Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan alan ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EA96-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.03.2025 - 11.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Puhtaat ja älykkäät ratkaisut
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Camilla Hällstén
Vastuuopettaja
Raisa Kallio
Ryhmät
SV22S
Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
SK22S
Kiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
SK23K
Kiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, keväällä 2023 aloittaneet
SE23S
Elektroniikan pääaine, syksyllä 2023 aloittaneet
SV23K
Sähkövoimatekniikan pääaine, keväällä 2023 aloittaneet
SE22S
Elektroniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
SE23K
Elektroniikan pääaine, keväällä 2023 aloittaneet
SK22K
Kiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
SV22K
Sähkövoimatekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
Opintojakso
TX00EA96

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 41 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
Zoom passcode: svenska
Ma 24.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
MMC312 Oppimistila
Ke 26.03.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
Zoom passcode: svenska
Ma 31.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
MMC312 Oppimistila
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
Zoom passcode: svenska
Ma 07.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
MMC312 Oppimistila
Ke 09.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
Zoom passcode: svenska
Ma 14.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
MMC312 Oppimistila
Ke 16.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
Zoom passcode: svenska
Ke 23.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
Zoom passcode: svenska
Ma 28.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
MMC312 Oppimistila
Ke 30.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
Zoom passcode: svenska
Ma 05.05.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
MMC312 Oppimistila
Ke 07.05.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3033
Zoom passcode: svenska
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.

Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Oppimateriaalit

Pietilä Anna-Maija. Kontakt, Teknisk svenska. Edita, 2016. ISBN 978-951-37-6702-0 MetCat Finna. Paperikirja.
Pietilä Anna-Maija. Kontakt: svenska inom teknik. Edita Publishing Oy, 2022. ISBN 978-951-37-8295-5. MetCat Finna. E-kirja, 30 yhtäaikaista käyttäjää.
Moodle-työtila
Opinaika.fi/metropolia: kertausmateriaali ruotsin perusteisiin

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Itsenäinen verkko-opiskelu
Etäopiskelu
Harjoitukset
Kirjallinen ja suullinen tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen ja suullinen tentti jakson viimeisellä viikolla. Kirjallisen tentin uusinta Examissa sovittuna ajanjaksona. Suullisen tentin uusinta sovitaan erikseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan lähtötaso määrittää sen, kuinka paljon työtä opintojakso todellisuudessa vaatii.

Oppitunnit 48 tuntia
Moodle-tehtävät 15h
Opinaika.fi/metropolia-kertaustehtävät 15h (valinnainen)
Rakenteiden kertaaminen 15h
Kuullunymmärtämisen harjoittaminen 10h
Valmistautuminen suulliseen tenttin 5h
Valmistautuminen kirjalliseen tenttiin 5h
Tentit 2h

yhteensä 135 tuntia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1 x kirjallinen tentti
1 x suullinen tentti
Moodle-tehtävät
Opinaika.fi-kertausmateriaalin tehtävät (valinnainen)

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Lisätiedot

Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Siirry alkuun