Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DS09-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Saila Pakarinen
- Suska Veltheim
- Päivi Leskinen
- Vastuuopettaja
- Saila Pakarinen
- Ryhmät
-
SXE24K1Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus
- Opintojakso
- SX00DS09
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
TK: Määrällinen paja |
|
Pe 29.08.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
TK: Laadullinen paja |
|
Ti 02.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tiedonhaku- ja kirjallisuukatsauspaja: Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3059, Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet SX00DS09-3011 |
|
Ke 10.09.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
TK: Kehittämistyön paja |
|
Ti 23.09.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
TK: Kehittämistyön paja |
|
To 25.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
TK: Laadullinen paja |
|
To 25.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
TK: Määrällinen paja |
|
Ke 08.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tiedonhaku- ja kirjallisuukatsauspaja: Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3059, Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet SX00DS09-3011 |
|
Ma 27.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
TK: Kehittämistyön paja |
|
Ma 27.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
TK: Määrällinen paja |
|
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
TK: Laadullinen paja |
|
Ke 29.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tiedonhaku- ja kirjallisuukatsauspaja: Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3059, Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet SX00DS09-3011 |
|
To 20.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
TK: Laadullinen paja |
|
Pe 21.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
TK: Määrällinen paja |
|
Ma 24.11.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
TK: Kehittämistyön paja |
|
Ti 25.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tiedonhaku- ja kirjallisuukatsauspaja: Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3059, Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet SX00DS09-3011 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- kriittisesti arvioida eri menetelmillä tehtyjä tutkimuksia
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- kertoa epidemiologian ja biostatistiikkan peruskäsitteet
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
• Tapaus-kontrollitutkimukset
• Poikkileikkaustutkimukset
• Kohorttitutkimukset (prospektiiviset ja retrospektiiviset)
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Epidemiologia
• ilmaantuvuus ja esiintyvyys
• vetosuhde (odds ratio)
•Suhteellinen riski
• Terveysindeksit
Seulontakäsitteet
• Herkkyys ja spesifisyys
• Ennustearvo
• Tuotto
Tärkeimmät epidemiologiset tutkimukset
Sairaudet ja kuolleisuus
Aika ja paikka
Oppimisalustana Moodle, joka aukeaa 25.08.2025 ja sulkeutuu 7.12.2025.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti, aikataulu on täällä ja myös Moodlessa.
Pakollinen osallistuminen to 30.10.2025 klo 8.00-16.00 Myllypuron kampuksella järjestettävään monialaiseen Mahdollisuuksien maisemia tapahtumaan. Tarkempi ohjelma tiedoksi myöhemmin.
Oppimateriaalit
Osoitetaan Moodle-alustalla. Sisältää myös nauhoitettuja verkkoluentoja.
Moodleen kirjautumisavain: ilmoitetaan tässä elokuu 2025
Moodlen linkki tähän elokuu 2025
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, jonka teoriaosuus suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla, myös menetelmäpajat. Alusta auki 25.08.-7.12.2025.
Opetusmenetelmät: työpajaopetus etäopetuksena, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu, harjoitustehtävät (yksilö- ja pienryhmätehtävinä) sekä osallistavat/toiminnalliset menetelmät: lähiopetus Mahdollisuuksien maisemia tapahtuma- kampuksella.
Tähän opintojaksoon kuuluu pakolliset menetelmäpajat. Opiskelijan on suoritettava 5 pajaa (eli 1 työpajakerta jokaisesta opetettavasta aiheesta).
Menetelmäpajoja on tarjolla viisi: 1) kvantitatiivinen (määrällinen), 2) kvalitatiivinen (laadullinen), 3) kehittämistyön paja sekä 4)Tiedonhaun ja 5) tilastopaja.
Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 4 tuntia. Opiskelija valitsee omaan aikatauluun parhaiten sopivat pajat, siten että hän suorittaa yhden kerran jokaisen teeman mukaisen pajan.
