Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP77-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eeva Tawast
- Mira Lönnqvist
- Akvaliina Lacho
- Vastuuopettaja
- Akvaliina Lacho
- Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP77
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 34 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 19.03.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Neuropsykologian perusteet/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007 |
MPB6023
Oppimistila
|
To 20.03.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Orientaatio/Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007 |
MPA2010
Oppimistila
|
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007 |
MPB6023
Oppimistila
|
Ke 16.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007 |
MPB1045
Aistihuone
|
Ti 29.04.2025 klo 08:00 - 15:30 (7 t 30 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007 |
MPA2027
Lasten ja nuorten toimintaterapia
MPA2028 Aikuisten toimintaterapia MPA2029 Vuorovaikutusluokka MPA2030 Luovan ilmaisun oppimistila MPA2007 Ryhmäilmiö |
Ke 30.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ke 14.05.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Neuropsykologian tentti 9-10.30 Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Ke 14.05.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007 |
MPA6009
Oppimistila
|
To 15.05.2025 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3007 |
MPA2010
Oppimistila
|
Tavoitteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
Opiskelija ymmärtää toiminnallisen tasapainon merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskelija arvioi ja analysoi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija löytää ratkaisuja toiminnallisen tasapainon ja toiminnallisuuden mahdollistamiseksi asiakkaalle merkityksellisissä toimintakokonaisuuksissa ja ympäristöissä.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa, hahmottaa aivojen toiminnan yhteyden ihmisen toimintaan ja soveltaa tietoa arvioidessaan ja tukiessaan ihmisen toiminnallisuutta. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt sekä seuraukset psyykkiselle, fyysiselle ja sosiaaliselle toiminnalle. Opiskelija ymmärtää aikuisten aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija arvioi oman osaamisensa moniammatillisessa tiimissä ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaan neuropsykologisiin palveluihin. Opiskelija soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.
Sisältö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen (3op)
- Toiminnallinen tasapaino
- Toiminnallisuuden mahdollistamisen ratkaisut toimintaympäristöissä
- Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintakokonaisuuksissa
Kliininen neuropsykologia (2op)
- Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja kognitiiviset toimintakokonaisuudet
- Yleisimmät vaurio- ja häiriömekanismit aivoperäisten toimintakyvyn ongelmien taustalla
- Aikuisen aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen perusteet
- Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
- Toimintaterapeutti moniammatillisessa yhteistyössä neuropsykologin kanssa
- Neuropsykologisen tiedon soveltaminen toimintaterapeuttisen kuntoutuksen suunnitteluun
Aika ja paikka
Toiminnallisuuden mahdollistaminen, lähiopetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.
Neuropsykologian perusteet 2 op, ks. lukujärjestyksestä kaksi opetuskertaa ja tenttipäivä.
Oppimateriaalit
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: opintojakson materiaalit liitetään Moodleen, johon lähetetään työtila-avain OMA:n työtilan kautta opintojakson orientaatiokertaan mennessä
Neuropsykologian perusteet 2 op: tenttikirja Jehkonen ym. (toim.) 2020 (e-kirja), 2019 tai 2015 (painetut teokset). Kliininen neuropsykologia. Sivunumerojen osalta tarkempi tiedotus ennen opintojaksoa tai viimeistään opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: itsenäinen opiskelu, aktivoivat verkkoluennot sekä kontaktiopetukseen liittyvät luennot, ohjatut harjoitukset yksilöllisesti/pareittain/pienryhmissä koululla
Neuropsykologian perusteet 2 op/ Eeva Tawast: Aktivoivat luennot, neuropsykologisen tiedon soveltavaan osaamiseen valmisteleva tapausopetus (PBL) ja kurssikirjallisuudesta tehtävät muistiinpanot.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen leikkiosuudessa toteutetaan yhteistyötä lähialueen päiväkotiryhmien kanssa. Leikkitoimintaa toteutetaan Myllypuron kampuksella 29.4., läsnäolo pakollista (puolet ryhmästä osallistuu aamupäivällä, puolet iltapäivällä)
Neuropsykologian perusteet 2 op: Työelämäläheinen tapausopetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Neuropsykologian perusteet 2 op: Varsinainen tentti 14.5. klo 9, sen jälkeen palaute ja tapausopetus; kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta (Myllypuron) kampuksen tenttiakvaariossa kesäkuussa ja elokuussa 2025.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 op = 81 tuntia
Neuropsykologian perusteet 2 op = 54 tuntia
Sisällön jaksotus
Löytyy Omasta
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tekoälyn käyttö oppimisessa/opiskelussa: Oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä. Tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle, mutta oppimistehtävien tekstiä ei ole luvallista muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sinun pitää kuvata, miten olet tekoälyä käyttänyt.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: oppimistehtävät 0-5. Lisätietoa orientaatiokerralla.
Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.
Neuropsykologian perusteet: 0-5: tentissä osoitettu osaaminen (aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen voi vahvistaa tentissä osoitetun osaamisen arviointiratkaisua); 100%.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 3op ja kliinistä neuropsykologiaa 2op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen opintojakson kanssa.