Siirry suoraan sisältöön

Matemaattiset menetelmät sähkö- ja automaatiotekniikassa (15 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CR42-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
20.10.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Puhtaat ja älykkäät ratkaisut
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Erna Piila
Tatu Suomi
Vastuuopettaja
Raisa Kallio
Ryhmät
TXJ22S2B
Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
TXJ22S2A
Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2022 opintonsa aloittaneet monimuoto-opiskelijat
ELEMOD
Electronics Design
SA22K
Automaatiotekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet päiväopiskelijat
SE22S
Elektroniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
SV22S
Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
SK22S
Kiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
TXJ23S2B
Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2023 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
TXD22S1
Degree Programme in Electronics päivä
SK22K
Kiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
SV22K
Sähkövoimatekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
SA22S
Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet päiväopiskelijat
SE22K
Elektroniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
Opintojakso
TE00CR42
Toteutukselle TE00CR42-3013 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Tämän kurssin suoritettuaan opiskelijalla on syvempi osaaminen edistyneestä sähkö- ja automaatiotekniikan alan matematiikasta. Opiskelija osaa käyttää differentiaali- ja integraalilaskentaa alaan liittyvässä ongelmanratkaisussa. Hän osaa käyttää Matlab-ohjelmaa analysoidessaan monimutkaisia matemaattisia ongelmia

Sisältö

1. Differentaali- ja integraalilaskenta usean muuttujan funktioissa
• Osittaisderivaatta
• kaksois- ja kolmoisintegraalit
• viivaintegraali
• Stokesin lause, Greenin teoreema ja Gaussin divergenssilause
• Matlab harjoitukset

2. Säätötekniikka ja sovellettu matematiikka
• systeemi- ja säätöteoria
• differentiaaliyhtälö säätötekniikassa
• matriisit ja matriisialgebra
• dynaaminen systeemi
• siirtofunktio taajuustasossa
• PID-säädin
• säätimien suunnittelu ja analysointi
• dynaamisten systeemien simulointi
• Matlab harjoitukset

3. Integraalimuunnokset ja signaaliteoria
• signaalit ja systeemit aikatasossa
• konvoluutio
• Fourier’n sarja
• Fourier-muunnos
• Modulaatio
• Matlab ja CAD -harjoitukset

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development. The student has completed the required learning exercises in minimum requirement level. His/her competences have developed in a way that he/she may complete the remaining studies and finally work in a suitable job position related to this field.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field and is able to analyze his/her own expertise.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge study and work situations. Students are able to analyze the expertise and the evolvement of their own expertise.

Siirry alkuun