Tekniikan alan ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00EA96-3034
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 14.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Puhtaat ja älykkäät ratkaisut
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Laboratorioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Paananen-Porkka
- Ryhmät
-
TXS23S1Laboratorioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TX00EA96
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 13.01.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA103
Oppimistila
|
Ke 15.01.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA238.1
Oppimistila
|
Ma 20.01.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA103
Oppimistila
|
Ke 22.01.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA238.1
Oppimistila
|
Ma 27.01.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA103
Oppimistila
|
Ke 29.01.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA238.1
Oppimistila
|
Ma 03.02.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA103
Oppimistila
|
Ke 05.02.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA238.1
Oppimistila
|
Ma 10.02.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA103
Oppimistila
|
Ke 12.02.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA238.1
Oppimistila
|
Ma 24.02.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA103
Oppimistila
|
Ke 26.02.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 ITSEOPISKELU |
MMA238.1
Oppimistila
|
Ma 03.03.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA103
Oppimistila
|
Ke 05.03.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA238.1
Oppimistila
|
Ma 10.03.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA103
Oppimistila
|
Ke 12.03.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3034 |
MMA238.1
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.
Sisältö
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Aika ja paikka
jakso 3
Oppimateriaalit
e-kirja: Kontakt - Svenska inom teknik (Anna-Maija Pietilä, Edita, 2022)
Moodle
Opinaika
Opetusmenetelmät
opettajan lyhyen luentotuokiot
suulliset pari- ja ryhmätehtävät
kirjalliset tehtävät
kuunteluharjoitukset
oppimispelit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
3 kirjallista koetta, joista viimeinen opetuksen päättyessä
suullinen näyttökoe kurssin lopussa
uusinnat EXAMissa
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Viikottaiset teemat:
itsestä kertominen
opiskelusta kertominen
työstäkertominen
puhelinkieli
sähköpostin kirjoittaminen
yritysvierailu
yrityksen esittely
mielipiteen ilmaiseminen
alan tekstejä 4 kpl
Lisätietoja opiskelijoille
ks. kurssi esite
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
3 koetta suoritettava hyväksytysti
2 alan artikkelin sanastot palautettava
suullinen näyttökoe suorotettava hyväksytysti
Kirjallisesta ja suullisesta osuudesta erilliset arvosanat, joiden keskiarvo on kurssin loppuarvosana
läsnäolosuositus 70%
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1
Lisätiedot
Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.