Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO23-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
14.11.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 23
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sanna Piikki
Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Sanna Piikki
Ryhmät
SXI24K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EO23

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 69 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
ETÄ/ Orientaatio/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Ma 24.11.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
ETÄ/ Opetuskerta 1/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Ti 25.11.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
ETÄ/ Opetuskerta 2/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 13:00
(5 t 0 min)
ETÄ/ Suullinen käsittely/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Ke 03.12.2025 klo 08:00 - 13:00
(5 t 0 min)
ETÄ/ Suullinen käsittely/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
To 04.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 1/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Pe 05.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 1/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Ma 08.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 2/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Ti 09.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 2/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Ke 10.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 3/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
To 11.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
LÄHI/ Ryhmän ohjaus 3/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Pe 12.12.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
ETÄ/ Työpaja/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä (Ryhmä 1) SX00EO23-3009
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Sisältö

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Aika ja paikka

Opintojakson orientaatioon osallistuminen on välttämätöntä vahvistaakseen paikan opintojaksolla / kts. ajankohta lukujärjestyksestä.

14.11.25 - 12.12..25
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.

Cole Marilyn. 2018. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.

Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Kaksi opetuskertaa
Työpaja x1
EXAM-pistarit
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Ohjauskeskusteluihin osallistuminen
Oppimistehtävä: Ryhmän orientaatioperustan suunnittelu x1 ja ryhmäkertojen suunnitelmat x3
Vertaistyöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmien ohjausajat/ lähi:
4.12, 8.12 ja 10.12
tai
5.12, 9.12 ja 11.12

Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat ennen opintojakson alkua.
Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

EXAM-pistarit 14.11- 25.11.2025. Tarkempia ohjeita pistareihin valmistautumiseen annetaan orientaatiossa. Materiaali ilmoitettu kohdassa: Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus.
Pistareista järjestetään kolme uusintaa: 4-5.12, 8-9.12 ja 10-11.12

Oppimistehtävän palautus: Ryhmän orientaatioperusta ja teh 1.12.2025 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 2.12 tai 3.12. Aikataulu tarkentuu orientaatiossa.
Päätöstyöpaja 12.12.25 / etä/ Päätöstyöpajaan ei voi osalistua osittain. Ilmoita poissaolosta opettajille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientaatio etänä 14.11.25
Opintojakson orientaatioon osallistuminen on välttämätöntä vahvistaakseen paikan opintojaksolla/ kts. ajankohta lukujärjestyksestä.


24.11 - 12.12.25 välinen aika on erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa tähän aikaa.

Sisällön jaksotus

Katso lukujärjestys.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Hyväksytty suoritus pistareista
2krt mukana ryhmässä
Ryhmän orientaatioperustan suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän orientaatioperustan kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.

Tarkempi informaatio orientaatiossa.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Sisältö

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Lisätiedot

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Siirry alkuun