Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP77-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.03.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Tawast
Mira Lönnqvist
Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
SXI24K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EP77

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 34 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 19.03.2025 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Neuropsykologian perusteet/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007
MPB6023 Oppimistila
To 20.03.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Orientaatio/Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007
MPA2010 Oppimistila
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007
MPB6023 Oppimistila
Ke 16.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007
MPB1045 Aistihuone
Ti 29.04.2025 klo 08:00 - 15:30
(7 t 30 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007
MPA2027 Lasten ja nuorten toimintaterapia
MPA2028 Aikuisten toimintaterapia
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
MPA2030 Luovan ilmaisun oppimistila
MPA2007 Ryhmäilmiö
Ke 30.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007
MPA6009 Oppimistila
Ke 14.05.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Neuropsykologian tentti 9-10.30 Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007
MPD1002 Myllypuro-sali
Ke 14.05.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007
MPA6009 Oppimistila
To 15.05.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007
MPA2010 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
Opiskelija ymmärtää toiminnallisen tasapainon merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskelija arvioi ja analysoi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija löytää ratkaisuja toiminnallisen tasapainon ja toiminnallisuuden mahdollistamiseksi asiakkaalle merkityksellisissä toimintakokonaisuuksissa ja ympäristöissä.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa, hahmottaa aivojen toiminnan yhteyden ihmisen toimintaan ja soveltaa tietoa arvioidessaan ja tukiessaan ihmisen toiminnallisuutta. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt sekä seuraukset psyykkiselle, fyysiselle ja sosiaaliselle toiminnalle. Opiskelija ymmärtää aikuisten aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija arvioi oman osaamisensa moniammatillisessa tiimissä ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaan neuropsykologisiin palveluihin. Opiskelija soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.

Sisältö

Toiminnallisuuden mahdollistaminen (3op)
- Toiminnallinen tasapaino
- Toiminnallisuuden mahdollistamisen ratkaisut toimintaympäristöissä
- Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintakokonaisuuksissa

Kliininen neuropsykologia (2op)
- Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja kognitiiviset toimintakokonaisuudet
- Yleisimmät vaurio- ja häiriömekanismit aivoperäisten toimintakyvyn ongelmien taustalla
- Aikuisen aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen perusteet
- Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
- Toimintaterapeutti moniammatillisessa yhteistyössä neuropsykologin kanssa
- Neuropsykologisen tiedon soveltaminen toimintaterapeuttisen kuntoutuksen suunnitteluun

Aika ja paikka

Toiminnallisuuden mahdollistaminen, lähiopetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.

Neuropsykologian perusteet 2 op, ks. lukujärjestyksestä kaksi opetuskertaa ja tenttipäivä.

Oppimateriaalit

Toiminnallisuuden mahdollistaminen: opintojakson materiaalit liitetään Moodleen, johon lähetetään työtila-avain OMA:n työtilan kautta opintojakson orientaatiokertaan mennessä

Neuropsykologian perusteet 2 op: tenttikirja Jehkonen ym. (toim.) 2020 (e-kirja), 2019 tai 2015 (painetut teokset). Kliininen neuropsykologia. Sivunumerojen osalta tarkempi tiedotus ennen opintojaksoa tai viimeistään opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Toiminnallisuuden mahdollistaminen: itsenäinen opiskelu, aktivoivat verkkoluennot sekä kontaktiopetukseen liittyvät luennot, ohjatut harjoitukset yksilöllisesti/pareittain/pienryhmissä koululla

Neuropsykologian perusteet 2 op/ Eeva Tawast: Aktivoivat luennot, neuropsykologisen tiedon soveltavaan osaamiseen valmisteleva tapausopetus (PBL) ja kurssikirjallisuudesta tehtävät muistiinpanot.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toiminnallisuuden mahdollistaminen leikkiosuudessa toteutetaan yhteistyötä lähialueen päiväkotiryhmien kanssa. Leikkitoimintaa toteutetaan Myllypuron kampuksella 29.4., läsnäolo pakollista (puolet ryhmästä osallistuu aamupäivällä, puolet iltapäivällä)

Neuropsykologian perusteet 2 op: Työelämäläheinen tapausopetus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Neuropsykologian perusteet 2 op: Varsinainen tentti 14.5. klo 9, sen jälkeen palaute ja tapausopetus; kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta (Myllypuron) kampuksen tenttiakvaariossa kesäkuussa ja elokuussa 2025.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 op = 81 tuntia

Neuropsykologian perusteet 2 op = 54 tuntia

Sisällön jaksotus

Löytyy Omasta

Lisätietoja opiskelijoille

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tekoälyn käyttö oppimisessa/opiskelussa: Oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä. Tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle, mutta oppimistehtävien tekstiä ei ole luvallista muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sinun pitää kuvata, miten olet tekoälyä käyttänyt.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnallisuuden mahdollistaminen: oppimistehtävät 0-5. Lisätietoa orientaatiokerralla.
Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.

Neuropsykologian perusteet: 0-5: tentissä osoitettu osaaminen (aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen voi vahvistaa tentissä osoitetun osaamisen arviointiratkaisua); 100%.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 3op ja kliinistä neuropsykologiaa 2op.

Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen opintojakson kanssa.

Siirry alkuun