopimukset ja palkkaus 1 op , 3) Tulevaisuuden työelämätaidot 1 op, 4) Osaamisen kehittäminen ja itsensä johtaminen 1 op, 5) Työelämä 2030 1 op
näistä on tarjolla toteutus molemmilla kevään periodeilla ja kesäperiodilla .
osa 2, yhteensä 3op:
oman Toimintaterapian osaamisen jäsentäminen . Opiskelija voi valita läpi lukukauden aikataulutetuista vaihtoehdoista itselleen soveltuvimman pienryhmän.
1) Jokainen osallistuu moodlessa verkko-keskusteluun , jossa vaihtoehtoiset ajoitukset
2) Pienryhmätapaaminen, ilmoittaudutaan itselle sopivaan : opintopiiri, johon annetaan artikkeli joka pitää lukea ennen pienryhmään tuloa.
3) oppimistehtävän palautus itse valitun aikataulun mukaan
Opiskelija ilmoittautuu vain tälle "Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen"- toteutukselle ja saa tarkemmat ohjeet kokonaisuuteen opintojakson orientaatio-aineistossa. Opiskelijat viedään Tehoa työnhakuun -opintojaksolle näiden ilmoittautumisten perusteella opettajan toimesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
opiskelija voi valita ajoituksen oman tarpeen mukaan jokaisella periodilla.
Opiskelja voi opiskella sisällöt myös kesätoteutuksena 2025 sekä syksyllä 2025 . näihin erilliset ilmoittautumiset Metropolian ohjeistamalla tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks.opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
-etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
-yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks.opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti ja itsenäisesti
- toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks.opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa asiantuntevasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä ja luo uusia näkökulmia sekä
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä kriittisesti.
- soveltaa ja tuo esiin osaamistaan (moni)ammatillisissa tilanteissa kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti,
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon ja toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia oivaltavasti ja luovasti,
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia asiantuntevasti sekä
- toimii ja tekee valintoja aiemman tiedon pohjalta.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa soveltaa niitä eri tilanteissa,
- osaa organisoida ja kehittää monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää työyhteisöään ja itseään ammattilaisena.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks.opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
-etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
-yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse tai arvosta alan tietoa riittävästi ja
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja (esim. päätöksentekotaidot ja palveluprosessien tuntemus),
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei sovella oppimaansa käytäntöön riittävästi,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei toimi työyhteisössä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osa 1 arvioidaan ko opintojakso ohjeiden mukaan.
osa 2
-verkkokeskusteluun osallistuminen,
-oppimistehtävä henkilökohtainen , josta saa yksilöllisen palautteen.
-Pienryhmässä aktiivinen osallistuminen. pienryhmässä myös lukupiiri, johon artikkeli aineistossa.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 100 opintopistettä
Lisätiedot
Suositellaan valittavaksi opiskelijan viimeisen lukukauden opintona.