Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ93-3068
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 90
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jaana Meriläinen
- Marianne Sipilä
- Elina Puikkonen
- Vastuuopettaja
- Marianne Sipilä
- Ryhmät
-
SXO24S2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
-
SXO24S2VERKKOSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto, hallinnollinen ryhmä VERKKO
- Opintojakso
- SX00DZ93
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 12.09.2025 klo 08:00 - 09:00 (1 t 0 min) |
ETÄ: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
|
To 18.09.2025 klo 08:45 - 14:15 (5 t 30 min) |
R1 & R2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
MPB6008
Oppimistila
|
To 18.09.2025 klo 08:45 - 14:15 (5 t 30 min) |
R3 & R4: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
MPA4010
Oppimistila
|
To 18.09.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
MPA5018
Oppimistila
|
La 27.09.2025 klo 09:15 - 10:15 (1 t 0 min) |
ETÄ: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
|
Ke 01.10.2025 klo 08:45 - 16:00 (7 t 15 min) |
R3 & R4: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ke 01.10.2025 klo 08:45 - 16:00 (7 t 15 min) |
R1 & R2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ma 06.10.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Simulaatioryhmä 3: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
MPB4013
Simulaatio, koti
MPB4025 Reflektointitila |
Ma 06.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Simulaatioryhmä 4: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
MPB4013
Simulaatio, koti
MPB4025 Reflektointitila |
Ke 08.10.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Simulaatioryhmä 1: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Ke 08.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Simulaatioryhmä 2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3068 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata hoidollisen vuorovaikutuksen sisällön, käytänteet, elementit sekä näiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä kanssa erilaisissa kulttuuri- ja toimintaympäristöissä ja ymmärtää niiden merkityksen
- osaa potilaslähtöisen ja läheiset osallistavan mielenterveys - ja päihdehoitotyön suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin teoreettiset perusteet ja saa valmiudet soveltaa teoriatietoa erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kertoa mielenterveyden, mielenterveyden häiriöiden ja psykiatristen sairauksien sekä päihderiippuvuuden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen läheistensä hyvinvointiin
- osaa tunnistaa ja pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiä ongelmia
- osaa selittää terveyttä edistävän, häiriöitä ehkäisevän ja voimavaralähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet
- osaa selittää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyön (psykososiaaliset auttamismenetelmät, lääkehoito) suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin teoreettiset perusteet
- osaa kuvata akuutissa kriisissä olevan ihmisen tukemisen perusteet
- osaa päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- osaa selittää ihmisen kehityksen eri vaiheet
- tuntee mielenterveys - ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän
- ymmärtää mielenterveyslain keskeisen sisällön ja merkityksen yksilölle
Sisältö
- perustiedot keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista
- perustiedot riippuvuutta aiheuttavista aineista (alkoholi, tupakkatuotteet ja huumeet) ja päihdeongelmista
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja vuorovaikutuksen keskeiset sisällöt
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön etiikka ja keskeinen lainsäädäntö
- monikulttuurisuus mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- lääkehoito mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- perustiedot kriisipsykologiasta
- perustiedot kehityspsykologiasta
- viitekehyksenä toipumisorientaatio
Aika ja paikka
8.9.2025- 10.10.2025
vkot 37-41
Oppimateriaalit
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017.Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017 Psykiatria. Duodecim. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Psykiatrian Käypä hoito –suositukset
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset
Lastenpsykiatrian Käypä hoito–suositukset
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110832/TOIMINTAOHJE%20%20liitteet.pdf?sequence=2&isAllowed=y
sekä
Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Ympäristö vai perimä–psykologian pitkä tie tasapainoiseen ihmiskäsitykseen. Tieteessä tapahtuu, 24(2).
Pesonen, A. (2010). Varhainen vuorovaikutus on suotuisan psyykkisen kehityksen edellytys. Duodecim, 126, 515-20.
Saari, S. (2012, muutkin painokset käyvät). Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen. Otava. s. 13-73 (traumaattiset tapahtumat, uhrit ja käsittelyprosessi) ja 142-149 (psyykkinen ensiapu).
Sinkkonen, J. (2004). Kiintymyssuhdeteoria–tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. Duodecim, 120(15), 1866-1873.
Lista muusta suositellusta oppimateriaalista annetaan orientaatiotunnilla ja opetuksen yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Verkko-opetus (Moodle)
Aktivoiva luento (etäyhteys)
Harjoitteet (vuorovaikutus), simulaatio
Käänteinen oppiminen (ennakkoon luettava materiaali ja valmistautuminen tunnille, ns. dialogitentit).
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskukoe Metropolian EXAM tiloissa. Ensimmäinen lääkelasku on heti orientaation jälkeen vko 37.
Lääkelaskukokeen uusinnat (2 kertaa) Metropolian EXAM tiloissa vko 39 ja vko 41.
Tentti Metropolian EXAM tiloissa opintojakson lopusta vko 41 vko 42.
Uusintatentit Metropolian EXAM tiloissa; uusinta 1 vko 46, uusinta 2 vko 51.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tieto uusimismahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op. 1op=27 opiskelijan työtä, opintojakso on intensiivinen ja sisältää paljon tehtäviä luentojen lisäksi. Kannattaa varata aikaa tehtävien tekemiseen.
Verkossa tehtäviä on 108 tuntia ja laboraatiota ja simulaatiota 27 tuntia koululla.
Sisällön jaksotus
8.9.2025- 10.10.2025
viikot 37-41
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2 , lääkehoito 1 tulee olla tehty ennen opintojakson alkua.
Läsnäolo orientaatiotunneilla on pakollinen.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista mahdolliseen lähi-/etäopetukseen ja työskentelyyn.
Mahdolliset poissaolot tulee korvata erikseen sovittavalla tavalla.
Verkko-opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivisesta osallistumista ja osatehtävien suorittamista sovitusti.
Psykologian osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista työskentelyyn Moodlessa ja tenttien hyväksyttyä suorittamista.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus, jossa heidän tulee esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.
Hoitotyön viitekehyksenä on Toipumisorientaatio (Recovery), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).
Tekoälyn käyttö:
Opintojakson tehtävässä voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Opintojakson tentti tulee tehdä ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää tentissä vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttö tentissä tai käytön ilmoittamatta jättäminen tehtävissä käsitellään vilppiepäilynä Metropolian kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeen mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Lääkelaskukoe (hyväksytty-hylätty)
Verkkotehtävät ja itsenäiset tehtävät (100%)
Psykologia hyväksytty - hylätty.
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Opintojakson arvosana (hyl/1-5) perustuu tenttiin.
Esitietovaatimukset
Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen.
Lääkehoidon perusteiden osaaminen.