Matemaattiset menetelmät sähkö- ja automaatiotekniikassa (15 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CR42-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Puhtaat ja älykkäät ratkaisut
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Erna Piila
- Tatu Suomi
- Vastuuopettaja
- Raisa Kallio
- Ryhmät
-
TXJ22S2BSähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
-
TXJ22S2AAutomaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2022 opintonsa aloittaneet monimuoto-opiskelijat
-
ELEMODElectronics Design
-
SA22KAutomaatiotekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet päiväopiskelijat
-
SE22SElektroniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
-
SV22SSähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
-
SK22SKiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
-
TXJ23S2BSähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2023 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
-
TXD22S1Degree Programme in Electronics päivä
-
SK22KKiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
-
SV22KSähkövoimatekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
-
SA22SAutomaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet päiväopiskelijat
-
SE22KElektroniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
- Opintojakso
- TE00CR42
Tavoitteet
Tämän kurssin suoritettuaan opiskelijalla on syvempi osaaminen edistyneestä sähkö- ja automaatiotekniikan alan matematiikasta. Opiskelija osaa käyttää differentiaali- ja integraalilaskentaa alaan liittyvässä ongelmanratkaisussa. Hän osaa käyttää Matlab-ohjelmaa analysoidessaan monimutkaisia matemaattisia ongelmia
Sisältö
1. Differentaali- ja integraalilaskenta usean muuttujan funktioissa
• Osittaisderivaatta
• kaksois- ja kolmoisintegraalit
• viivaintegraali
• Stokesin lause, Greenin teoreema ja Gaussin divergenssilause
• Matlab harjoitukset
2. Säätötekniikka ja sovellettu matematiikka
• systeemi- ja säätöteoria
• differentiaaliyhtälö säätötekniikassa
• matriisit ja matriisialgebra
• dynaaminen systeemi
• siirtofunktio taajuustasossa
• PID-säädin
• säätimien suunnittelu ja analysointi
• dynaamisten systeemien simulointi
• Matlab harjoitukset
3. Integraalimuunnokset ja signaaliteoria
• signaalit ja systeemit aikatasossa
• konvoluutio
• Fourier’n sarja
• Fourier-muunnos
• Modulaatio
• Matlab ja CAD -harjoitukset
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development. The student has completed the required learning exercises in minimum requirement level. His/her competences have developed in a way that he/she may complete the remaining studies and finally work in a suitable job position related to this field.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field and is able to analyze his/her own expertise.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge study and work situations. Students are able to analyze the expertise and the evolvement of their own expertise.