Siirry suoraan sisältöön

Monialainen innovaatioprojekti Elokuva-Kulttuurituotanto-Musiikki s2025 (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00DZ39-3210

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
01.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Median ja elokuvan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kimmo Salonen
Jukka Väisänen
Riitta Aittokallio-Hämäläinen
Tytti Huhtaniska
Sampsa Huttunen
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
KXC23_KS
KXC23 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
KXC23_KÄ
KXC23 Kuva ja ääni
KXC23_T
KXC23 Tuotanto
KXB24S1
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
XX00DZ39

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 13:00 - 16:30
(3 t 30 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
To 28.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 16:30
(3 t 30 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
To 04.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
Ma 08.09.2025 klo 13:00 - 16:30
(3 t 30 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
To 11.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
Ma 15.09.2025 klo 13:00 - 16:30
(3 t 30 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
To 18.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 16:30
(3 t 30 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
To 25.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
Ma 29.09.2025 klo 13:00 - 16:30
(3 t 30 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
To 02.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 16:30
(3 t 30 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
Ke 08.10.2025 klo 08:45 - 12:30
(3 t 45 min)
MINNOFESTE: Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR128 Tapahtumasali
To 09.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Monialainen innovaatioprojekti XX00DZ39-3210
AR342 Oppimistila Konsepti
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- vastuullisesti kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen ja ottaa käyttöön kehittämistyön menetelmiä
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa osaamistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja onnistunutta tiimityöskentelyä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö-, teknisiä ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Innovaation käsite, kehittämisprosessien hallinta ja kehitystiimin rakentaminen.
Yhteisöllinen projekti- ja innovaatiotyöskentely sekä sen arviointi: ideointi, tulevaisuusorientoitunut konseptointi ja suunnittelu, asiakas- tai käyttäjäymmärrys, sopimukset ja tekijänoikeudet, toteutus, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen, markkinointi ja hyödynnettävyyden suunnittelu.
Monialainen tiimityö, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovaatiotoiminnan työkalut ja menetelmät.

Aika ja paikka

Kurssi kestää ensimmäisen periodin ajan syksyllä ma 25.8. – 10.10. Varaa yhteistapaamisiin seuraavat ajat.

VIIKKO-OHJELMA Projektiryhmien ensimmäinen tapaaminen ilmoitetaan haastepaperissa ja alkuinfossa.

Maanantaisin: yleensä 12 -16 välillä. OHJAJAJOHTOINEN TYÖSKENTELY – vaihtelua opettajakohtaisesti. Sekä etä- että lähiopetusta. Iltapäivä opettajan omat tiimit. Kunkin haasteen tarkemman aikataulun ilmoittaa haasteen opettaja.

Tiistai klo 9-12. OPISKELIJATIIMIN TYÖSKENTELY (ei opettajaopetusta): varaa aika kalenteriisi 7:ksi viikoksi, koko 1:n periodi.

Keskiviikko klo 9-12 OPISKELIJATIIMIN TYÖSKENTELY (ei opettajaopetusta) : varaa aika kalenteriisi 7:ksi viikoksi, koko 1:n periodi.

Torstai: OHJAAJAJOHTOINEN TYÖSKENTELY 9-16:00 (Huom: Musiikin pedagogeilla iltapäivällä lukkaripäällekkäisyys moppi 7:n kanssa, joka sykronoidaan myöhemmin)

Perjantai: Ei ohjausta.

KURSSIN ALOITUS JA LOPETUS

Tee ennakkotehtävä ennen aloitusta! Ensimmäisenä päivänä opettajat ilmoittavat palautusosoitteen.


ORIENTAATIO OPINTOON, ALKULUENTO

1) Maanantai 25.8. klo 9-10. Juha Järvinen. Etäluento. Zoom-osoite:
https://metropolia.zoom.us/j/67129505770?pwd=aWsxV1gvblp1RnZKdUlmYThIYTZZQT09, salasana 3414

2) Tilaisuus jatkuu klo 10.15-11.45 kulttuurialan omassa zoomissa. https://metropolia.zoom.us/j/5178243099
Opettajat: Jukka Väisänen (musiikki), Tytti Huhtaniska ja Anu Kantola (kutu) , Kimmo Salonen (musiikki) , (ETV)
Pienryhmät tiimikohtainen aikataulu iltapäivällä. Opettaja ilmoittaa tarkemman aikataulun ja tilan.

Kurssin lopetus:
MinnoFest ke 8.10 klo 9-12, varaa koko aika kalenteriisi NYT.
Palautesessio to 9.10 esim. klo 9-12 /tai opettaja ilmoittaa ajan.

