Toimintaterapian työelämäharjoittelu 4 (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ67-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 06.06.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna-Elina Hovatta
- Kaija Kekäläinen
- Janett Halonen
- Vastuuopettaja
- Kaija Kekäläinen
- Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ67
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 1 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 10.01.2025 klo 14:00 - 15:00 (1 t 0 min) |
ETÄ alkutapaaminen Toimintaterapian työelämäharjoittelu 4 SX00EQ67-3005 |
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi meneillään olevaa terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja (yksilö, ryhmä ja yhteisö) ja pohtii niiden etuja. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja näyttöön perustuvaa toimintaa asiakasprosessien toteutuksessa. Opiskelija arvioi toimintaterapian asiakasprosessien vaikuttavuutta. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita asiakkaiden toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija antaa neuvontaa ja ohjausta toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija arvioi jatkokuntoutuksen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä tekee tarpeen mukaan suosituksen. Opiskelija pohtii digitaalisten kuntoutuspalvelujen hyödynnettävyyttä asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija analysoi asiakasprosesseista kertynyttä tietoa toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi ja merkityksellisen toiminnan mahdollistamiseksi. Opiskelija asettaa yhteistyössä asiakkaan kanssa prosesseihin tavoitteita ja suunnittelee tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija perustelee asiakasprosesseja ammatillista päättelyä ja näyttöön perustuvaa toimintaa hyödyntäen. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tekee aktiivisesti yhteistyötä toimintaterapian käytäntöjen kehittämiseksi teoriatiedon ja näyttöön perustuvan toiminnan pohjalta.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit (yksilö, ryhmä ja/ tai yhteisö) ja niiden toteuttaminen
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti sekä kirjallisesti tietojärjestelmissä
- Neuvonta, ohjaus, ennaltaehkäisevätyö, digitaaliset palvelut ja jatkokuntoutus
- Oman toiminnan perustelu ja reflektointi
- Toimintaterapian käytäntöjen kehittäminen
- Ammatillinen päättely
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Joustava ajoitus aikavälillä 13.1. - 6.6.2025
Suositusajoitus 20.1. - 5.3.2025
Harjoittelujakson voi sopia yksilöllisesti aikavälillä 13.1. - 6.6.2025 . Opiskelija huolehtii oman lukukauden aikatauluista siten, että harjoittelussa opiskelu on mahdollista sovitun ajoituksen mukaan. Opiskelija sitoutuu sovittuihin harjoittelupäiviin. Opiskelija sitoutuu selvittämään mitä päällekkäisyyksiä mahdollisesti aiheutuu muihin opintoihin nähden. . Samanaikaisesti mahdollisesti muihin opintoihin liittyvät opintopäivät tai muut päällekkäisyydet opiskelija sopii jo etukäteen korvattavaksi esim harjoittelupäiviä lisäämällä.
Opiskelija hakee harjoittelupaikan omassa hopsissa olevan opintopistemäärän mukaan . Opintopisteiden vaatimien opiskelupäivien laskemisessa harjoittelun vastuuopettaja voi auttaa tarvittaessa.
Opiskelija ilmoittaa harjoittelupaikasta, - ajasta ja opintopistemäärästä ohjeiden mukaan elomakkeella ja vie tiedot myös workseediin
vastuuopettajalle kertyneen tiedon perusteella vahvistetaan jobiilivaraukset, tarkistetaan sopimukset Metropolian kanssa sekä vahvistetaan ohjaava opettaja.
Oppimateriaalit
Opiskelija hakee ja opiskelee harjoittelupaikan teemojen ja asiakkaiden toimintaterapiaprosessin edistämisen kannalta ajankohtaista kirjallisuutta sekä haastaa itsensä hyödyntämään ja kertaamaan tutkinto-opintojen aikana jo oppimaansa .
Kaikki harjoitteluun liittyvät ohjeet on koottuna Toimintaterapian tutkinnon harjoittelujen WIkisivuille.
Opetusmenetelmät
1) Opiskelija huolehtii harjoittelupaikan etsimisestä ja sopimisesta tuutoropettajan kanssa sovitussa suunnassa
2) opiskelija ilmoittaa saamaansa harjoittelupaikan elomakkeella, joka löytyy wikisivuilta. Tämän ilmoituksen perusteella harjoittelupaikan sopimusasiat tarkistetaan koulutussuunnittelijan toimesta, opiskelijan mahdollinen jobillivaraus vahvistetaan ja opettajaohjaus kohdennetaan
3) opiskelija ilmoittaa vielä Workseediin harjoittelupaikan ja ohjaajan tiedot.
opiskelija palauttaa ennakkotehtävän ennen harjoittelujakson alkua Workseediin. opiskelija pääsee workseediin, kun opintojaksolle ilmoittautuminen on hyväksytty ilmoittautumisajan päätyttyä.