Menetelmäpajojen ajankohdat ovat:
1) Pakarinen Saila, Määrälliset pajat, 4 x 4t: pe 29.8 klo 8.00-11.00 ja to 25.9 klo 13.00-16.00 ja ma 27.10 klo 9.00-12.00 ja pe 21.11 klo 8.00-11.00
2) Saila Pakarinen, Laadulliset pajat 4x 4t: pe 29.8 klo 12.00-15.00 ja to 25.9 klo 9.00-12.00 ja ti 28.10 klo 9.00-12.00 ja to 20.11 klo 8.00-11.00
3) Leena Piironen, Kehittämistyön pajat 4 x 4t: ke 10.9 klo 12.30-15.30 ja ti 23.9 klo 12.00-15.00 ja ma 27.10 klo 8.30-11.30 ja ma 24.11 klo 12.00-15.00
4) Suska Veltheim, Tieto ja tiedonhaku 4x4t: ti 2.9 klo 9-12.00, ja ke 8.10 klo 13.00-16.00 ja ke 29.10 klo 9.00-12.00 ja ti 25.11 klo 9.00-12.00
5) Opintojaksoon kuuluu lisäksi itsenäisesti omalla aikataululla opintojakson aikana tehtynä: Tilastopaja 1, opettaja: Päivi Leskinen (3 tuntia). Moodlen työtilassa. Tarkempi ohjeistus kerrotaan, kun opintojakso alkaa.
Vastuuopettaja Saila Pakarinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pakollinen osallistuminen 30.10.2025 klo 8-16.00 Myllypuron kampuksella järjestettävään monialaiseen Mahdollisuuksien maisemia tapahtumaan. Tarkempi ohjelma tiedoksi myöhemmin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia= 135 tuntia opiskelijan työtä jakautuu seuraavasti:
27 tuntia valmistautuminen ja osallistuminen työpajoihin sekä oman oppimisen reflektointi
10 tuntia tilastotieteen itsenäinen opiskelu: paja ja tehtävät
44 tuntia Pienryhmätyöskentely: pienryhmätapaamiset, yhteiskirjoittaminen, itsearviointi ja palautteen käsittely ja palautteesta oppiminen
27 tuntia epidemiologian tehtävät
20 tuntia eettinen tehtävä
7 tuntia mahdollisuuksien maisemia tapahtumaan liittyvä itsenäinen oppimistehtävä
Sisällön jaksotus
Verkkokurssi auki Moodlessa 25.8.-7.12.2025.
Opintojaksossa suoritetaan osallistuminen kampuksella Mahdollisuuksien maisema tapahtumaan, etiikan yksilötehtävä (arvioidaan hyväksytty/hylätty), tilastollisen päättelyn yksilötehtävä (arvioidaan hyväksytty/hylätty) sekä menetelmäpienryhmätehtävä (2-3 hlöä), joka arvioidaan asteikolla 0-5. Epidemiologiaan liittyvät tehtävät tehdään Moodlen ohjeen mukaisesti. Opintojakson arvosana muodostuu pienryhmätehtävän arvosanasta.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti. Menetelmäpajoja järjestetään useita kertoja lukukauden aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Tervetuloa opiskelemaan!
Edellisten opintojakson suorittaneiden opiskelijoiden terveiset poimittuna edellisten toteutusten opintojaksopalautteesta, vastauksena kysymykseen "Minkä ohjeen antaisit seuraaville opiskelijoille?":
-Mukava opintojakso! Innokkaasti mukaan vaan ja ryhmätyötä ei kannata jättää viimetippaan.
-Perehdy oikeasti huolella TENK:n materiaaliin.
-Kurssi oli mielenkiintoisempi, mitä ensivaikutelma antoi ymmärtää!
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät: oppimistehtävät, tentti, osallistuminen/läsnäolovaatimus työpajoihin sekä Mahdollisuuksien maisemia tapahtumaan.
Etiikan yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, epidemiologiaosuuden tehtävät hyväksytty/hylätty sekä pienryhmässä tehtävä menetelmäoppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5
Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- kriittisesti arvioida eri menetelmillä tehtyjä tutkimuksia
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- kertoa epidemiologian ja biostatistiikkan peruskäsitteet
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
• Tapaus-kontrollitutkimukset
• Poikkileikkaustutkimukset
• Kohorttitutkimukset (prospektiiviset ja retrospektiiviset)
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Epidemiologia
• ilmaantuvuus ja esiintyvyys
• vetosuhde (odds ratio)
•Suhteellinen riski
• Terveysindeksit
Seulontakäsitteet
• Herkkyys ja spesifisyys
• Ennustearvo
• Tuotto
Tärkeimmät epidemiologiset tutkimukset
Sairaudet ja kuolleisuus
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.