Skip to main content

Speech Communication (5 cr)

Code: KU00EI33-3005

General information


Enrollment
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2025 - 12.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
(2019-2024) School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135 D
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
Cultural Management
Teachers
Henna-Liisa Palojärvi
Teacher in charge
Leena Björkqvist
Groups
KXB24S1
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
Course
KU00EI33

Implementation has 8 reservations. Total duration of reservations is 54 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 15.01.2025 time 09:15 - 16:00
(6 h 45 min)
Puheviestintä KU00EI33-3005
AR303 Oppimistila Stage
Wed 22.01.2025 time 09:15 - 16:00
(6 h 45 min)
Puheviestintä KU00EI33-3005
AR303 Oppimistila Stage
Wed 29.01.2025 time 09:15 - 16:00
(6 h 45 min)
Puheviestintä KU00EI33-3005
AR303 Oppimistila Stage
Wed 05.02.2025 time 09:15 - 16:00
(6 h 45 min)
Puheviestintä KU00EI33-3005
AR303 Oppimistila Stage
Wed 12.02.2025 time 09:15 - 16:00
(6 h 45 min)
Puheviestintä KU00EI33-3005
AR303 Oppimistila Stage
Wed 26.02.2025 time 09:15 - 16:00
(6 h 45 min)
Puheviestintä KU00EI33-3005
Zoomissa
Wed 05.03.2025 time 09:15 - 16:00
(6 h 45 min)
Puheviestintä KU00EI33-3005
AR303 Oppimistila Stage
Wed 12.03.2025 time 09:15 - 16:00
(6 h 45 min)
Puheviestintä KU00EI33-3005
AR303 Oppimistila Stage
Changes to reservations may be possible.

Objective

On completion of the course the student can
- identify and understand the key competences needed to plan, manage and evaluate verbal communication situations in the work of a cultural manager
- observe and analyze speech communication in different situations
- plan performance and group communication situations
- illustrate, structure, justify and target their case according to the communication situation and purpose of the communication
- adapt their communication style and respond to the different domestic and international verbal communication situations required by the cultural manager profession
- give and receive feedback on verbal communication skills and realistically evaluate their own strengths and areas for improvement
- be motivated to further develop their speech communication skills

Content

- Presentation skills in different performance situations
- Illustrating, targeting, influencing and arguing
- Building an expert presentation
- Performance tension
- Group communication skills in physical and virtual group communication situations
- Negotiation skills
- Meeting practices
- Listening
- Giving and receiving feedback
- Communicator image

Location and time

Opetus järjestetään pääosin kampuksella. Aika: keskiviikon klo 9.15-16, tilana AR303.

Materials

Kurssin oheismateriaalia (puhe)viestinnän teemoista kiinnostuneille

Ervasti, Elsa & Turunen, Joonas 2020. Pitch! Innostavan tiivistämisen taito. S&S, Helsinki.

Isotalus, Pekka & Rajalahti, Hanna 2017. Vuorovaikutus johtajan työssä. Alma Talent, Helsinki.

Juholin, Elisa 2008. Viestinnän vallankumous. Löydä uusi työyhteisöviestintä. WSOY, Helsinki.

Kielijelppi. Jelppiä akateemiseen viestintään. https://blogs.helsinki.fi/kielijelppi/. Viitattu 20.11.2024.

Kortesuo, Katleena & Sjöman, Jarkko 2017. Lisää otsikko napsauttamalla. Asiantuntijan käsikirja diaesityksiin ja presentaatioihin. Kauppakamari, Helsinki.

Lohtaja-Ahonen, Sirke & Kaihovirta-Rapo, Minna 2012. Tehoa työelämän viestintään. Puhu kuulijalle, kirjoita lukijalle. 2., uudistettu painos. Sanoma Pro, Helsinki.

Maalismaa, Manne & Grelander, Maija & Uitto, Katariina 2021. Vuorotellen: esiintyminen ja yleisö. Prologos ry. Podcast 16.11.2021. https://soundcloud.com/user-452222496/vuorotellen-s01e02-esiintyminen-ja-yleiso?si=304146a163fc43ceb10d886841c20a46. Viitattu 10.11.2024.