4) Opiskelija sitoutuu harjoittelupaikassa oppimiseen vahvistamalla myös omia työelämätaitojaan harjoittelupaikan toimijoiden kanssa.
5) Opiskelija huolehtii annetuista oppimistehtävistä harjoittelujakson aikana.
Opiskelija tekee ennakkotehtävän, oppimistehtävän sekäpunnitsee oppimiselleen kuvaavat tavoitteet ja arvioi omaa oppimistaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija hakee harjoittelupaikan tuutorin kanssa sovitussa suunnassa ja ilmoittaa sopimansa harjoittelupaikan tiedot viipymättä ohjeiden mukaan. Ohjeet päivitetään toukokuun loppuun mennessä
Kansainvälisyys
kansainvälinen vaihto on mahdollinen 4ssä harjoittelussa lukukausittain . Opiskelija suunnittelee kv-vaihdon Metropoliassa ohjeistetulla tavalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ajoitus voi olla yksilöllinen opintopistemäärään, harjoittelupaikan saatavuuteen liittyen sekä harjoittelupaikassa oppimisen mahdollistamiseksi.
4n harjoittelun voi myös opinnollistaa. Opinnollistaminen tarkoittaa sitä, että opiskelija työskentelee työsuhteessa toimintaterapeuttina. Opiskelija tekee myös harjoittelun tehtävät ja laatii omat tavoitteet ja arvioi omaa oppimistaan. Työpaikalla pitää olla tietous harjoittelun luonteesta ja nimetty yhteyshenkilö. Väliarviointiin ja palautteen antamiseen ei työpaikan yhteyshenkilöä velvoiteta, mutta saa osallistua. Opinnollistamisesta tulee olla aina yhteydessä etukäteen harjoittelun vastaavaan Kaija Kekäläiseen, ratkaisut sovitaan yhdessä yksilöllisen tilanteen mukaisesti. Mahdollisissa kysymyksissä harjoittelujakson opinnollistamiseen liittyen ollaan myös yhteydessä harjoittelujakson vastuuopettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 33 työpäivää ,
270 tuntia
Työpäivien (8t) osalta opiskelija suunnittelee ajankäyttönsä harjoittelupaikkaan ja siellä oppimiseen soveltuvalla tavalla yhteistoiminnassa harjoittelun ohjaajien kanssa. Opiskelija huomioi tässä, että harjoitteluaikaan kuuluu opettajan tapaamiset ja pienryhmät sekä harjoitteluun kuuluvien oppimistehtävien tekeminen.
Opettajan ohjaukseen liittyvät tapaamiset ja pienryhmät ohjeistetaan opettajakohtaisesti ennen harjoittelujakson alkua.
Jokaiselle opiskeljalle kuuluu
1) alkutapaaminen/orientaatio yhteisesti lukukauden alussa
2)ohjaavan opettajan väliarviointi. opiskeljia valmistautuu väliarviointiin luonnostelemalla väliarvioinnin Workseedin välilehdellä
3) ohjaavan opettajan pienryhmä, joka voi toteutua eri vaiheissa harjoittelua mikäli harjoittelun ajoitus on yksilöllinen
4) loppuarviointi sovitaan paikallisesti harjoitteluohjaajan kanssa. opettaja voi tulla mukaan loppuarviointiin erikseen sovittaessa.
näihin kaikkiin omat aikataulut opettajakohtaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
kaikki harjoittelun ohjeet löytyvät tutkinnon harjoittelun Wikisivuilta.
Opiskelija seuraa myös kaikille opiskeljoille yhteisiä ohjeita Wiki-sivuilla.
Arviointi, yhteydenpito ja oppimistehtävien palauttaminen tapahtuu Workseedissä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimiii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
harjoittelujakson opintopisteet vahvistetaan omaan, kun seuraavista hyväksytty oppiminen:
- ennakkotehtävä on tehty ennen harjoittelun alkua
- tavoitteet ja oman oppimisen arviointi palautettu ajallaan
- oppimistehtävä palautettu ajallaan
- harjoittelupäivät todetaan toteutuneiksi.mahdolliset poissaolot opiskelija kokoaa workseedin arviointikirjaan
Ohjaava opettaja vahvistaa tarkat päivämäärät palautuksille opiskeljian oman harjoittelujakson ajoituksen mukaan. Yleisohje on, että kaikki palautetaan harjoittelun päätyttyä.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä sisältäen osaamisen opintojaksolta: Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2. Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4, Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Neljännessä harjoittelussa opiskelija harkitsee, tarvitseeko hän osaamisensa kehittymiseksi työelämäohjaajaksi toimintaterapeutin.