Oppimateriaalit

http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Vehkaperä, Pirilä, Roivas 2013: Innosta ja innovoi.

Opetusmenetelmät

KURSSIKUVAUS (syksyn 1. periodi)

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Arabian kampuksen kolmen tutkinto-ohjelman kesken. Mukana ovat: Elokuva ja televisio -opiskelijat, Kulttuurituotannon opiskelijaryhmä, Musiikin 4. vuoden opiskelijat (instrumenttipedagogit, esittäjät ja tekijätuottajat)

Lisäksi kurssille voivat osallistua kaikki muut opiskelijat, joiden lukujärjestykset mahdollistavat osallistumisen. Kurssi kestää syksyn ensimmäisen periodin. Opiskelijoiden tulee sitoutua alla ilmoitettuihin opetusaikoihin.

KURSSIN SISÄLTÖ JA TAVOITTEET
Kurssilla kehitetään uusia ratkaisuja aitoihin työelämän tarpeista nouseviin tilausprojekteihin. Työskentely tapahtuu monialaisissa, noin 5–6 hengen tiimeissä, jotka muodostetaan kurssin alussa. Jokaisessa tiimissä on opiskelijoita eri aloilta.

Opiskelijatiimit jaetaan aluksi neljään suurempaan, 15–30 hengen ryhmään. Jokaisella ryhmällä on oma vastuuopettaja (yhteensä 4 opettajaa elokuvan, kulttuurituotannon ja musiikin alalta). Ryhmät jaetaan edelleen pienempiin tiimeihin.

Kurssin alussa jokainen opiskelija valitsee 2–3 mieleistään projektihaastetta, joista pyritään sijoittamaan yhteen. Projektit voivat liittyä esimerkiksi kuvaan, käsikirjoitukseen, musiikkiin, tuotantoon tai markkinointiin – siis koko luovan alan tuotantoketjuun.

KURSSILLA
Teet ennakkotehtävän, joka on laajuudeltaan 2 opintopistettä.

Osallistut monialaisiin innovaatioryhmiin, joissa työskentelet tiiviisti muiden alojen opiskelijoiden kanssa.

Kehitätte projektia yhdessä, tilaajan toiveiden ja omien luovien ideoiden pohjalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Haaste työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan projektin alussa.

Kansainvälisyys

Yksi ryhmä ja suurryhmä luennot pidetään osin englanniksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 x 27 h teoria luennot plus kirjallisuus
8 x 27 h projektityö

Sisällön jaksotus

7 viikon projektirundit ja niihin liittyvät viikkotehtävät: Orientaatio, ideointi, konseptointi, prototypointi, testaus, tuotteistaminen, lanseeraus ja markkinoille vieminen sekä arviointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Monialainen innovaatioprojekti toteutetaan tiimeissä. Tiimin itsenäinen työskentely ja ohjaus voi tapahtua opettajan ja opiskelijoiden yhteisesti valitsemassa paikassa joustavasti ja tasapuolisesti. Jokainen saa valita kaksi mieleistään projektihaastetta, joista toiseen pyrimme hänet saattamaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- tunnistaa innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja menetelmiä
- tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentelyssä tarvittavaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- tunnistaa roolinsa monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- soveltaa yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja toimia rakentavasti osana kehitystiimiä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja soveltaa kehittämistyön menetelmiä hyödynnettävän tuotoksen aikaansaamiseksi
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- osaa luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja sujuvaa tiimityöskentelyä.
- osaa hyödyntää monipuolisesti ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- kehittää ja vie hyödynnettäväksi monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja osaa fasilitoida kehittämistyötä monipuolisilla menetelmillä hyödynnettävän tuotoksen aikaansaamiseksi
- rakentaa onnistunutta projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- osaa analyyttisesti arvioida omaa asiantuntijaosaamistaan ja oppimistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- kehittää onnistuneesti yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria, rakentaa hyvää yhteistyötä ja auttaa tiimiä onnistumaan yhdessä.
- hyödyntää monipuolisesti ja kehittää tehokkaasti ja muut huomioiden ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- tunnistaa innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja menetelmiä
- tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentelyssä tarvittavaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- tunnistaa roolinsa monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- soveltaa yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja toimia rakentavasti osana kehitystiimiä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä, projektin tuotoksiin sekä projektin
tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten konkreettisten ja hyödynnettävien ratkaisujen syntymiseen.

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä, projektin tuotoksiin sekä projektin
tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten konkreettisten ja hyödynnettävien ratkaisujen syntymiseen.

Siirry alkuun