Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden arviointi 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP74-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 24.01.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mira Lönnqvist
Vastuuopettaja
Mira Lönnqvist
Ryhmät
SXI24K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EP74

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 08.01.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
ETÄ Toiminnallisuuden arviointi 2 SX00EP74-3007
To 09.01.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Toiminnallisuuden arviointi 2 SX00EP74-3007
MPA4009 Oppimistila
To 09.01.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Toiminnallisuuden arviointi 2 SX00EP74-3007
MPBK029 Peilisali
Pe 10.01.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Toiminnallisuuden arviointi 2 SX00EP74-3007
MPA6009 Oppimistila
To 23.01.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
ETÄ Toiminnallisuuden arviointi 2 SX00EP74-3007
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa toimintaterapian teorioita ja suunnittelee arviointiprosessin yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija tietää taitojen ja valmiuksien erot. Opiskelija valitsee sopivan viitekehyksen ja arviointimenetelmän, jolla saadaan tietoa ja voidaan kuvata asiakkaan arkea ja toiminnallisuutta eri ympäristöissä. Opiskelija ymmärtää erilaisissa arviointiympäristöissä saadun arviointitiedon erilaisuuden ja merkityksen. Opiskelija suhteuttaa saamansa arviointitiedon monialaisesti tuotettuun arviointitietoon. Opiskelija raportoi arvioinnin tuloksista kirjallisesti ja suullisesti.

Sisältö

- Toimintaterapia-arviointi suhteessa monialaiseen kuntoutukseen (ICF)
- Toimintaterapian teoriat ja viitekehykset arvioinnissa
- Toimintalähtöinen arviointi ja arviointimenetelmät
- Teoriaan pohjaava havainnointi
- Testaaminen ja mittaaminen toimintaterapiassa
- Erilaiset arviointiympäristöt
- Arviointitiedon jakaminen

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa itsenäisellä työskentelyllä 2.1. , johon liittyvää teoriatietoa opiskelija tarvitsee kontaktiopetuksessa.

Konktaktiopetus:
8.1. ETÄ
9.1. LÄHI Myllypuron kampus
10.1. LÄHI Myllypuron kampus
23.1. ETÄ

Oppimateriaalit

Opintojaksoon liittyvä oppimateriaali löytyy MOODLE:sta, joka aukeaa viimeistään 2.1.2025 Opiskelija hakee lisätietoa itsenäisen tiedonhaun kautta.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu verkkomateriaalien avulla, arviointimenetelmien koettelu ja ohjatut harjoitukset yksilöllisesti / pareittain / pienryhmissä kontaktiopetuksessa sekä työelämäyhteistyössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa toteutuksesta tehdään työelämäyhteistyössä.

Lasten toiminnallisuuden arviointiin liittyviä harjoituksia tehdään yhteistyössä Pilke-päiväkotien kanssa (tai muu itse valittu pk), lisätietoa yhteistyöhön liittyen lähetetään viimeistään ilmoittautumisten hyväksymisen yhteydessä.

Päiväkodissa toteutettava lasten toiminnallisuuden arvioinnin oppimistehtävä toteutetaan pareittain ja jokainen opiskelijapari hakee itse päiväkodin yhteistyökumppaniksi.

HUOM! Yhteistyö päiväkodin kanssa olisi tärkeää sopia ENNEN opetuksen alkua, jotta opiskelijoiden on mahdollista toteuttaa käynnit sille varattuna aikana 13.1-24.1.

HUOM! Opiskelijoiden on tärkeää varata opetuspäivien lisäksi arkipäivinä aikaa oppimistehtävän toteuttamiseen, sillä se edellyttää vähintään kaksi (2) päiväkotikäyntiä, jotka on mahdollista toteuttaa ajalla 13.1.-24.1.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa. Opintojaksoa ei ole mahdollista ahotoida muun alan osaamisella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t opiskelijan työtä, josta n. 30 t kontaktiopetusta, muut tunnit käytettävissä itsenäiseen opiskeluun, päiväkotikäynteihin ja oppimistehtävän työstämiseen.

Sisällön jaksotus

Viikko 1 itsenäinen opiskelu (materiaali Moodlessa)
Viikko 2 itsenäinen opiskelu ja kontaktiopetus ( 1pv reaaliaikainen etäopetus + 2 pv kampuksella)
Viikko 3 itsenäinen opiskelu, mahdollisuus aloittaa päiväkotikäynnit
Viikko 4 itsenäinen opiskelu, mahdollisuus toteuttaa päiväkotikäyntejä ja kontaktiopetus (1 pv reaaliaikainen etäopetus)

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, opiskelijan pitää olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan Mira Lönnqvistiin (mira.lonnqvist@metropolia.fi) heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tekoälyn käyttö oppimisessa/opiskelussa: Oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä. Tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle, mutta oppimistehtävien tekstiä ei ole luvallista muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sinun pitää kuvata, miten olet tekoälyä käyttänyt.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.


Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Parityöskentelynä toteutettavan oppimistehtävän arviointi numeerinen 0-5 (tarkemmat arviointikriteerit tehtäväohjeen yhteydessä).

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.

Siirry alkuun