Niinivaara, Janne & Järvelä, Riikka 2023. Vuorotellen: Jännittämiseen liittyviä myyttejä on murrettava. Prologos ry. Podcast 25.4.2023. https://open.spotify.com/episode/20Ck9nk8p5dx1oVeAYXl7V. Viitattu 10.12.2024.
Prologi ry. ProBlogi. https://prologos.fi/problogi/. Viitattu 10.11.2024.

Teaching methods

Luennot, yhteistoiminnallinen työtapa, työpajat sekä yksilö- ja ryhmäharjoitukset

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

Kuormitus

Lähiopetus 48 t
Tehtävät
(suunnittelu, valmistelu,
kirjallisuuteen perehtyminen) 50 t
Muu itsenäinen- j
a ryhmätyöskentely 32 t

Content scheduling

Opintojakso kestää kevään 1. periodin.

Further information

Kurssi vaatii aktiivista läsnäoloa. Jokaisesta poissaolopäivästä tehdään korvaava tehtävä (ks. erillinen tehtävänanto).

Mikäli poissaolo sattuu arvioitavaan tehtäväsuorituskertaan, korvaavasta tehtävästä on mahdollista saada joko 15 p. (videoitu pitchaus), 20 p. (videoitu alustus ja esitysmateriaali) tai 5 p. (ammatillinen tilannepuhe/erätaukodialogi).

Jokainen poissaolokerta vähentää 1 pisteen kontaktiopetukseen osallistumisen kokonaispisteytyksestä (max. 10 p.)

Kaikki tehtävät on suoritettava hyväksytysti kurssiarvosanan saamiseksi. Tehtävän pisteytyksiä/arvosanoja ei ole mahdollista korottaa jälkikäteen.

Myöhässä palautetuista tehtävistä verotetaan 10 % tehtävästä saaduista kokonaispisteistä.

Suulliset esitykset on pidettävä sovittuna ajankohtana.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student is able to name the key skills needed for planning, managing and evaluating speech communication situations in the work of a cultural manager. The student is able to plan performance and group communication situations related to the work of a cultural manager. They can illustrate, structure, justify and focus their case. The student is able to give and receive feedback on speech communication skills.

Assessment criteria, good (3)

The student knows the essential skills and significance of planning, managing and evaluating speech communication situations in the work of a cultural manager. They are able to observe and analyze speech communication in different situations. The student is able to plan performance and group communication situations related to the work of a cultural manager. They are able to illustrate, structure, justify and focus their communication taking into account the situation and purpose of communication. The student is able to adapt their communication style to the speech communication circumstances. The student is able to give and receive feedback on verbal communication skills and realistically evaluate their own strengths and development areas. They are motivated to develop their speech communication skills.

Assessment criteria, excellent (5)

The student knows the essential skills of planning, managing and evaluating speech communication situations and is able to apply them to changing situations. They are able to observe and analyze speech communication in different situations. The student is able to plan performance and group communication situations related to the work of a cultural manager and to find alternative ways to deal with interaction situations. They are able to illustrate, structure, justify and target their case in a versatile way taking into account the situation and purpose of communication.The student is able to adapt their communication style and deal with the various communication situations required by the profession of cultural manager. The student is able to give and receive feedback on speech communication skills and realistically evaluate their own strengths and development targets. They are motivated to develop their speech communication skills.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to name the key skills needed for planning, managing and evaluating speech communication situations in the work of a cultural manager. The student is able to plan performance and group communication situations related to the work of a cultural manager. They can illustrate, structure, justify and focus their case. The student is able to give and receive feedback on speech communication skills.

Assessment methods and criteria

1. Orientoiva tehtävä / Tavoitteeni
tälle opintojaksolle yksilötyö max. 10 p.

2. Pitchaus yksilötyö max. 20 p.

3. Ammatillinen tilannepuhe
/ itsensä esittely yksilötyö max. 10 p.

4. Alustukset ja ryhmäkeskustelut
verkossa ryhmätyö max. 30 p.

5. Dialoginen erätauko -keskustelu ryhmätyö 10 p.

6. Pitchauksen itsearviointi
-videomuotoinen loppureflektio yksilötyö 10 p.

7. Osallistuminen kontaktiopetukseen yksilötyö max. 10 p.

Go back to top of page